شناسهٔ خبر: 53348 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر اقتصاد بلغارستان عنوان کرد:

تاكيد بر توسعه کریدور خلیج فارس- دریای سیاه/ لزوم توسعه همکاری‌های لجستیکی میان ایران و بلغارستان

دیدار وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر اقتصاد بلغارستان به اهمیت توسعه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه اشاره کرد و گفت: ایران می‌تواند امکانات لجستیکی مورد نیاز بلغارستان را در اختیار این کشور قرار دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در دیدار با وزیر اقتصاد جمهوری بلغارستان و هیئت همراه ضمن خوشامدگویی به این هیئت و تبیرک موفقیت‌های اقتصادی بلغارستان گفت: با توجه به روحیه مثبتی که در نخست وزیر بلغارستان سراغ داریم، طبیعی است که این کشور در مسیر رشد و توسعه اقتصادی گام بردارد.

آخوندی سپس به توافق‌نامه‌ها برای همکاری اقتصادی ایران و بلغارستان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه تجربه موفقی در امضای توافق‌نامه برای احداث کریدور خلیج فارس به دریای سیاه داشتیم و بلغارستان در این مسیر بسیار به ما کمک کرد. این کریدور مسیری بسیار کلیدی برای ارتباط شرق و غرب و شمال و جنوب است و تمایل داریم که آن را به صورت جدی فعال کنیم.

وی ادامه داد: ما توافق نامه دیگری با هند و روسیه تحت عنوان کریدور شمال-جنوب داریم. فکر می‌کنیم این دو کریدور می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

آخوندی با اشاره به اجلاس شورای هماهنگی وزرای حمل‌ونقل کریدور شمال-جنوب در مهرماه سال جاری گفت: از بلغارستان هم دعوت می‌کنیم در این اجلاس حضور داشته باشد. این اتفاق بسیار کمک می‌کند که بتوانیم کریدور را بیش از گذشته فعال کرده و از ظرفیت‌های خلیج فارس و دریای سیاه استفاده کنیم.

به گفته وی توسعه سرمایه گذاری در شرکت های حمل و نقلی از دیگر مواردی است که می‌تواند مورد بحث و گفت و گو قرار گیرد. چراکه این شرکت‌ها هستند که باید از زیرساخت‌های ایجاد شده استفاده کنند.

امکان بهره‌برداری بلغارستان از امکانات لجستیک ایران

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به موضوع توسعه فعالیت‌های لجستیک اشاره کرد و گفت: علاقه مند هستیم که در بنادر امکانات لجستیک را در اختیار شرکت‌های حمل و نقلی قرار دهیم.

وی افزود: اگر بلغارستان تمایل به استفاده از امکانات لجستیک جنوب ایران داشته باشد، میتوانیم امکاناتی از قبیل انبار، تجهیزات بسته بندی، تاسیسات تولید محصول نهایی و ایجاد ارزش افزوده را در اختیار این کشور قرار دهیم تا در مشارکت با ایران یا هر کشور دیگر اقدامات لازم برای توسعه حمل و نقل اتخاذ شود.

آخوندی سپس به برخی چالش‌های پیش روی توسعه حمل و نقل میان دو کشور اشاره کرد و گفت: برخی از فعالان حمل و نقل ایران اخیرا از بازرسی مجدد محموله‌ها و تعرفه‌های این اقدام گلایه دارند. گزارش شده که هنگام بازرسی کانتینر‌ها هزینه‌ای بین ۲۲۰ تا ۶۰۰ یورو دریافت شده و در ازای آن حتی رسید اعطا نمی‌شود.

وی ادامه داد: این اقدام بر خلاف کنوانسیون‌هایی نظیر TIR و CMR است که هم ایران و هم بلغارستان عضو آن هستند. هم شما و هم ما علاقه مندیم که هزینه حمل و نقل را کاهش دهیم تا از کریدور استفاده بیشتری شود.

پیشنهاد پرواز تهران-صوفیا

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این دیدار از تمایل ایران برای برقراری پرواز مستقیم میان تهران و صوفیا خبر داد و گفت:  اخیرا پروازی میان ایران و صربستان برقرار شد که به شدت مورد استقبال قرار گرفت. مطمئنم استقبال از پرواز صوفیا بیشتر خواهد بود.

آخوندی به آمادگی ایران برای اعطای امتیاز به شرکت‌های هواپیمایی بلغارستان اشاره کرد و گفت: پروازها می‌تواند در هر دو حوزه حمل بار و مسافر فعال شوند.  

وی ادامه داد: چون ایران و بلغارستان در دو انتهای کریدور خلیج فارس به دریای سیاه قرار گرفته‌اند، باید در زمینه لجستیک در بنادر و فرودگاه ها بیش از پیش همکاری داشته باشیم.  ایران در حال احداث یک شهر فرودگاهی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است که با در اختیار داشتن ۴ هزار هکتار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بنا است به قطب لجستیک برای شرکت‌های بین‌المللی تبدیل شود.

