شناسهٔ خبر: 53102 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

خطاب به معاون امور مسکن و ساختمان مطرح شد؛

پاسخ آخوندی به درخواست رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان/ تاکید بر رعایت ۶ اصل در همکاری‌های حرفه‌ای در حوزه ساختمان

آخوندی امضا وزير راه و شهرسازی در ابلاغی به معاون امور مسکن و ساختمان با درخواست رئیس سازمان نظام مهندسی مبنی بر برگزاری نشست مشترک موافقت و تاکید کرد: هرگونه هم‌فکری و مشارکت نیازمند اصولی است که باید بدان پایبند بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی ابلاغی پیرو درخواست رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی به حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان وزارتخانه با برگزاری جلسه مشترک با این سازمان موافقت کرد. در این ابلاغ وزیر راه و شهرسازی با اعلام خط مشی‌های وزارتخانه تاکید کرد تا در طراحی فرایندها ضمن رعایت همه جوانب از شکل‌گیری هرگونه فساد در همان ابتدای کار جلوگیری شود.

متن کامل ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی:

جناب آقای دکتر حامد مظاهریان

معاون محترم امور مسکن و ساختمان

با سلام

به پیوست نامه جناب آقای مهندس رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به شماره ۳۰۲۳۵ / ش – م مورخ ۹۷/۲/۱۰ مبنی بر درخواست گفت‌وگو درباره شیوه‌نامه کنترل ساختمان ارسال می‌گردد. مبنا و مشی این وزارتخانه هم فکری، گفت‌وگو و مشارکت با سازمان‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای برای هم‌گرایی حداکثری است. بنابراین با این درخواست موافقت می‌شود. شایسته است که جنابعالی به‌عنوان معاون مسکن و ساختمان وزارتخانه جلسه درخواست شده را با آقایان مذکور در نامه تشکیل و مطالب مطروحه از سوی دوستان را مورد بررسی مشترک قرار دهید.

با این وجود، هرگونه هم‌فکری و مشارکت نیازمند اصولی است که باید بدان پایبند بود. از این رو، اصول زیر برای رعایت در هم کاری‌های حرفه‌ای در حوزه ساختمان چه در ارتباط با یکدیگر و چه در سایر موقعیت‌های دیگری که پیش می‌آید ابلاغ می‌گردد.

۱- هر فعالیت حرفه‌ای در حوزه مهندسی ساختمان باید توسط مهندسان ذیصلاح صورت گیرد. سازمان‌های نظام مهندسی به صفت سازمان بودن صرفا مسئولیت تنسیق امور مهندسان را در چارچوبی که قانون برای آنها تعیین کرده برعهده دارند و تحت عنوان سازمان صلاحیت و حق پذیرش تعهد انجام خدمات مهندسی را تحت هیچ عنوانی ندارند.

۲- هیچ واسطه‌ای بین مهندسان و کارفرمایان نباید وجود داشته باشد. کارفرمایان حق دارند و آزادند که خدمات مهندسی مورد درخواست خود را از طریق هر مهندس ذیصلاح و واجد شرایط که خود انتخاب می‌کنند انجام دهند و مهندسان نیز در پذیرش تعهد و قبول انجام کار مختارند. هیچ شخص و سازمانی حق ارجاع کار و هیچ‌گونه تحمیل به طرفین را  ندارد.

۳- هرگونه ارتباط بین کارفرما و مهندس باید براساس قرارداد مشخص و معین بوده و مهندس باید مسئولیت خدمات حرفه‌ای که انجام می‌دهد را در چارچوب صلاحیت و شرایط مقررات الزامی بپذیرد.

۴- مسئولیت کنترل ساختمان در شهرها بنا به قانون و تاکید معاونت حقوقی ریاست جمهوری صرفا برعهده شهرداری‌هاست و براساس قانون قابل تفویض به هیچ دستگاه دیگری از جمله سازمان‌های نظام مهندسی نیست. شهرداری‌ها می‌توانند کنترل نقشه‌ها، مدارک فنی و مقررات ساختمانی را صرفا به مهندسان با صلاحیت بازرسی و با رعایت سایر شرایط از جمله عدم پذیرش منافع متعارض برون‌سپاری کنند.

۵- فرآیندهای بکارگیری اشخاص حقیقی و حقوقی کار باید بر مبنای رقابت آزاد و منصفانه بین مهندسان و حق آزادی انتخاب طراحی شود.

۶- پذیرش منافع متعارض ریشه فساد است. بنابراین، در طراحی فرایندها ضمن رعایت این موضوع باید مراقب امکان شکل‌گیری هرگونه فساد بود و در همان آغاز باید جلوی آن را سد کرد.

امیدوارم که برمبنای اصول پیش گفته در طراحی فرآیندها و شیوه‌نامه‌های اجرایی هماهنگی لازم را داشته باشید. نتیجه جلسه‌های هم‌فکری را به‌طور مرتب به اینجانب گزارش فرمایید.

عباس آخوندی/ وزیر

نامه درخواست رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی جهت برگزاری مشترک:

جناب آقای دکتر آخوندی

وزیر محترم راه و شهرسازی

با سلام و تحیات؛

احتراما، همان‌طور که استحضار دارید، در پی التهابات به‌وجود آمده در جامعه مهندسی و دغدغه و نگرانی اعضاء محترم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درخصوص اتفاقاتی که پیرامون مکاتبات فی‌مابین و شیوه‌نامه اخیر وزارت متبوع به وجود آمد، موجب گردید تا در جلسه ۲۲۶ شورای مرکزی موضوع بحث و بررسی بخشنامه‌های منتهی به سال ۱۳۹۶ آن وزارتخانه در دستور کار قرار گیرد که پس از بحث و بررسی و اعلام نظر تمام اعضاء شورای مرکزی حاضر در جلسه مذکور، پیشنهاد مطرح شده توسط آقای مهندس خرم که در راستای تعامل و همکاری طرفین برای رسیدن به یک تفاهم مشترک ارائه گردید. به اتفاق آراء مورد تصویب اعضاء شورای مرکزی قرار گرفت در این مصوبه مقرر گردید:

«کمیته‌ای متشکل از آقایان: مهندس بیطرف و مهندس خرم از سازمان نظام مهندسی استان تهران و آقایان مهندس کوسه‌غراوی و دکتر جواهری از شورای مرکزی به همراه ریاست محترم سازمان اقدام به برگزاری جلسه‌ای با جناب آقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی جهت گفت‌وگو، تعامل و هم‌اندیشی به‌منظور بررسی مسائل پیش رو و سیاست‌گذاری مشترک درخصوص اصلاح یا تغییر آئین‌نامه اجرایی ماده (۳۳) قانون و موارد مرتبط دیگر بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور نمایند.»

خواهشمند است دستور فرمائید هماهنگی لازم برای برگزاری این نشست صورت پذیرد.

فرج‌اله رجبی/ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان

 

نظر شما