شناسهٔ خبر: 53390 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

راهب:

جمع‌آوری راهكارها و ایده‌های اسكان موقت پس از زلزله در مركز تحقیقات راه مسكن و شهرسازی/ اعلام وصول ۵۳ طرح به دبیرخانه دائمی اسكان موقت پس از زلزله

غزال راهب سرپرست پژوهشكده معماری و شهرسازی مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی ضمن اعلام وصول ۵۳ طرح به دبیرخانه گفت: راهكارها و ایده‌های اسكان موقت پس از زلزله در دبیرخانه جمع‌آوری و بهترین ایده‌ها پس از آنالیز و مراحل اجرایی شدن در طرح‌های ‌آتی برای اجرا معرفی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دكتر غزال راهب سرپرست پژوهشكده معماری و شهرسازی مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی در نشست ویژه اعلام نتایج فراخوان طرح‌های اسكان موقت پس از زلزله با تاكید براین مطلب كه اسكان موقت باید با یك برنامه‌ریزی جامع پیوند بخورد گفت: اسكان از طریق چادر و كانكس اولین راه‌حل پس از وقوع زلزله كرمانشاه در سال ۹۶ بود كه مخالفت‌هایی را نیز به دنبال داشت اما در عین حال پاسخی مناسب و جایگزینی درست برای آن وجود نداشت.

سرپرست پژوهشكده معماری و شهرسازی مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی ایجاد یك تكنولوژی و سازه پایدار را به عنوان بحث مهمی از این فرآیند برشمرد و اعلام كرد: مركز تحقیقات با درك اهمیت این موضوع و اعلام فراخوان عمومی طرح‌های رسالی در حوزه اسكان موقت را در ۴ حوزه طراحی اجرایی بهره‌برداری و اقتصادی مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: شاخص‌هایی همچون شرایط اقلیمی، آسایش محیطی، تطابق با اقلیم و فرهنگ، حمل آسان، عدم نیاز به موضوعات پیچیده ،دوام ایمنی، امنیت كم هزینه بودن از جمله محورهای دیگر كه در این چهار حوزه اصلی هیات داوران مدنظر قرار گرفت.

راهب گفت: در مجموع ۵۳ طرح به دست ما رسید كه از این تعداد ۱۲ طرح سیستم ساختمانی نوآورانه با ابعاد و جزئیات فنی دقیق، ۱۳ طرح دارای ایده‌های نوآورانه، ۱۳ طرح با تاكید بر تكنولوژی‌ها و روش‌های بهسازی و ۷ طرح نیز شامل الگوهای طراحی دسته بندی شدند.  همچنین ۹ طرح نیز به دلایل مختلف همچون عدم پوشش حوزه اسكان موقت و عدم پاسخگویی دیدگاه‌های هیات داوران رد شدند. از بین طرح‌های رسیده ۸ طرح حائز اهمیت شمرده شده كه در مراسم امروز معرفی خواهند شد.

این مقام مسئول همچنین اعلام كرد: طرح‌های انتخاب شده اگرچه طرح‌های كاملی از نظر هیات داوران نیستند و نمی‌توانند در شرایط فعلی وارد پروسه صنعتی سازی شوند اما راهكارها و ایده‌های مناسبی دارند كه به همین دلیل مورد پذیرش قرار گرفتند.

راهب اظهار امیدواری كرد: تا ایده‌های نوآورانه با بهره‌مندی از تكنولوژی روز در دبیرخانه دائمی اسكان موقت پس از زلزله در مركز تحقیفات آغازی برای برنامه ‌ریزی در مخاطرات طبیعی همچون زلزله در سراسر كشور باشد.

گفتنی است به دنبال وقوع زلزله كرمانشاه و طرح موضوع ضرورت توجه به اسكان موقت پس از زلزه مركز تحقیقات با اعلام فراخوان اقدام به دریافت طرح‌های اسكان موقت از سراسر كشور كرد كه طرح‌ها پس از بررسی در كمیته داروان متشكل از متخصصات این حوزه انتخاب و در نشست ویژه اعلام نتایج فراخوان طرح‌های سكان موقت پس از زلزله معرفی می‌شوند.

نظر شما