شناسهٔ خبر: 53120 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مطرح کرد:

افتتاح ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه فرودگاهی طی ۲ سال/ بهره‌برداری از پروژه‌های معوق فرودگاهی به ارزش ۴۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۷

رحمت الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از افتتاح تمام پروژه های معوق این شرکت با ارزش ۴۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت‌اله مه ابادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در نشستی خبری که در فرودگاه گرگان برگزار شد، از اتمام تمام پروژه های نیمه تمام این شرکت در سال ۹۷ خبر داد و گفت: برخی از این پروژه ها بیش از ۱۶ سال معلق مانده بودند و هر ساله هزینه زیادی را به شرکت فرودگاه ها و پیمانکاران تحمیل می کردند.

مه‌آبادی ارزش این پروژه ها را ۴۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: اکثر پروژه های باقی ماند هد ر ۶ ماهه نخست امسال افتتاح خواهد شد و با اتمام پروژه بهسازی فرودگاه لامرد در انتهای سال ۹۷، جشن اتمام پروژه های نیمه کاره را برگزار می کنیم.

وی اتمام این پروژه ها را یکی از دغدغه های مهم نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید دانست و ادامه داد: با اتمام پروژه های نیمه تمام، علاوه بر زیان های مالی، از زیان‌های عظیم اجتماعی که در قالب ناامیدی و بی اعتمادی مردم آشکار می شود، جلوگیری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به رشد ۸ درصدی نشست و برخاست ها و ۷ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ گفت: اگر ما نمی‌توانستیم همگام با رشد پروازها، به تقاضای شرکت های هواپیمایی برای تامین خدمات پاسخ گوییم، قطعا با اعتراض گسترده ایرلاین ها مواجه می شدیم. 

به گفته مه آبادی، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برای پاسخگویی به تقاضای موجود، زیرساخت های خود در دو حوزه ناوبری هوایی و تجهیزات فرودگاهی را گسترش داده است. 

وی ادامه داد: با تلاش و مجاهدت کارکنان شرکت فرودگاه‌ها، هیچ تقاضایی را حتی در فرودگاه‌های پر چالشی چون مهرآباد و اهواز بی پاسخ نگذاشتیم.

رشد بی نظیر فرودگاه های کوچک

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به برنامه توسعه فرودگاه اهواز اشاره کرد و گفت: هنگامی که ما شرکت فرودگاه ها را تحویل گرفتیم، شریب اشغال این فرودگاه ۳۱۳ درصد بود و این یعنی فرودگاه اهواز با بیش از ۳ بظرابر ظرفیت خود فعالیت می‌کرد. ما توانستیم با افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت این فرودگاه این ضریب را به کمتر از ۲۰۰ درصد برسانیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر فضای کافی برای توسعه بیشتر فرودگاه اهواز وجود ندارد و برای افزایش ظرفیت به فکر ایجاد یک فرودگاه جدید در منطقه هستیم.

مه‌آبادی سپس به فرودگاه گرگان اشاره کرد و گفت: طی ۲ سال گذشته بیش از ۱۰ پروژه مهم در این فرودگاه اجرایی شده که نصب سیستم‌های ILS و DVOR از جمله این پروژه‌ها هستند. 

وی با اشاره به این موضوع که مدیر فرودگاه گرگان یکی از برترین مدیران صنعت فرودگاهی کشور است، افزود: با افتتاح ترمینال جدید این فرودگاه در سال جاری، فرودگاه گرگان تا ۲ دهه آینده نیاز توسعه‌ای نخواهد داشت.

تهیه سند برای اراضی فرودگاهی

مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران سپس به اقدامات انجام شده برای افزایش رضایت مسافران اشاره کرد و گفت: طرح توسعه خدمات رسانی به مسافران که از ۲ سال پیش آغاز شده است، امسال از حالت پایلوت خارج می‌شود و به احتمال زیاد اجرای آن در فرودگاه شیراز به عنوان یکی از پر رفت و آمد ترین فرودگاه های بین المللی کشور از امسال آغاز خواهد شد. 

وی با اشاره به تغییر رویکرد مدیریت فرودگاهی از ملی به بین المللی افزود: با اقدامات انجام شده توانستیم رتبه فرودگاه های ایران را بر اساس نظرسنجی مسافران و ارزیابی‌های فدراسیون بین‌المللی فرودگاه‌ها به ۴.۶ از ۵ برسانیم.

مه‌آبادی تهیه سند اراضی فرودگاهی بر اساس طرح کاداستر را از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران دانست و گفت: اکنون ۹۵ درصد از اراضی فرودگاهی ثبت سند شده و اقدامات لازم برای تهیه سند باقی اراضی نیز تا پایان بهار انجام خواهد شد.

وی از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی که موفق به پیاده ساری تمام املاک خود در قانون کاداستر شده است، یاد کرد و گفت: این اقدام نمونه بارزی از مدیریت چند قوه‌ای بود. ما در قوه مجریه با همکاری قوه قضاییه موفق به انجام این کار شدیم.

به گفته مه‌آبادی با انجام اینکار که یکی از دغدغه‌های اصلی نظام به شمار می رود، امکان فساد در اراضی و زمین خواری به صفر می‌رسد.

مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از توسعه مدیریت فرودگاه‌ها و ارتقای آن تا سطح جهانی به عنوان دیگر پروژه مهم این شرکت یاد کرد و گفت: با آغار پروژه اینگام و به منظور عمل به دستورالعمل‌های اقتصاد مقاومتی به زودی آموزش مدیران در داخل مشور با استفاده از اساتید اروپایی آغاز خواهد شد.

مه‌آبادی ادامه داد: با اجرای فاز دوم این پروژه، مدیران برتر در نیمه دوم ماه برای آموزش در محل و کارآموزی به فرودگاه های برتر جهان اعزام می‌شوند.

به گفته وی نوسازی نظام های ناوبری و کمک ناوبری کشور در سال گذشته و آغاز بهسازی نظام نظارتی و راداری در سال جاری از جمله دیگر اقدامات مهم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به شمار می‌آید.

افتتاح ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه فرودگاهی طی ۲ سال

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت اله مه آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه ‌ها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به سوالات خبرنگاران با اشاره به توانمندی ‌های داخلی در حوزه ناوبری هوایی گفت: ما از ابتدای برجام این فرصت استثنایی و رفع تحریم‌ها را موقت فرض کردیم و با همین رویکرد توانستیم خرید های ارزشمندی انجام داده و نظام ناوبری و کمک ناوبری کشور را به روزرسانی کنیم.

وی افزود: با استفاده از توان داخلی و فرصت های پیش آمده پس از برجام، حتی با وجود تحریم های موقت موفق به نوسازی تجهیزات ناوبری و ارتباطی کشور شدیم و اکنون هیچ فرودگاهی در کشور وجود ندارد که طرح ناوبری در آن اجرایی نشده باشد.

به گفته مه‌ آبادی اکنون حتی در صورت بازگشت مجدد تحریم ها هیچ نگرانی در حوزه ناوبری هوایی وجود ندارد.

مدیرشرکت فرودگاه ‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به طرح‌های توسعه فرودگاهی در کشور گفت: طی ۲ سال بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه فرودگاهی در کشور احداث و افتتاح شده است. 

مه‌آبادی افزود: این پروژه‌ها در حوزه های خدمات ناوبری و کمک ناوبری، ایجاد ترمینال و بهسازی باندها بوده است. این اتفاق در مدیریت کشور بی سابقه است و تکرار نخواهد شد.

وی ادامه داد: هنگامی که ما شرکت فرودگاه‌ها را تحویل گرفتیم، این شرکت فروپاشیده بود، اما اکنون شاهد رشد در سطح فرودگاه ها و نظام های ناوبری کشور هستیم.

مه‌آبادی با اشاره به این موضوع که در کشور هیچ فرودگاه غیر اقتصادی وجود ندارد، گفت: تعطیلی فرودگاه ها تاثیر مستقیمی بر کاهش کیفیت زندگی به خصوص در حوزه‌های بهداشت، آموزش و کارآفرینی خواهد داشت.

وی افزود: با این حال به غیر از فرودگاه امام خمینی (ره) باقی فرودگاه های کشور غیر تجاری اند، به این معنی که هزینه های آن ها از درآمدشان بیشتر است. 

مه‌آبادی تعرفه پایین خدمات فرودگاهی را عامل اصلی این اتفاق دانست و ادامه داد: باوجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، نرخ‌های خدمات فرودگاهی همچنان یارانه ای مانده‌اند که رفع این مساله می تواند به سودآوری فرودگاه‌ها کمک کند.

گسترش مسیرهای هوایی

مدیرعامل شرکت فرودگاه ‌ها و ناوبری هوایی ایران به گشایش مسیرهای نوی هوایی نیز اشاره کرد و گفت: ظرف ۲ سال ۳۰ هزار کیلومتر مسیر نوی پروازی در کشور گشایش شد و این مسیرها با استفاده از جدیدترین متدهای ناوبری اداره می‌شوند.

مه آبادی افزود: این مسیرها مصرف سوخت و هزینه‌های عملیاتی شرکت های هواپیمایی را به شدت کاهش داده و همین مساله باعث ایجاد مزیت رقابتی در ترانزیت هوایی کشور شده است.

وی ادامه داد: همچنین به منظورافزایش ایمنی، بسیاری از مسیرهای منتهی به ترمینال‌های پرتردد کشور یکطرفه شده‌اند. این درحالی است که پیش از این هیچ مسیر یک طرفه یا مستقیم در کشور وجود نداشت.

مدیر عامل شرکت فرودگاه ‌ها و ناوبری هوایی ایران به بحران ایجاد شده میان قطر و کشورهای عربی نیز اشاره کرد و گفت: در آن بحران آینده نگری و نگاه حرفه‌ای شرکت فرودگاه ها توانست مشکل را حل کند. ایران میزبان تمام پروازهای عبوری هواپیمایی قطر شده و از ایجاد یک بحرین دیگر در حاشیه خلیج فارس جلوگیری شد.

مه‌آبادی رفع نقاط کور و ایجاد همپوشانی راداری را از دیگر اقدامات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران دانست و افزود: با اینکه این اقدام از جمله موارد طرح شده در برنامه دوم توسعه است، اما پیش از این هیچ برنامه‌ای برای توسعه نظام ناوبری کشور تدوین نشده بود. این اقدام طی سال های اخیر صورت گرفت و طرحی جامع تدوین و به وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شد.

نظر شما