شناسهٔ خبر: 53395 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای قرارداد ساخت ۵۰ لوکوموتیو باری؛

اولویت ما در وزارت راه و شهرسازی تضمین سرمایه‌گذار و تامین‌کننده مالی است/ تضمین ۷۰ میلیون یورو برای یک شرکت خصوصی

وزير راه و شهرسازي وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راهکار جدید این وزارتخانه برای تضمین قرارداد ساخت ۵۰ لوکوموتیو باری گفت: اولویت ما در وزارت راه و شهرسازی تضمین سرمایه‌گذار و تامین کننده مالی است که البته کار بسیار سخت و پیچیده ای است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم امضای قرارداد تولید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو باری دیزل- الکتریک میان شرکت‌های واگن پارس، البرز و دالیان چین اظهار کرد: واقعیت این است که مدل ارائه شده نشان می‌دهد برای یک سرمایه‌گذاری سریع و درست باید چه هماهنگی‌ها و اقدامات پیچیده‌ای در بخش‌های مختلف داشته باشیم.

وی افزود: خریداری که نیاز به تامین مالی دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تولید کننده علاوه بر نیاز دسترسی به دانش فنی، باید به چگونگی فروش محصول خود در بازار اشراف پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ده‌ها عامل در کنار هم فعال شدند تا این قرارداد شکل گرفت خاطر نشان کرد: اولویت ما در وزارت راه و شهرسازی تضمین سرمایه‌گذار و تامین کننده مالی است که البته کار بسیار سخت و پیچیده ای است.

وی افزود: تضمین ۷۰ میلیون یورو برای یک شرکت خصوصی کار بسیار سخت و پیچیده ای است.

آخوندی با اشاره به مدل ارائه شده در وزارت راه و شهرسازی بیان داشت: شرکت راه‌آهن از مجلس شورای اسلامی مجوز گرفت تا یک شرکت خصوصی غیردولتی را تضمین کند و این کلید اصلی شروع کار بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خرید ۶۰۰۰ واگن و تضمین آن از جانب وزارت راه گفت: با توجه به اینکه امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است تامین مالی مهم‌ترین مساله بوده و مدل ما می‌تواند به حل این گره مزمن کمک کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم از ابتکار جدید خبر داد و گفت: بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق برای تامین مالی پیش پرداخت صادر شده است. همانطور که گفته شد اولین مساله در تامین مالی تضمین است که چگونگی تامین مالی ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی بازار سرمایه با کلید ما در شرکت راه آهن گشوده شد.

وزیرراه و شهرسازی با اشاره به جنبه‌های فنی تولید لوکوموتیو تاکید کرد: انعقاد اینگونه قراردادها باید بر پایه انتقال دانش فنی و بنیان مهندسی تراز اول جهانی باشد. که قابلیت صادرات را نیز فراهم کند.

وی با بیان اینکه باید در نظام حمل و نقل سهم ریل نسبت به جاده افزایش یابد، گفت: باری که با ریل حمل می‌شود در کنار تمام فواید سبز و ایمن بودن، صرفه جویی مصرف انرژی به میزان یک ششم جاده را به همراه دارد.

آخوندی در ادامه بیان داشت: البته اصلاح این فرآیند کار بسیار پیچیده است که به نرخ حامل‌های انرژی نیز بستگی دارد اما با رفع این مشکلات، ما به دنبال اتصال چشمه‌های بار به شبکه ریلی از طریق ایجاد خطوط آنتنی در کنار توسعه شبکه ریلی کشور هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز خوشنودی از توسعه لوکوموتیو و واگن از سوی کارخانه واگن پارس گفت: در مکاتبه با رییس جمهوری عنوان کردم که اصلی‌ترین دغدغه ما در کنار توسعه خطوط، ناوگان و نحوه تامین ناوگان باری و مسافری است که با توجه به وضعیت سرمایه گذاری در ناوگان طی ۱۵ سال اخیر نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین در این حوزه هستیم.

آخوندی در ادامه با اشاره به تغییر سیاست حمل و نقل حومه‌ای در کشور خاطرنشان کرد: با توجه به این سیاست و نیاز مبرم به ریل‌باس، واگن پارس باید مطالعات خود را بر روی تولید این نوع واگن آغاز کند. همچنین باید به تدریج دانش نگهداری قطارهای سریع‌السیر را کسب کند و سرانجام اهداف تولید خود را به سمت صادرات نیز معطوف کند زیرا بدون توجه به صادرات شرکت واگن پارس آسیب‌پذیر خواهد شد.