آخوندی به سفر آتی خود به بلغارستان اشاره کرد و گفت: در حوزه گسترش خطوط هوایی می‌توان در دو مرحله اقدام کرد. در مرحله اول می‌توان برقراری ۴ پرواز مسافری و گردشگری در هفته را برنامه ریزی کرد که همزمان با سفر من به بلغارستان برای کمیسیون مشترک بعدی مشارکت‌های اقتصادی در سپتامبر ۲۰۱۸ افتتاح شوند.

وی ادامه داد: گسترش خطوط بار هوایی نیز هم در این سفر و هم در اجلاس مهرماه مورد بحث و مذاکره قرار خواهد گرفت.

آخوندی پیشنهاد کرد کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور همزمان با سفر او به بلغارستان برگزار شود و افزود: مذاکراتی درباره یاداشت تفاهم تجاری بلغارستان و ایران، تاسیس کمیته انرژی مشترک، توافق نامه پرورش و اصلاح نژاد دام، موافقت نامه گمرکی و موافقت نامه حمل و نقل دریایی صورت گرفته که لازم است در سفر آتی بلغارستان نهایی شوند.

لزوم مذاکره با اروپا

وزیر راه و شهرسازی به خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و حمایت اروپا از این توافق‌نامه بین‌المللی نیز اشاره کرد و گفت: اکنون که بلغارستان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، فرصت مناسبی است که ایران و اروپا وارد مذاکرات مستقیم شده و به توافقات شفاف دست یابند. ایران مایل است در زمینه توافق‌نامه‌های تجاری و اقتصادی، بیمه، بیمه دریایی، حمل و نقل و بانکداری با اروپا مذاکره کند.

آخوندی ادامه داد: برای مثال در سال ۱۹۹۶ اروپا قانونی را درباره کوبا تصویب کرد و اخیرا وزیر اقتصاد فرانسه پیشنهاد داشت این قانون مورد تجدید نظر قرار گرفته و در شرایط جدید برای حفظ برجام مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین من فکر می کنم که باید به تفاهم‌نامه‌هایی شفاف با اتحادیه اروپا دست یابیم و از این دست راهکارها استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه شما رییس دوره‌ای کمیسیون وزرای اقتصادی اتحادیه اروپا برای ۶ ماه هستید، علاقه مندیم در این زمینه با شما همکاری و از این فرصت استفاده کنیم.

تمایل بلغارستان برای توسعه لجستیکی

در این دیدار امیل کارانیکولوف، وزیر اقتصاد جمهوری بلغارستان با اشاره به ظرفیت بالای تجاری و اقتصادی بین دو کشور گفت: حضور ما در ایران اتفاقی نیست. ما به این خاطر اینجاییم که ایران شریک استراتژیک بلغارستان محسوب می‌شود و از هرگونه همکاری دریغ نمی‌کنیم.

کارانیکولوف به مشکلات پیش آمده بر سر ترانزیت کالا در بلغارستان نیز اشاره کرد و گفت: چند ماهی است که از این مشکل باخبر شدم. بلافاصله با همکارانم در حوزه حمل و نقل تماس گرفتم و چند جلسه کاری مشترک برگزار کردیم.

وی ادامه داد: پلیس بلغارستان معتقد است که باید از محموله‌ها بازرسی کامل انجام شود. اما من و وزیر حمل و نقل اعتقاد داریم که این کار ضرورت ندارد و ارزیابی ریسک کفایت می‌کند. به زودی با همکاری پلیس در این مورد به یک تصمیم مشترک دست خواهیم یافت.  

وی همچنین قول مساعدت برای رفع مشکلات ترانزیت داد و گفت: وظیفه من حل مشکلات فعالان اقتصادی است.

وزیر اقتصاد بلغارستان از پیشنهاد برقراری پرواز مستقیم بین ایران و بلغارستان استقبال کرد و گفت: به غیر از برقراری پرواز مسافری می‌توانیم موضوع بار هوایی و ایجاد مراکز لجستیک را در دستور کار قرار دهیم.

کارانیکولوف به ظرفیت منطقه بلغارستان مرکزی برای توسعه لجستیک اشاره کرد و گفت: فرودگاه‌های خوبی در این منطقه وجود دارد که تمام زیربناهای حمل‌ونقل در آن‌ها توسعه یافته است. این منطقه بسیار استراتژیک است و غیر از اروپای غربی به ترکیه، رومانی و یونان نیز دسترسی دارد. در سفر خود به بلغارستان می‌توانید از این ناحیه بازدید کنید.

حمایت اروپا از برجام

وزیر اقتصاد بلغارستان درباره همکاری‌های اقتصادی میان ایران و اروپا پس از خروج آمریکا از برجام نیز گفت: به شما اطمینان می‌دهم اروپا از ایران حمایت می‌کند. در هیات همراه من نمایندگان بانک دولتی بلغارستان نیز حضور دارند که با بانک مرکزی ایران جلسه خواهند داشت.

کارانیکولوف افزود: ایران شریک استراتژیک بلغارستان است.

همچنین در این دیدار کریستو پولنداکف، سفیر جمهوری بلغارستان در تهران از حمایت اتحادیه اروپا از برجام خبر داد و گفت: بلغارستان سهم خود را در ایجاد ثبات میان مناسبات ایران و اتحادیه اروپا انجام خواهد داد.

برچسب‌ها:

نظر شما