شناسهٔ خبر: 53441 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی تشريح کرد:

علت عدم رقابت‌پذیری ریل به سایر مدهای حمل‌ونقل/ رشد قابل توجه حمل ریلی در ۵ سال

سعید محمد زاده معاون وزیر راه و شهرسازی علت اصلی عدم رقابت‌پذیری ریل به سایر مدهای حمل‌ونقل را نرخ بهره‌وری، استفاده از امکانات و نحوه رفتار بنگاهی در راه‌آهن عنوان کرد و گفت: علت این مسئله گرچه سهم موثری دارند، اما فقط قیمت سوخت و عوارض ۲۰ درصدی حمل بار در راه‌آهن نسبت به عوارض ۴ درصدی جاده نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی ریلی اظهار داشت: تدبیر و تفكر نتیجه عمل ما را رقم می‌زند به همین‌خاطر نمی‌توان بدون تدبیر نتایج خوبی را رقم زد.

وی افزود: راه‌آهن ایتالیا زمانی زیان‌ده بود اما امروز به سوددهی رسیده ، لذا مسئله اثربخشی نیروی انسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محمدزاده با بیان اینكه باتوجه به نام راه‌آهن به عنوان شركت و پیشتر به عنوان بنگاه، این مجموعه باید اقتصادی باشد گفت: در بخش بار طی سال‌های ۸۴ و ۸۵ سهم راه‌آهن ۲۰ درصد بوده و در سال ۹۲ این سهم به حداقل ممكن رسید. همچنین از سال ۸۴ تا ۹۲ راه‌آهن خصوصی سازی انجام گرفت.

مدیرعامل شركت راه‌آهن در ادامه این سوال را مطرح كرد كه چرا راه‌آهن با این سیل عظیم كاهش سهم در بازار مواجه شده است؟

وی با اشاره به نرخ تعرفه ریلی نیز خاطرنشان كرد: در سال ۹۲ سهم راه‌آهن از تعرفه ۵۷ درصد بود كه طی ۳ سال به ۱۹ درصد رسید و این كاهش به منزله كم شدن درآمد راه‌آهن به یك سوم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: اما رشد بار از سال ۹۲ تا ۹۴ به ۳۵ میلیون تن و در سال ۹۵ به ۴۰ میلیون تن و همچنین در سال ۹۶ به ۴۷ میلیون تن افزایش یافت كه رشد قابل توجهی محسوب می‌شود.

به گفته محمدزاده سهم راه‌آهن از بازار طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ از ۲۲ میلیارد تن كیلومتر به ۳۰.۳ میلیارد تن كیلومتر افزایش یافته است.

مدیرعامل شركت راه‌آهن از قابلیت جذب نزدیك به ۱۰۰ میلیون تن بار در حمل ونقل ریلی خبر داد و گفت: اما در سال گذشته نصف این عدد جذب حمل نقل ریلی شده است.

وی با اشاره به علت اصلی عدم رقابت‌پذیری ریل به سایر مدهای حمل‌ونقل تصریح كرد: علت این مسئله اگرچه نقش موثری دارند، اما فقط قیمت سوخت و عوارض ۲۰ درصدی حمل بار در راه‌آهن نسبت به عوارض ۴ درصدی جاده نیست بلكه مسئله اصلی میزان بهره‌وری، استفاده از امکانات و نحوه رفتار بنگاهی راه‌آهن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: برگزاری دوره‌های آموزشی تصمیم به جایی بود تا انتقال دانش فقط از داخل كشور صورت نگیرد و راه‌آهن بتواند از دانش و فناوری سایر كشورها نیز استفاده كند.

محمدزاده با بیان اینكه راه‌آهن یك بنگاه حمل ونقلی است گفت: بنابراین شركت ما یك بنگاه آموزشی است. از همین رو بحث آموزش و انتقال دانش به جایگاه اصلی آن (دانشكده حمل ونقل ریلی دانشگاه علم و صنعت) واگذار شد.

وی تاكید كرد: باید بتوانیم برای رشد از تمام ظرفیت‌ها استفاده كنیم و برگزاری این دوره آموزشی نشان دهنده یك اقدام رو به جلو بود كه هدف ما تداوم این دوره‌ها با عمق بیشتری است.

این مقام مسئول از بررسی و برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره آموزشی دیگری كمتر از یك ماه دیگر خبر داد و گفت: نفرات برگزیده دوره‌های آموزشی ریلی به صاحب صنعت از جمله ایتالیا اعزام خواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه  با اشاره به میزان صرفه جویی حاصل از استفاده حمل‌ونقل ریلی بیان داشت: انتقال بار از جاده به ریل منجر به صرفه جویی ۳۵ سی‌سی و ۲۰ سی سی به ازای حمل یک مسافر از طریق ریل به جای جاده می‌شود. همچنین استفاده از حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای نیز منجر به صرفه جویی ۸۰ سی‌سی می‌شود که می‌تواند محور اقدامات توسعه‌ای کشور باشد.

نظر شما