شناسهٔ خبر: 53139 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نقصان محمدی مهمترین برنامه‌های سال ۹۷ را تشریح کرد؛

بهره‌برداری از آزادراه کریدور شرقی- غربی استان يزد/ برگزاری همایش بین‌المللی TOD سال ۲۰۱۹ در یزد

محمدرضا نقصان محمدی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به بهره‌برداری از آزادراه کریدور شرقی- غربی استان، مهمترین برنامه‌های این اداره‌کل در سال ۹۷ را تشریح کرد.

محمدرضا نقصان محمدی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری درباره برنامه‌های حوزه راه‌سازی این اداره کل در سال ۹۷ اظهار کرد: در این حوزه ۱۰ پروژه بزرگ راه‌سازی در دست اقدام داریم که پروژه یزد- بافق، ندوشن- ورزنه، کمربندی چاهک، یزد- طبس، کنارگذر زارچ- اشکذر، ورودی مهریز، زردین– منشاد و روکش آسفالت بافق- زرند از جمله آنهاست.

وی تصریح کرد: این پروژه‌ها هرکدام بین ۳۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات اجرایی آن طبق برنامه پیش می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با بیان اینکه آزادراه نطنز- انار بزرگ‌ترین پروژه سال ۹۷ در حوزه راه است، افزود: قراردادهای بخش اردکان- مهریز این آزادراه آماده و مسائل مالی آن طی شده است، این پروژه فعالیت بسیار بزرگی است که بخش مهم آن تبدیل بزرگراه به آزادراه در مسیر نطنز- یزد- انار است.

وی بیان کرد: اقدامات مقدماتی بخش اردکان– نائین آزادراه نطنز- انار نیز انجام‌ شده است که از چهار قطعه این بخش، سه قطعه در استان یزد واقع‌شده و اداره کل راه و شهرسازی ۲ قطعه را برای عملیاتی شدن آماده کرده که امیدواریم امسال به نتیجه برسد.

نقصان محمدی دیگر پروژه‌های حوزه آزادراهی استان را شامل کریدور شرقی- غربی استان یزد دانست و گفت: در حوزه راه و راهداری علاوه بر ساخت آزادراه کریدور شمال- جنوب، آزادراه کریدور شرقی- غربی استان را نیز در حال پیگیری هستیم که بخش‌هایی از آن مانند تکمیل محور ندوشن- ورزنه و بخش‌های ابنیه فنی آن را در سال ۹۶ دنبال کردیم که تاکنون پیشرفت ۹۵ درصدی داشتند و امیدواریم در سال ۹۷ به بهره‌برداری برسند.

وی افزود: همچنین در کریدور شرقی- غربی محور بهاباد–دربند ناروند به طول ۴۷ کیلومتر در برنامه راه و شهرسازی استان یزد قرار دارند که استان را به استان‌های شرقی کشور متصل می‌کند که برآورد اولیه هزینه اجرای این پروژه ۷ میلیارد تومان است و برای اجرا به فراخوان گذاشته شده است که با اجرای این دو پروژه کریدور شرقی- غربی استان یزد شکل می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به پیشرفت مطلوب پروژه محور مواصلاتی یزد- بافق اظهار کرد: این پروژه برخلاف برخی انتقادها با مشکل روبه‌رو نیست و حدود ۱۱ کیلومتر از عملیات اجرایی این جاده باقی‌مانده که در مرحله آسفالت است.

وی تصریح کرد: پروژه‌های دیگر حوزه راه مانند محور ابرکوه- مروست به نوعی ادامه پروژه‌های افتتاحی قبلی است که عملیات اجرایی پروژه راه‌سازی اسفندآباد- صفاشهر نیز به زودی آغاز می‌شود.

نقصان محمدی با بیان اینکه پروژه‌های حوزه راه اداره کل راه و شهرسازی استان یزد از نظر میزان سرمایه و کیفیت قابل‌توجه است، افزود: هم‌زمان و به موازات اداره کل راه و شهرسازی استان، شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور نیز در استان یزد فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: ارتباط باند دوم هرات به شهربابک، محور اردکان- چوپانان، پروژه یزد- طبس با تکمیل ۱۲ کیلومتر از آن، پروژه کمربندی ابرکوه و آغاز پروژه تقاطع کنارگذر تفت از جمله پروژه‌های شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور در استان یزد است.

ساخت ۱۳۰ کیلومتر راه روستایی و مشارکتی در سال ۹۷ 

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به ساخت بالغ بر ۱۳۵ کیلومتر راه‌های روستایی ساخت و راه‌های مشارکتی با کمک دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و سایر بخش‌های استان در سال ۹۶ بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان یزد برای سال ۹۷ ساخت ۱۳۰ کیلومتر راه روستایی و مشارکتی را هدف‌گذاری کرده است.

وی بیان کرد: علیرغم اینکه اداره راهداری استان سهم قیر جداگانه‌ای برای پروژه‌های خود دارد، اداره کل راه و شهرسازی بالغ بر ۲۰ هزار تن قیر مشارکتی در سطح استان توزیع کرده که ارزش آن بیش از ۲۰ میلیارد تومان است.

نقصان محمدی افزود: سهمیه قیر استان در حوزه‌های مختلف از جمله احداث ورودی‌های شهرها، احداث راه‌های روستایی، راه‌های مسکن مهر، بافت‌های هدف و فرسوده و بخش‌هایی که به صورت عمومی در حوزه کاری اداره راه و شهرسازی استان بوده، توزیع شده است.

قطار حومه‌ای، مؤثر بر حمل‌ونقل شهری استان یزد

وی مهمترین اقدام اداره کل راه و شهرسازی استان یزد در حوزه راهداری را ابلاغ شورای هماهنگی راه و شهرسازی دانست و گفت: برای بخش‌های مختلفی که با وزارت راه و شهرسازی مرتبط هستند با مدیریت اداره کل راه و شهرسازی، شورای هماهنگی تشکیل شده که بتوانند پروژه‌ها را هرچه بهتر پیگیری کنند و امیدواریم این شورا هماهنگ‌کننده و تسهیل‌کننده کارها باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد بیان کرد: در حوزه حمل‌ونقل یکی از پروژه‌های بزرگ و مهم، قطار حومه شهری است که خوشبختانه سایر بخش‌های مرتبط با این موضوع به وحدت کلام رسیدند که قطار حومه‌ای یکی از نیازهای استان است و می‌تواند نقش مؤثری در حمل‌ونقل شهری داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های استان در حوزه حمل‌ونقل، برنامه حمل‌ونقل ترکیبی است، تصریح کرد: امیدواریم با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های انجام‌شده این برنامه به نتیجه برسد زیرا یکی از مهمترین پروژه‌هایی است که می‌تواند در مقیاس کلان به استان یزد کمک کند.

نقصان محمدی یادآور شد: حمل‌ونقل ترکیبی امروز در جهان مورد توجه قرار گرفته به طوری که همایش بین‌المللی TOD با عنوان NEXT EXTENTION (ایستگاه‌های آینده) در سال ۲۰۱۹ با تأکید بر توسعه شهری مبتنی بر حمل‌ونقل ترکیبی در استان یزد برگزار خواهد شد.

نظر شما