شناسهٔ خبر: 53364 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر عنوان کرد:

افزایش صادرات کالا از کشور به عراق/ رونق گردشگری دریایی در بندر خرمشهر

محمد محسنی مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر گفت: خط گردشگری دریایی اروند به چابهار با مشارکت چهار منطقه آزاد و حمایت سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی محمد محسنی در نشستی با حضور سرلشکر صفوی، فرماندار خرمشهر، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند، اظهار داشت: حوزه تجارت آبی در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر کشورهای برخوردار از آب های آزاد، دریاها و سواحل نقش مهمی در اقتصاد دنیا ایفا می کنند.

رکورد تخلیه و بارگیری کالا

وی با بیان اینکه کشور ما به عنوان یک کشور دریایی و ساحلی جایگاه خوبی در حوزه تجارت آبی دارد، افزود: در حوزه منطقه آزاد اروند و بنادر تحت مدیریت این منطقه با حمایت های سازمان بنادر اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی خرمشهر در خصوص وضعیت فعلی بندر خرمشهر، عنوان کرد: در سال ۹۶ پس از گذشت ۱۰ سال، رکورد تخلیه و بارگیری کالا به میزان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار در بندرخرمشهر به ثبت رسید .بیش از ۸۰ درصد عملیات مربوط به صادرات کالاهای غیرنفتی بوده است.

افزایش صادرات کالا به عراق

وی اظهار داشت: سال گذشته بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به کشور عراق صادر شده که شامل مصالح ساختمانی، کلینکر و مواد غذایی بوده است.

محسنی به افتتاح یکی از بزرگ ترین پایانه های کانتینری کشور با ظرفیت ۳۵۰ هزار TEU در بهمن ماه سال جاری در بندرخرمشهر اشاره کرد و گفت: با توجه به امکانات، ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری در رودخانه های اروند و کارون به آینده این بندر بسیار خوشبین هستیم.

رونق گردشگری دریایی در بندر خرمشهر

وی ادامه داد: عدم لایروبی اروند رود یکی از مهم ترین معضل های موجود در زمینه توسعه بندر خرمشهر است. برای رفع این معضل به مشارکت عراق نیاز داریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به اقدامات اخیر بندر خرمشهر در حوزه گردشگری دریایی، اظهار داشت: ایجاد خط کروز اروند به چابهار با مشارکت چهار منطقه آزاد و حمایت سازمان منطقه آزاد اروند در دست اقدام است. با راه اندازی این خط شاهد رونق گردشگری دریایی در این منطقه خواهیم بود.

لزوم انجام لایروبی اروند

سرلشکر رحیم صفوی؛ دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا نیز  در حاشیه بازدید از اروند رود و مجتمع بندری خرمشهر اظهار داشت: بر اساس قرارداد ۱۹۷۵ الجزایرخط تالوگ اروند رود مبنای خط مرزی ایران و عراق تعیین شد ولی پس از گذشت چند سال از جنگ تحمیلی به دلیل عدم لایروبی این رودخانه ، این خط به ویژه در نزدیکی دهانه فاو تغییر یافته است.

وی افزود: علی رغم پیگیری های بسیار کشور ما برای رفع مشکل لایروبی اروند رود هنوز نتیجه ای حاصل نشده است .

عراق به تعهدات خود عمل خواهد کرد

سرلشگر صفوی ابراز امیدواری کرد که دولت عراق پس از برگزاری انتخابات و انتخاب نخست وزیر جدید به تمام تعهدات خود بر اساس قرارداد ۱۹۷۵ و مخصوصا لایروبی اروند رود عمل کند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در خصوص بندر خرمشهر، گفت: این بندر در حال حاضر پذیرای شناورهای بالای ۵ هزار تن است و همچنین بسیار آبادتر از بندر بصره است و مشکلی بجز لایروبی اروند ندارد.

 تقدیر سرلشکر صفوی از مدیر کل بندرخرمشهر

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا به پاس توسعه قابل توجه حوزه تجارت دریایی و اقتصاد آبی در منطقه آزاد اروند، از محمد محسنی؛ مدیر کل بنادر و دریانوردی خرمشهر و اسماعیل زمانی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند تقدیر کرد.

نظر شما