شناسهٔ خبر: 53136 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه آهن شمال گفت:

ظرفیت حمل بار در راه آهن شمال سه و نیم برابر می شود

 راه آهن مشهد - سرخس - قطار مدیرکل راه آهن شمال گفت که با برقی شدن این مسیر ریلی ، حجم انتقال و جا به جایی بار در آن سه و نیم برابر می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، یوسف گران پاشا ظرفیت کنونی جا به جایی بار در راه‌آهن شمال را سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: با برقی شدن خطوط ریلی حجم جا به جایی بار به هفت و نیم میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت .

وی توضیح داد: با برقی شدن مسیر ریلی راه‌آهن شمال، دیزل‌های کشنده برقی که دارای قدرت و توان بیشتری برای جا به جایی بار در مسیرهای پرشیب و قوس دار هستند، در این خط فعال خواهند شد .

در حال حاضر شیب زیاد و قوس دار بودن مسیر ۸۰ کیلومتری پل سفید تا فیروزکوه یکی از گره‌های حمل بار در این مسیر ریلی است که سبب می‌شود دیزل‌های گازوئیلی که در مسیر عادی قادر به جا به جایی ۲ هزار تن بار هستند، در این مسیر تنها ۹۰۰ تن بارگیری کنند.

دیزل‌های کشنده برقی این ویژگی را دارند که در مسیرهای با شیب زیاد و قوس دار، بار زیاد و سنگین را جا به جا کنند و محدودیت‌های حمل بار دیزل‌های گازوئیلی را ندارند .

خطوط ریلی شرکت راه‌آهن شمال از گرمسار تا گلوگاه به طول ۳۷۰ کیلومتر است که مسیر پل سفید تا فیروزکوه به طول ۸۰ کیلومتر دارای شیب‌های ۲۸ در هزار و قوس ۲۵۰ است .

قرارداد برقی کردن مسیر راه‌آهن شمال که از اینچه برون در استان گلستان تا گرمسار در استان سمنان را شامل می‌شود، با راه‌آهن روسیه و با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی اجرایی می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن شمال گفت که اخیرا نمایندگان طرف روس برای آغاز کار به مازندران آمدند و در بازدید از مسیرها، محل راه اندازی کارگاه‌ها را بررسی کردند .

وی افزود: قرار است عملیات کلنگ زنی پروژه برقی کردن این مسیر بعد از پایان ماه مبارک رمضان امسال به زمین زده شود.

گران پاشا گفت: دادن ۳۵ دستگاه دیزل کشنده برقی، اصلاح تونل‌ها، علائم دار کردن مسیر، تدفین خطوط ایستگاهی و تعویض تراورس‌ها از جمله اقداماتی است که طرف قرارداد برای اجرای طرح انجام می‌دهد .

برقی کردن راه‌آهن شمال سبب می‌شود تا با متوقف شدن فعالیت قطارهای دیزلی، آلایندگی هوا به یک هفتم کاهش یابد.

بر اساس اعلام راه‌آهن شمال، سالانه بیش از یک میلیون مسافر در این مسیر جا به جا می‌شود.

نظر شما