شناسهٔ خبر: 53012 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عضو كميسيون عمران مجلس تاكيد كرد :

راه آهن هاب ارتباطی در منطقه / فرصت های بودجه ۹۷ برای توسعه راه‌آهن

شادمهر کاظم زاده عضوكميسيون عمران مجلس با اشاره به اينكه توسعه راه آهن، توسعه اقتصادي را به دنبال دارد، تاكيد كرد: راه آهن در دو مسير گسترش مسيرهاي ريلي و استفاده ازتوان و توليد داخلی می‌تواند در راه تحقق شعار سال و حمايت از كالای ايرانی گام بردارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی راه آهن جمهوري اسلامي ايران، شادمهر كاظم زاده نماينده مردم دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره افزود: راه آهن مي تواند در توليد ريل، قطعات ريلي و واگن از توان داخلي بهره ببرد.

وی با اشاره به فرصت خوبی كه در بودجه ۹۷ برای تامین منابع و توسعه راه آهن دیده شده است، گفت: بر اساس بودجه ۹۷، در هر فاینانسی كه توسط این شركت انجام می گیرد ۱۵ درصد از سوی كارفرما و ۸۵ درصد از سوی سرمایه گذار، سرمایه گذاری انجام می شود. از این رو منابع توسعه راه آهن دیده شده و قابلیت پرداخت دارد و راه آهن نگرانی چندانی در این زمینه ندارد.

كاظم زاده با بیان اینكه توسعه حمل و نقل می تواند توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد، اظهار داشت: در حوزه حمل ونقل جای كار گسترده ای برای استفاده از توان داخلی و توسعه اقتصادی كشور وجود دارد.

وی میزان توسعه ریل در مناطق مختلف را در مقایسه با وسعت سرزمینی كشور اندك دانست و تصریح كرد: ۱۱ هزار كیلومتر ریل برای كشور كم است و با توجه به ظرفیت ریلی كه در كشور وجود دارد ۲ برابر این رقم را می توان پوشش داد.

نماینده دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره گفت: موقعیت جغرافیای كشورمان موجب شده كه ایران به عنوان یك هاب ارتباطی در منطقه مطرح باشد و این درحالی است كشورهای منطقه تلاش می كنند تا مسیرهای جدید را جایگزین مسیرهای موجود در كشورمان كنند.
وی افزود: اگر بتوانیم هر چه سریعتر بندرچابهار را به شمال شرق وصل و كریدورهای غرب به شرق و شمال به جنوب را فعال كنیم، با توجه به شرایط مطلوب كشور می توان، با كشورهای پیرامون رقابت كرد.

عضو كمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینكه اروپا تلاش می كند تا از طریق قزاقستان به چین متصل شود، تصریح كرد: اگر تلاش نكنیم، كشورمان فرصت های موجود را از دست می دهد، از این رو لازم است تا با گسترش حمل و نقل ریلی هم حمل و نقل داخلی كشورمان را ساماندهی كرده و هم از رقابتهای جهانی عقب نمانیم.

وی با تاكید بر اینكه در داخل كشور، توانمندی هایی برای توسعه راه آهن موجود است كه می توان از آن بهره جست، خاطر نشان كرد: شركت راه آهن با بهره گیری از این تولیدات و سرمایه گذاری در آن می تواند به توسعه توان داخلی كمك كند.

كاظم زاده درعین حال با اشاره به اینكه درحال حاضر توان داخلی پاسخگوی نیازهای راه آهن نیست، اظهار داشت: برای رفع نیازهای راه آهن می توانیم از سرمایه گذاران خارجی استفاده كنیم، این به معنای آن نیست كه مواد مورد نیاز را از خارج از كشورتهیه كنیم بلكه سرمایه گذاری خارجی با سرمایه گذاری درحوزه ریلی، می تواند نواقص تولیدات ریلی داخلی را برطرف كند.

نظر شما