شناسهٔ خبر: 53316 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

سود ۱۵۰۰ میلیارد تومانی نظام مهندسی از سپرده گذاری/ سازمان‌های نظام مهندسی تبدیل به بنگاه‌های مالی شده‌اند

شیبانی مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که در حال حاضر سازمان‌های نظام مهندسی تبدیل به بنگاه‌های مالی و اداری شده‌اند،گفت: تلاش وزارت راه این است که سازمان‌های نظام مهندسی به جایگاه خود برگردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اقتصاد آنلاین، منوچهر شیبانی اصل  درباره چگونگی اخذ هزینه خدمات مهندسی توضیح داد: تا کنون به این صورت بود که ۵ درصد بابت ارجاع نظارت از مالکین و ۵ درصد برای کنترل طراحی از مهندسان ناظر و در بعضی موارد از مالکان دریافت می‌شد.

او با اشاره به این‌که از قبل اعلام شده بود نباید مبالغ دریافتی تبدیل به سپرده و یا منبع انتفاعی برای سازمان‌ها شود، گفت: در موارد متعددی شاهد سپرده‌گذاری و دریافت سود از طریق این مبالغ بوده‌ایم به طوری‌که بر اساس آخرین اطلاعات این رقم در سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

بخشنامه وزارت راه علاوه بر لازم‌الاجرا بودن، یک محور قانونی دارد

مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر لازم‌الاجرا و قانونی بودن بخشنامه وزارت راه مطرح کرد: به دلیل وسعت زیاد این منابع مالی، شاهد مقاومت‌هایی در این مورد بوده‌ایم اما قطع شدن این منابع، فی النفسه یک امر قانونی است.

 شیبانی افزود: طبق شیوه‌ نامه‌ای که توسط وزیر راه ابلاغ شده هر گونه مبلغی که توسط نهادهای مختلف از مردم اخذ شود باید به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باشد و وزیر یا وزارتخانه‌ای نمی‌تواند مردم را موظف کند که مبلغی را به نهاد خاصی بدهد و اگر قرار بر دریافت این مبلغ از سوی اعضا باشد باید در مجمع عمومی به صورت قانونی دریافت شود که تا کنون هیچ یک از این دو حالت نبوده است.

وی با اشاره به بخشنامه سال ۸۳ مبنی بر این‌که مردم موظف اند این مبالغ را پرداخت کنند بیان کرد: جای تعجب دارد اشخاصی که این مبالغ را پرداخت کرده‌اند به این نکته مهم توجه نکرده و هیچ کدام از نمایندگان مجلس و یا نهادهای دولتی به آن ایراد نگرفته‌اند در حالی‌که بحث از ریشه غیرقانونی است.

مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: حال وزیر راه این روند نادرست را اصلاح کرده‌ و طبیعتا هر اقدامی که منجر به قطع درآمدی باشد که عده‌ای از آن منتفع هستند مشخصا مخالفت‌هایی را در پی خواهد داشت.

او در پاسخ به این سوال که "آیا برای بازپرداخت این مبالغ تصمیمی اتخاذ شده یا خیر؟" گفت: مقدار این مبالغ و این‌که آیا اخذ این مبالغ در جایی ثبت شده یا خیر نامشخص است بنابراین فعلا وزارت راه سعی در متوقف کردن ادامه این روند دارد.

وزارت راه در پی تعطیل کردن نظام مهندسی نیست

شیبانی درباره این موضوع که آیا با قطع این درآمدها سازمان نظام مهندسی تعطیل می‌شود یا خیر، توضیح داد: این موضوع توسط کسانی که در این راستا منتفع‌اند، تحریف شده و من به طور قطعی این موضوع را تکذیب می‌کنم.

وی درباره علت اختلاف وزارت راه با نظام مهندسی اظهار کرد: این سازمان‌ها به بنگاه‌های مالی و اداری تبدیل شده‌اند که این امر آن‌ها را از انجام امور حرفه‌ای خود منحرف کرده اما چنین نهادهایی در سایر کشورها هرگز در امور مالی، اداری و مهندسی دخالت نمی‌کنند.

شیبانی با تاکید بر این‌که سازمان نظام مهندسی رأسا نباید به مسائل مهندسی ساختمان و مراحل صدور پروانه ساختمان ورود کند گفت: سازمان‌های نظام مهندسی در حال حاضر از وظایف اصلی خود فاصله گرفته و تلاش وزارت راه این است که آن‌ها را به جایگاه خود برگرداند و به هیچ وجه تعطیل کردن این نهاد مد نظر نبوده و نیست.

نظر شما