شناسهٔ خبر: 53025 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در راستای وظایف آموزشی و ترویجی صورت گرفت؛

نخستین جلسه هم‌اندیشی تدوین کتاب کودک برگزار شد/ توجه به حقوق شهروندی در تدوین کتاب کودک

محمد سعید ایزدی معاونت معماری و شهرسازی در راستای وظایف آموزشی و ترویجی خود اولین جلسه هم‌اندیشی درباره موضوع "تدوین کتاب کودک" با رویکرد حقوق شهروندی را در وزارت راه و شهرسازی برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر فرهنگ‌سازی و آموزش ذیل رویکرد توسعه ایرانی- اسلامی و با نظر به اهمیت آموزش موضوعات مربوط به شهر و شهروندی، معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی تلاش کرد که با مشارکت سازنده نهادهای دخیل در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش، سیاست بازآفرینی شهری را بنا بر مشخصات گروه‌های سنی مختلف، تشریح و مفاهیم مرتبط با آن را در سطوح مختلف برنامه‌ریزی و از طریق تدوین برنامه آموزشی مبتنی بر یک مجموعه کتب آموزشی ترویج کند.

با توجه به اثرگذاری عمیق آموزش در سنین پایین، نخستین بخش این برنامه به گروه سنی کودکان و نوجوانان می‌پردازد که می‌تواند زمینه‌ساز تعالی و بالندگی کشور را در آینده فراهم آورند.

بر این اساس اولین جلسه هم‌اندیشی درباره موضوع "تدوین کتاب کودک" با حضور محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی، نمایندگانی از وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی، شهرداری تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موسسه شهر کتاب و تقوی تصویرگر کتاب‌های کودکان و نوجوانان، رحماندوست داستان‌نویس کتاب‌های کودکان و نوجوانان در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

وی در این نشست بیان کرد: در گذشته کتاب و مسابقه‌های مختلفی در زمینه آموزش حقوق شهروندی برگزار شد، تصاویری که به دست ما رسید پر از حرف بود و متأسفانه تنها در قالب یک کتاب پشت هم چیده شد و هیچ کار تحلیلی بر روی آن صورت نگرفت.

ایزدی تصریح کرد: اقدام بعدی برگزاری مسابقه‌ای تحت عنوان "محله من" بود که حاصل آن یک کتاب است و برعکس دفعه گذشته همراه با پژوهش و تحلیل بود، با این حال هنوز نمی‌توانیم ادعا کنیم که صحبت‌ها را به خوبی منعکس کردیم زیرا علاوه بر برقراری ارتباط با نسل جدید، این صحبت‌ها را باید در فرآیند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دخیل کنیم.

وی با بیان اینکه فعالیت دیگری نیز در هند برای معرفی و ایجاد ارتباط با کودکان انجام شد، افزود: در این تجربه توانستند با گروه سنی کودک و نوجوان برای اطلاع‌رسانی یکی از آثار ارزشمند شهر دهلی‌نو ارتباط برقرار کنند که در ایران و سایر کشورها شاهد تلاش افراد از راه‌های مختلف برای ارتباط با نسل کودک و نوجوان هستیم.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: هدف اصلی این تجربه‌ها ایجاد ارتباط با کودکان و نوجوانان درباره موضوع زندگی در شهر و محله خود است و اگر بتوانیم این ارتباط را ایجاد کنیم می‌توانیم در بحث حقوق شهروندی که اهداف دولت بوده را محقق کنیم و شهروندان را از وضعیت زندگی خود در شهرها آگاه کنیم و یک خواست اجتماعی را به وجود آوریم.

وی افزود: باوجوداینکه می‌توانیم کتابی در مورد مهم‌ترین بناهای تاریخی تهران گردآوری کنیم اما هدف اصلی ما ورود به خانواده‌ها در زمینه شهرسازی است، اکنون دغدغه کیفیت زندگی را در شهرهایمان داریم.

ایزدی با بیان اینکه باید ذهنمان را از صرفاً تهیه کتاب خارج کنیم، اظهار کرد: فعالیت ناکافی در موضوع آموزش کودکان و ارتباط با آنها تأثرآور است و متأسفانه نظام برنامه‌ریزی در این زمینه از بالا به پایین است اما در راستای آموزش کودکان نیازمند کمک برای هم‌افزایی نیروها هستیم تا کارهایی را در این زمینه پیش ببریم و معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازیهرگونه حمایتی را از فعالان آموزشی انجام می‌دهد.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون همکاری‌های خوبی در عرصه آموزش بین بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی درباره اهداف این برنامه بیان کرد: اکنون یکی از راحت‌ترین و اثرگذارترین اقدامات با توجه به تجربه‌های بسیار در زمینه‌های عمرانی و بافت فرسوده، ارتقای سطح آگاهی جامعه و کیفیت زندگی در شهر به‌خصوص برای کودکان و نسل آینده کشور است.

وی افزود: در وهله اول محورهای موضوعی و کلیدی‌ترین آنها را انتخاب می‌کنیم و تعداد آنها نیز نباید متعدد باشد که از طریق تشکیل کارگروه این موضوعات را پیگیری خواهیم کرد.

ایزدی افزود: براین اساس ۱۰ محور شامل ایمنی و تاب‌آوری شهرها، امنیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی محله، ارتقا هویت محلی با تأکید بر حس تعلق، کارآمدی نظام حمل‌ونقل، محیط‌زیست (حفاظت از زیست‌بوم و پرداخت به مسئله آب و بحران‌های ناشی از کمبود آن، آلودگی‌های هوا و صدا)، مشارکت مردمی، حقوق شهروندی، میراث فرهنگی (شامل میراث طبیعی، میراث مصنوع، میراث معنوی)، سیما و منظر شهری و پرداختن به مسائل مناسب‌سازی فضاهای شهری و محلی) و نحوه گذران اوقات فراغت در فضاهای عمومی محله و شهر انتخاب شدند تا در راستای این محورهای فعالیت‌ها صورت گیرد.

وی در پایان این جلسه بیان کرد: محتواهای موردنیاز در خصوص این موضوعات کلیدی را تولید و منتشر می‌کنیم و تقسیم‌کار را بین دستگاه‌های مختلف پیگیری خواهیم کرد.

نظر شما