شناسهٔ خبر: 53197 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل فرودگاه های استان گلستان خبر داد:

رشد ۴۸ درصدی پروازها در فرودگاه گرگان/ توسعه فرودگاه های استان گلستان با اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی

رامین آذری مدیر کل فرودگاه های استان گلستان با اشاره به رشد ۴۸ درصدی پروازها در فرودگاه گرگان در سال ۹۶ گفت: فرودگاه های استان گلستان با اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی توسعه داده شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رامین آذری، مدیرکل فرودگاه های استان گرگان با اشاره به اهمیت پروازهای فرودگاه های گرگان و کلاله در توسعه استان گلستان و شرق کشور گفت: طی دو سال گذشته توانسته ایم مقاصد داخلی فرودگاه گرگان را از ۳ مقصد به ۵ مقصد افزایش داده و پروازهای فصلی را نیز به این فرودگاه اضافه کنیم.

آذری افزود: در سال ۹۶، ۴۰۷۳ نشست و برخاست در فرودگاه گرگان انجام شد که نسبت به سال ۹۵ رشد ۴۸ درصدی را نشان می دهد. همچنین رشد اعزام و پذیرش مسافر در سال ۹۶، ۳۹ درصد و رشد انتقال بار ۴۵ درصد بوده است. این در حالی است که حتی یک نفر هم به پرسنل فرودگاه اضافه نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷ ایرلاین از ۱۴ ایرلاین فعال کشور در فرودگاه گرگان پرواز دارند. همچنین این فرودگاه به عنوان هاب هواپیماهای امبرائر پویا انتخاب شده است. این اتفاق مهمی است، چراکه با توجه به جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری استان برای پروازهای استانی به هواپیماهای کوچک احتیاج داریم.

به گفته آذری، در حال حاضر فرودگاه گرگان به شهرهای تهران، مشهد، زاهدان، کیش و بندرعباس پرواز برنامه ای و به شهرهای رشت و اصفهان پرواز فصلی دارد. همچنین پرواز های زیارتی در این فرودگاه برقرار است.  

توسعه فرودگاه برای ۲۰ سال آینده

مدیر کل فرودگاه های استان گلستان به طرح های توسعه فرودگاه گرگان اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکید شرکت فرودگاه ها بر توسعه طرح های ناوبری و کمک ناوبری فرودگاه و به منظور کاهش میزان تاخیر و کنسلی پروازها، نسبت به خرید و نصب دستگاه های ILS ، DVOR و چراغ های تقرب اقدام شد.

وی ارزش این پروژه ها را ۱۱ میلیارد تومان دانست و افزود: این سامانه ها پس از کنترل توسط فلایت چک، عملیاتی خواهند شد. با افتتاح این سامانه ها فرودگاه گرگان به یکی از مجهزترین فرودگاه های ایران تبدیل می شود.

آذری سپس به موضوع توسعه ترمینال فرودگاه گرگان پرداخت و گفت: ترمینال جدید با پیشرفت ۹۰ درصدی در حال احداث است و در سال جاری افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: ترمینال جدید  با فضایی معادل ۹ هزار متر مکعب ظرفیت اعزام و پذیرش یک میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر را در سال دارد. با افتتاح این ترمینال پایانه فعلی بهسازی شده و برای پذیرش پروازهای خارجی استفاده خواهد شد. 

مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان همچنین به باند فرودگاه گرگان اشاره کرد و گفت: بند فرودگاه ۳۰۰۰ متر بود که در اقدامات توسعه‌ای به ۳۳۰۰ متر افزایش یافت که این ۳۰۰ متر اضافه بعد از راه‌اندازی سیستم‌های کمک ناوبری جدید قابل استفاده می‌شود. با افزایش طول باند، تمام تایپ‌های موجود در ایران قابلیت نشست و برخاست در فرودگاه گرگان را خواهند داشت.

آذری افزود: طی دو سال گذشته مجموعه ۷۰ میلیارد تومان در دو فرودگاه گرگان و کلاله هزینه شده و نیازهای توسعه‌ای دست کم برای ۲۰ سال آینده مرتفع شده است.

بهسازی محوطه دو فرودگاه، احداث پاویون اختصاصی و توسعه اپرون در فرودگاه گرگان از دیگر اقدامات انجام شده در فرودگاه‌های استان گلستان است. همچنین اداره کل فرودگاه‌های گلستان از جمله اولین اداره کل هایی است که موفق به اخذ سند تک برگی برای فرودگاه‌های خود شده است.

توسعه بار هوایی در فرودگاه گرگان

مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان به موضوع بار هوایی نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۶ سورتی پرواز باری توسط هواپیمای سنگین IL۷۶ در فرودگاه گرگان انجام شد.

آذری ادامه داد: این هواپیماها حامل ۴۸۰۰ راس دام زنده بودند که از قزاقستان به گلستان منتقل شدند. ما موفق شدیم بار این هواپیماها را زیر یک ساعت تخلیه کنیم که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود.

وی افزود: فرودگاه گرگان آمادگی پذیرش بارهای هوایی را دارد. به خصوص در زمینه صادرات محصولات کشاورزی که از تولیدات عمده استان گلستان به شمار می‌روند.

آذری درباره فرودگاه کلاله نیز گفت: محوطه و ترمینال این فرودگاه با صرف اعتبار ۲ میلیارد تومانی بهسازی شد و اکنون شاهد انجام دو پرواز در هفته توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به این فرودگاه هستیم.

وی بر عملیاتی بودن فرودگاه کلاله  تاکید کرد و افزود: این فرودگاه در حوزه نفوذ ۷ شهرستان قرار دارد و می‌تواند عاملی برای توسعه شرق استان گلستان باشد. اما مشکل اصلی درباره این فرودگاه استقبال کم مردم از پروازها به شمار می‌رود.

نظر شما