شناسهٔ خبر: 53252 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزیر راه وشهرسازی و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران:

تنظیم تفام نامه جهت بازنگری طرح جامع اصفهان

جلسه در جریان سفر یكروزه معاون وزیر راه وشهرسازی و دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران به اصفهان، تفاهم نامه بازنگری طرح جامع اصفهان تنظیم و به امضاء رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان، در نشستی كه با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر و دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران ، حجت اله غلامی مدیركل راه وشهرسازی استان، قدرت اله نوروزی شهردار كلان شهر اصفهان و اعضای شورای شهر و معاونین شهرسازی و معماری اداره كل راه وشهرسازی و شهرداری برگزار شد، تفاهم نامه بازنگری طرح جامع شهر اصفهان به امضاء رسید.

حجت اله غلامی در ابتدا با اشاره به سابقه طرح های توسعه شهری و فرا شهری اصفهان گفت: اولین طرح توسعه شهری اصفهان در سال ۱۳۳۷ توسط مشاور آلمانی بنام كوكس با برداشت وضعیت موجود اصفهان، تهیه شد.

اولین طرح جامع به فاصله یك دهه و بدلیل شتاب تغییرات در دهه ۴۰ و نیاز به گسترش شهر توسط مهندسین مشاور ارگانیك تهیه و در سال ۱۳۵۰ به تصویب رسید .

این طرح بدلیل عدم تحقق پیش بینی ها محقق نشد و اولین طرح تفصیلی در سال ۱۳۵۳ و در اوج صنعتی شدن كشور و توسعه صنایع فولاد و توسعه شهر اصفهان  تهیه گردید كه هر چند كه این طرح به گونه ای مساله محور و با بهره گیری از تجارب تهیه طرح در دو دهه قبل استفاده شده بود اما این طرح در دوره التهابات پیش از انقلاب در دهه ۵۰ تهیه شد و عملا امكان حضور مشاور در دوره پایش و اجرای طرح كه می توانست زمینه تحقق پذیری و اصلاح تدریجی طرح را فراهم كند میسر نشد.

طرح جامع دوم شهر به عنوان طرح تجدید نظر در طرح جامع شهر در سال ۱۳۶۷ بر پایه وضعیت موجود شهر و اصول انقباضی مطرح شده به تصویب رسید  كه این طرح نیز بر جنبه های كالبدی متمركز بود و شهر را به صورت سیستمی پویا و در ارتباط با پیرامون خود در نظر نگرفت.

طرح تفصیلی دوم اصفهان به عنوان پنجمین طرح توسعه شهری توسط مشاور نقش جهان پارس درحد فاصل سال های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ به تصویب رسید كه این طرح نیز با توجه به محدودیت مقیاس مطالعات نتوانست در عمل به بازنگری طرح جامع تبدیل شود و تحولات اخیر را در نظر نگرفت.

مدیر كل راه وشهرسازی استان در ادامه اظهار داشت: مطالعات طرح مجموعه شهری اصفهان در سال ۸۴ شروع و نهایتا در سال ۹۴ به تصویب شورایعالی معماری وشهرسازی ایران رسید كه این طرح نیز سقف جمعیتی مشخص شده در طرح ناحیه ای را برای شهر اصفهان تایید و نقش شهر را به صورت خدماتی، گردشگری و صنایع دانش بنیان معرفی كرد.

غلامی خاطر نشان ساخت: طرح های جامع، پاسخگوی نیاز مسائل امروز شهر نیست و با یك نگرش و رویكرد جدید و با شناسایی مسائل مهم شهر، ارتقاء كیفیت زندگی در فضاهای شهری حل خواهد شد كه خوشبختانه با تفاهم نامه ای كه تنظیم گردیده بخش عمده ای از مشكلات شهر و شهرداری مرتفع خواهد شد.

قدرت اله نوروزی شهردار اصفهان نیز در این نشست ضمن تقدیر از تعاملات فی مابین وزارت و اداره كل راه وشهرسازی با شهرداری جهت رفع مشكلات موجود گفت: خوشبختانه اطلاعات از قبل موجود است و تفاهم نامه امروز با نگاه جدید و به صورت مساله محور تنظیم گردیده كه امید است با امضاء این تفاهم نامه با سرعت بتوانیم كارها را پیش برده و چالش ها و مشكلات موجود را با آن مرتفع نمود.

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه وشهرسازی در این باره گفت: طرح های جامع قبلی در زمان خود ویژگی های خوبی داشته ولی درحال حاضر برای شهر اصفهان با وضعیت كنونی مناسب نیست .

وی بیان داشت: خوشبختانه با تفاهمی كه امروز به امضاء می رسد و با تغییر در نظام طرح ریزی و برنامه ریزی بحث طرح جامع اصفهان اصلاح و تصویب خواهد شد.

دبیرشورایعالی معماری وشهرسازی ایران ابراز امیدواری كرد این طرح ۱۲ ماهه نهایی شود و همزمان نیز موارد تجدید نظر در استان پیش رود و در این راستا مركزی برای تمركز اطلاعات ایجاد شود./

نظر شما