شناسهٔ خبر: 52912 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در اجلاس وزرای حمل و نقل «اکو» مطرح کرد:

تاکید بر نقش مهم ایران در گسترش تجارت منطقه اکو/ برگزاری اجلاس وزاری حمل و نقل کریدور شمال– جنوب در تهران

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن زیرساخت‌های مناسب حمل و نقلی در بخش‌های مختلف، نقش مهمی را در رشد و گسترش تجارت منطقه اکو به ویژه کشورهای محصور در خشکی ایفا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «عباس آخوندی» در نهمین اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی -اکو- در بندر ترکمنباشی ، افزود: اجلاس وزاری حمل و نقل کریدور شمال –جنوب مهر ماه امسال در تهران برگزار و مسائل مربوط به تجاری سازی این کریدور، وضع نظام تعرفه و سایر مسائل مربوط به آن بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر چابهار و ظرفیت ۸ میلیون تنی فعلی آن و تکمیل طرح های توسعه آن با مشارکت طرفه های خارجی اعلام کرد که موقیعت ویژه ترانزیتی این بندر در اتصال شرق آسیا به شبه قاره هند و افغانستان به آسیای میانه، روسیه و اروپا کمک بسیار چشمگیری به رونق ترانزیت منطقه‌ای و بین‌المللی و به تبع آن روانسازی جریان تجارت در این منطقه خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی ایران ، با ارائه آخرین وضیعت کریدور بین‌المللی شمال-جنوب و اقدامات صورت گرفته در اتصال شبکه ریلی آستارا در ایران و آستارای آذربایجان، اعلام کرد که تا تکمیل حلقه مفقوده باقیمانده در مسیر این کریدوربه صورت حمل و نقل ترکیبی انجام می شود.

آخوندی تاکید کرد که امروز زمان برداشتن گام‌های عملی برای تحقق برنامه‌ها و تصمیم هایی است که قبلا در منطقه اکو و چارچوب برنامه های بخش حمل و نقل اکو وضع شده‌است .

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که مقدمات و ساز و کارهای لازم برای مطالعه تجاری سازی کریدور ریلی قزاقستان، ترکمنستان و ایران بزودی نهایی شود.

آخوندی اضافه کرد: امیدوارم که اجلاس وزاری حمل و نقل کشورهای واقع در مسیر کریدور چین، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران که کشور چین را از مسیر این کشورها و ایران و اروپا متصل می کند و افغانستان میزبانی آن را بر عهده گرفته است ، امسال برگزار شود.
وی همچنین ضرورت حضور چین در این کریدور و نیز گسترش فطارهای کانتینری آلماتی-استانبول و آلماتی – بندر عباس در چارچوب اکو به چین را خواستار شد.

وزیر راه و شهرسازی فعال شدن مسیر ریلی کریدور اسلام آباد- تهران- استانبول (ITI) و تلاش برای بازسازی و بهسازی مسیر کویته – تفتان در داخل پاکستان را که یکی از موانع جدی برای عملیاتی شدن این مسیر است مورد تاکید قرار داد.

آخوندی ،با توجه به ظرفیت های فراوان و اشتراکات زیاد بین کشورهای منطقه اکو ، پیشنهاد کرد موضوع از سرگیری قطارهای مسافری مشهد-عشق‌آباد و نیز قطارهای مسافری بین ایران و ازبکستان از جمله شهرهای سمرقند و بخارا بررسی شود .

وی بر تمرکز جدی دبیرخانه اکو جهت تسریع در اجرایی کردن چهارچوب موافقتنامه حمل و نقل و ترانزیت اکو (TTFA) ، تسهیل عبور مرزی، برداشتن موانع غیرفیزیکی و تشریفات غیر لازم در حمل و نقل و ترانزیت و عملیاتی کردن کریدورهای ریلی و جاده ای منطقه اکو با تعریف پروژه های مشترک تاکید کرد.

آخوندی همچنین به مشترکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی کشورهای منطقه اکو و مسیرهای اتصالی کشورهای همسایه به همدیگر به همراه پتانسیل های فراوان در آن از جمله وسعت هشت میلیون کیلومتر مربعی، جمیعت ۴۰۰ میلیونی، منابع غنی انرژی و تنوع گردشگری قابل توجه و نیز رشد اقتصادی مناسب آن که موجب شده تا این منطقه به عنوان یکی از راهبردی ترین مناطق در جغرافیایی سیاسی جهانی شناخته شود ، اشاره کرد.

وزیر راه و شهرسازی ایران ، اعلام کرد که این امر ما را بر آن می‌دارد تا با استفاده از امکانات بلقوه اقتصادی کشورهای عضو موجب ارتقای رفاه ملت های خود را فراهم کنیم .

نهمین اجلاس وزاری حمل و نقل سازمان همکاری های اقتصادی «اکو»ساعتی پیش در محل هتل «دنیز» منطقه ملی گردشگری «آوازه» در نزدیکی شهر ترکمنباشی واقع در ساحل ترکمنی دریای خزر با حضور وزاری حمل و نقل کشورهای اعضو اکو،معاونین وزیران و نیز سفیران کشورهای عضو اکو به کار خود پایان داد.

نظر شما