شناسهٔ خبر: 53067 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمیدی خبر داد:

مشارکت پلیس‌راه و سازمان راهداری در طرح استراحتگاه‌های بین‌راهی کم‌هزینه

سردار حمیدی فرمانده پلیس‌راه راهور ناجا گفت: استراحتگاه‌های بین‌شهری عمدتاً هزینه‌بر هستند ازاین‌رو طرح مشترکی با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان استراحتگاه‌های کم‌هزینه در دست اجرا قرار دارد که هم‌اکنون ۵۰۰ نقطه فعال از این استراحتگاه‌ها در کشور وجود دارد و بهره‌برداری از آن نیز توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سردار حمیدی فرمانده پلیس‌راه راهور ناجا در نخستین گردهمایی روسای ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور که در سالن همایش‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال برگزاری است، اظهار کرد: بیش از ۹۳ درصد حمل بار و مسافر از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد و کشور زمانی به لحاظ اقتصادی رشد می‌کند که حمل‌ونقل ایمن و روان برقرارشده باشد.

وی افزود: یک شهر هرچقدر هم بزرگ و کلان‌شهر باشد، یک شهر است و به شهرهای مجاور خود تأثیر چندانی نمی‌گذارد اما راه یکپارچه است و نمی‌تواند یک محدوده برای خود به تنهایی تصمیم بگیرد بلکه باید شهرهای مجاور هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

فرمانده پلیس‌راه راهور ناجا با اشاره به طرح‌های زمستانی و انسداد جاده‌ها به خاطر مسائل ایمنی بیان کرد: باید طرح‌های ترافیکی در این زمان به‌طور منظم و با هماهنگی انجام شود تا زمانی که محورها به حالت قبلی بازگردند.

وی با بیان اینکه بستن به موقع راه بهتر از این است که موجب گرفتاری مردم شود، گفت: در برف سنگین سال گذشته ۲۱ استان به‌طور هم‌زمان درگیر برف و کولاک شد و تجهیزات سازمان راهداری به تنهایی کفاف نمی‌داد. ازاین‌رو تأکید ما بر این است که ادارات راهداری به امکانات خود اکتفا نکنند و از تجهیزات سازمان‌های نظامی، انتظامی و پیمانکاران بخش خصوصی به‌صورت رایگان یا اجاره‌ای برای مقابله با بحران‌ها استفاده کنند.

به گفته حمیدی، هنر راهداری و پلیس پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع حادثه است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد برخی از اقدامات استانی برگرفته از فشارهای محلی است اما سؤال اینجاست که چرا مسئولان پلیس و راهداری باید آخرت خود را برای دنیای یک شخص دیگر به خطر اندازند؟ همچنین چرا باید راه‌ها با وجود نقایص تحویل گرفته شود؟

وی تأکید کرد: راه‌های جدید تا زمانی که تاییده نداشته باشند نباید افتتاح شوند، همچنین حفظ حریم راه وظیفه پلیس و راهداری است و باید بر این حوزه نظارت ویژه‌ای انجام شود.

فرمانده پلیس‌راه راهور ناجا افزود: هم‌اکنون بسیاری از جاده‌ها به دلیل فروش حریم راه‌ها همانند خیابان‌های درون‌شهری شده‌اند و باید بر روی جاده سرعت‌گیر نصب شود، از طرفی ساخت رستوران‌های غیرمجاز مانع جریان روان ترافیک می‌شود که می‌توان بروز این‌گونه اشکالات را در تصمیم‌های محلی دانست ازاین‌رو باید حریم راه‌ها به‌عنوان سرمایه‌های ملی حفظ شود.

حمیدی با اشاره به بحث ارتقای ایمنی جاده‌ها اظهار کرد: در دنیا برای کاهش تلفات رانندگی به ازای هر نفر ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند که عمده این مبالغ در حوزه صنعت خودرو و راه‌ها هزینه می‌شود.

وی با اشاره به نقاط مستعد تصادف بیان کرد: مناطق مستعد تصادف باید شناسایی و اقدامات پیشگیرانه بر روی آنها انجام شود تا در زمان وقوع حادثه به تلفات منجر نشود.

فرمانده پلیس‌راه راهور ناجا خاطرنشان کرد: در کل کشور ۴۰ درصد تلفات ناشی از واژگونی خودرو است که دلیل آن نیز به علت جاده‌های کویری و صاف است.

وی افزود: همچنین ۷۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها روی می‌دهد که ناشی از کم‌توجهی راننده و حوزه‌های درون و برون شهری به این مناطق است.

حمیدی با اشاره به عامل خستگی و خواب‌آلودگی در تصادفات رانندگی یادآور شد: استراحتگاه‌های بین‌شهری عمدتاً هزینه‌بر هستند ازاین‌رو طرح مشترکی با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان استراحتگاه‌های کم‌هزینه در دست اجرا قرار دارد که هم‌اکنون ۵۰۰ نقطه فعال از این استراحتگاه‌ها در کشور وجود دارد که بهره‌برداری از آن نیز توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

نظر شما