آخوندی پیشنهاد کرد: برای تعمیر و نگهداری و تولید و فروش سایت‌هایی را کنار دریا ایجاد کنید، زیرا صنعتی به این حجم نباید تنها به داخل معطوف باشد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به برنامه ۱۰ ساله توسعه حمل و نقل ریلی در کشور بیان داشت: سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی، رفع گلوگاه‌ها، ارتقای سطح سرویس خطوط ریلی به ۲ و ۴ خطه، اجرای خطوط کوچک و برقی کردن برخی خطوط به جد تعقیب می‌شود و انجام آنها منجر به اتفاق بزرگی در ایران خواهد شد.

آخوندی در ادامه با اشاره به آخرین تحولات سیاسی و اقتصادی ایران اظهار داشت: چگونه می‌توان فضاهای اقتصادی و ارتباط با سایر کشورها را برقرار کرد؟ اینکار فقط توسط برجام صورت گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: اخیرا که این آقا در آمریکا یاوه گویی کرد، عده ای در داخل کشور این تفکر را داشتند که برجام از بنیان چیز بیهوده ای است اما اگر یاداشت و تفاهم‌نامه برجام نبود حتی مساله ای که امروز دور هم جمع شده ایم هم وجود خارجی نداشت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: افرادی که بیانیه صادر می‌کنند و جشن می‌گیرند. می دانند به چه مناسبت جشن می‌گیرند؟ آیا حواسمان به گفته هایمان هست؟ در واقع برجام فضا را برای نفس گرفتن صنعت فراهم کرد تا بتوانیم خود را پیدا کنیم. ایا اتفاق بدی بود؟ ایا اشکال دارد که تلاش می کنیم با حفظ منافع ملی و تضامین قراردادی این ارتباط بین المللی را حفظ کنیم؟

وی ضمن ابراز تعجب از صحبت هایی که پیرامون وضعیت اخیر به میان آمده است، بیان داشت: ما درباره منافع یک ملت صحبت می‌کنیم. بر اثر همین برجام شاهد شور و شوق ناشی از امضای قرارداد در واگن پارس هستیم که برای ۵ سال متوالی کار ایجاد کرده است. در حالی که برخی کارخانه‌ها هر روز درگیر اعتصاب کارکنانشان هستند.

آخوندی خطاب به کسانی که از شرایط پیش امده ابراز خشنودی کرده‌اند گفت: رقابت‌های داخلی جای خود، اما اینبار درباره منافع ملت، اقتصاد ملی، تولید و آینده یک کشور صحبت می‌شود. به غیر از نتانیاهو چه کسی از رفتار ترامپ ابراز خوشنودی کرد. اما می‌بینیم که عده ای از این رفتار رییس جمهور آمریکا اظهار شادمانی می‌کنند. آیا این رفتار شادمانی دارد؟

وی افزود: دولت کاری انجام داد و توانست صهیونیست‌ها را در گوشه رینگ ببرد و حالا آن‌ها هم با آمدن این فرد در راس دولت آمریکا ابراز شادمانی می‌کنند.

آخوندی خاطره ای از امام تعریف کرد که بر مبنای آن امام برخلاف نظر خارجی‌ها که وی را از بازگشت به ایران منع می‌کردند، به خاطر مردم تصمیم به بازگشت گرفت. اما امروزه عده‌ای در کنار رژیم صهیونیستی شادی می‌کنند و همچنان اظهار انقلابی‌گری نیز می‌کنند که در عمر خود علی‌رغم مشاهده و تجربه هر نوع اتفاق سیاسی این چنین اتفاقاتی را ندیده بودم.

این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه در دنیای سیاست مبادلات یک طرفه نیست، تاکید کرد: باید خود را با شرایط جدید وفق داد و نسبت به شرایط دولت‌ها موضع‌گیری متفاوت کرد.

آخوندی در ادامه یادآور شد: دوستانی که این فضا را ایجاد می کنند باید بدانند تمام جوانه‌هایی که در اثر برجام در گوشه و کنار این کشور روییده را با یک فضای شعارگونه لگدمال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید به فکر جوانان، ایرانی‌ها و قدرتمند شدن ایران بود. ایران وقتی قدرتمند است که در سطح جهان پرواز کند. ایران در قفس قدرتمند نیست.

وزیر راه و شهرسازی در پایان از صندوق توسعه ملی و بانک صنعت و معدن و سازمان بورس به خاطر اقدامات شایان در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی تقدیر و تشکر کرد و گفت: باید از تفرقه‌جویی پرهیز کنیم.

نظر شما