شناسهٔ خبر: 53313 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بازآفرینی شهری منجر به آرامش و زیست‌پذیری می‌شود/کارخانه ریسباف احیا می‌شود

مراسم نشست دوم "دوباره نصف جهان" با عنوان "فردای نصف جهان" با حضور "محمدسعید ایزدی" معاون معماری و شهرسازی وزرات راه و شهرسازی در خانه صفوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی، در نشست دوم "دوباره نصف جهان" با عنوان "فردای نصف جهان" اظهار کرد: متاسفانه امروزه با شهرهای بدقواره، بداخلاق، اخمو و شهروندان کم حوصله مواجه هستیم، در حالی که در ۵۰ سال گذشته وضعیت شهر، شهرنشینی و شهروندان بسیار مناسب بو، اما شهرها در طول این چند دهه در وضعیت اسفناکی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه تاکنون بسیاری از خانه‌های تاریخی در شهرها تخریب شده است، افزود: ویژگی‌های ارزشمندی در بطن محتوای این خانه‌های تاریخی وجود داشته است اما امروز کمتر با این ارزش‌ها روبه‌رو هستیم.

ایزدی با بیان اینکه سیاست بازآفرینی شهری برای کیفیت، ایمنی و هویت که منجر به آرامش و زیست پذیری در شهر می شود، تعریف شده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از کلانشهرها در مواقعی از سال با  آلودگی هوا درگیر هستند و شهروندان نیز به دلیل این آلودگی ها به سختی تنفس می کنند، ضمن اینکه انسان ها زمان زیادی را در ترافیک  خیابان‌ها سپری می‌کنند و تمام این معضلات باعث بداخلاقی در شهرها می شود و متاسفانه کیفیت ایجاد نمی شود.

معاون معماری و شهرسازی وزرات راه و شهرسازی با بیان اینکه دوران گذشته از ویژگی های متعلق به عصر خود بره مند بوده و به همین دلیل موضوع ایران شهر مطرح شده است، تصریح کرد: برای دست‌یابی به راه های منطقی برای توسعه آتی شهر باید این گسست را برطرف کنیم و با بازخوانی گذشته و نگاه به آینده برای توسعه شهر اندیشه کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون تدارکات بسیاری انجام شده ولی نمونه های موفق بازخوانی و راه حل خلاق برای زندگی معاصر و آینده زندگی شهری کمتر اراه شده است، تاکید کرد: باز آفرینی راه حلی است برای دست یابی به کیفیت های که انتظار داریم شهر از آن برخوردار باشد، هم‌چنین اندیشه ایران‌شهری چهارچوب فکری و چهار چوب مسیری را که در نظر داریم، فراهم می‌کند.

ایمنا از قول ایزدی نوشت: اخیرا در جامعه شهری و در اکثر شهرها جوانان فضاهایی را برای گفت‌وگو و پاتوق‌هایی را برای نوشیدن قهوه دایر می‌کنند و اکنون در تهران نزدیک به سه هزار کافی شاپ وجود دارد و بیش از ۲۲۰۰ داوطلب منتظر مجوز هستند، اما این مهم  خواست مردم و  جریان نشاط اجتماعی را نشان می‌دهد.

معاون معماری و شهرسازی وزرات راه و شهرسازی با بیان اینکه بازآفرینی همت آباد با همت شهروندان در دست اجرا قرار گرفته شده است، ادامه داد: شرایط به قدری بحرانی است که دیگر فرصت برای از دست دادن زمان نیست چرا که با بحران‌های بسیار جدی مانند آب و امنیت اجتماعی رو به رو هستیم و صدای زنگ خطر آن در جامعه پیچیده شده است، بنابراین باید آسیب شناسی کنیم چراکه تاکنون مسیرهای طی شده تاکنون کار آمد نبوده است.

ایزدی افزود: با این آسیب شناسی باید در نظام برنامه ریزی و مدیریت تجدیدنظر کنیم و این موارد با آسیب‌شناسی مسیر می‌شود. فرصتی دیگر باقی نمانده و سرمایه‌ها در معرض خطر قرار گرفته اند و دیگر فرصت خطا نیست  ضمن اینکه در گذشته در حال خطا بو ده ایم و باید از درس هایی که از گذشته گرفته ایم، استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در وزارت راه و شهرسازی سعی کرده ایم در دولت دوازدهم کار اشتباهی انجام ندهیم. تلاش در دولت آغاز شده و لازمه آن همکاری جامعه حرفه ای و دانشگاهی است.

معاون معماری و شهرسازی وزرات راه و شهرسازی  گفت: تاکنون اقدامات خوبی نظیر خرید کارخانه ریسباف انجام شده که احیا می‌شود و خوشبختانه اتفاقات خوبی در رشت و نائین نیز رخ داده است ازجمه اینکه در نائین هشت حسینه برای برگزاری مراسم مذهبی مرمت شده است.

نظر شما