شناسهٔ خبر: 53515 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

تاكيد بر توسعه کریدور خلیج فارس- دریای سیاه/ افزایش ۱۷ درصدی تلفات و جرح ناشی از تصادفات رانندگی در نوروز ۹۷/ عدم توجه به طرح‌های جامع باعث اتلاف منابع می‌شود

گزارش آخر هفته آغاز تحویل ۵۰۰ دستگاه مینی بوس از محل طرح نوسازی و اشتغال‌زایی با وام ۴ درصد، پل مرزی سرخس-سرخس آماده بهره‌برداری است، تشریح سه طرح دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای، سهم تصادفات حمل و نقل عمومی کشور پنج درصد است، دلیل اصلی کاهش تلفات ناوگان عمومی جاده‌ای در نوروز و اهم اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش بار سایر عناوین مهم حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار مربوط به حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است؛

تاكيد بر توسعه کریدور خلیج فارس- دریای سیاه

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر اقتصاد بلغارستان به اهمیت توسعه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه اشاره کرد و گفت: ایران می‌تواند امکانات لجستیکی مورد نیاز بلغارستان را در اختیار این کشور قرار دهد.

آخوندی سپس به توافق‌نامه‌ها برای همکاری اقتصادی ایران و بلغارستان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه تجربه موفقی در امضای توافق‌نامه برای احداث کریدور خلیج فارس به دریای سیاه داشتیم و بلغارستان در این مسیر بسیار به ما کمک کرد. این کریدور مسیری بسیار کلیدی برای ارتباط شرق و غرب و شمال و جنوب است و تمایل داریم که آن را به صورت جدی فعال کنیم.

افزایش ۱۷ درصدی تلفات و جرح ناشی از تصادفات رانندگی در نوروز ۹۷

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از افزایش ۱۷ درصدی فوتی‌ها و مجروحین ناشی از تصادفات رانندگی در نوروز ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: باید جوانب کار سنجیده و راهکارهای مناسب اتخاذ شود تا ضمن استفاده در «اکشن پلن ایمنی»، وضعیت ایمنی راه‌ها نیز بهبود یابد.

شکرچی زاده با اشاره به سهم هر یک از سه عامل تأثیرگذار در وقوع تلفات رانندگی طی نوروز ۹۷ گفت: عامل انسانی به‌تنهایی ۶۰ درصد اما با ترکیب سایر عوامل ۸۰ درصد، راه به‌تنهایی ۱۵ درصد و با ترکیب عوامل دیگر ۲۰ درصد. همچنین وسیله نقلیه به‌خودی‌خود ۲۵ درصد و با ترکیب عوامل دیگر سهم ۳۵ درصدی داشته‌اند.

آغاز تحویل ۵۰۰ دستگاه مینی بوس از محل طرح نوسازی و اشتغال‌زایی با وام ۴ درصد

مراسم تحویل ۵۰۰ دستگاه خودروی مینی‌بوس از محل طرح نوسازی و اشتغال‌زایی با وام ۴ درصد با حضور معاون وزیر و راه شهرسازی و رئیس صندوق کارآفرینی امید آغاز شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای نوسازی ۲۰هزار دستگاه انواع کامیون، مینی‌بوس، اتوبوس و سواری کرایه بین شهری از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با حمایت صندوق کارآفرینی امید در نظر گرفته شده است که سازمان از منابع داخلی خود بابت سود سپرده یارانه پرداخت می‌کند.

عدم توجه به طرح‌های جامع باعث اتلاف منابع می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با تدکید برای آنکه احترام نگذاشتن به طرح‌های جامع و سلیقه ای عمل کردن باعث اتلاف منابع شده است گفت: این در حالی است که هر سه سال ۵۰ درصد از استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومی را از دست می‌دهیم.

وی گفت: در مقابل ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار سالانه ساخت راه‌ها حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تعهد ساخت داریم زیرا تصمیم گیری بر اساس مدیریت‌های محلی انجام می شود.

پل مرزی سرخس-سرخس آماده بهره‌برداری است

معاون وزیر راه وشهرسازی در دیدار با رئیس اتحادیه بازرگانان ترکمنستان گفت: پل مرزی سرخس- سرخس با توافق‌های صورت گرفته تکمیل و آماده بهره‌برداری است، در خصوص احداث راه تجن- سرخس نیز کارشناسی‌های لازم صورت گرفته و زمینه‌های همکاری در احداث آزادراه عشق‌آباد- ترکمن‌آباد بررسی شده است که آماده توافق‌های نهایی از سوی دو کشور هستیم.

وی آزادراه عشق‌آباد- ترکمن‌آباد را یک پروژه بزرگ حمل و نقل برای ترکمنستان دانست و عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته احداث این محور با دیگر مسیرهای جاده‌ای در کشور ترکمنستان متفاوت است و علاوه بر اهمیت راهسازی، یک پروژه بزرگ حمل و نقل نیز محسوب می‌شود که نحوه حمل مصالح مورد نیاز آن بایستی مدنظر مشاور طرح قرار گیرد.

تشریح سه طرح دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای

مشاور ارشد رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در مراسم نوسازی ۵۰۰ دستگاه خودروی مینی‌بوس فرسوده سه طرح دولت شامل طرح‌های نوسازی ناوگان مسافری، باری و طرح کلید به کلید را تشریح کرد و گفت: در طرح کلید به کلید تعداد ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودرو در بخش بار و مسافر با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد و ۶۶۶میلیون دلار از محل صرفه‌جویی سوخت نوسازی می‌شود.

وی در ادامه به طرح دوم اشاره کرد و افزود: نوسازی ناوگان باری با همکاری شرکت نفت، شرکت‌های سازنده و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اجرا و ۹ قرارداد برای نوسازی ۱۸ هزار دستگاه از ۶۵ هزار کامیون فرسوده در کشور در قالب این طرح منعقد شد که سال گذشته ۲۱۰۰ دستگاه کامیون نو از این طرح به متقاضیان واگذار شد و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در نظر داریم در صورت بهبود شرایط  اقتصادی و مشکلات مالی تعداد ۸ هزار دستگاه کامیون نو به متقاضیان واگذار کنیم.

سهم تصادفات حمل و نقل عمومی کشور پنج درصد است

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سهم تصادفات سیستم حمل و نقل عمومی کشور تنها پنج درصد است و مابقی توسط سایر وسایل نقلیه رخ می دهد.

حمیدرضا شهرکی ‌ثانوی مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران بیرجند افزود: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۶۱۱ دستگاه اتوبوس برون شهری در کشور وجود دارد که همه به سامانه سیستم پایش هوشمند تردد ناوگان(سپهتن) مجهز شده اند.

دلیل اصلی کاهش تلفات ناوگان عمومی جاده‌ای در نوروز

رئیس پلیس راه راهور ناجا ضمن تشریح آمار تخلفات و حوادث رانندگی در نشـست تخصصـی تحلیل وضعیت ایمنی جاده‌ای نوروز ۹۷ گفت: علت اصلی کاهش تلفات و تصادفات ناوگان عمومی جاده‌ای حمل‌ونقل مسافر در نوروز امسال اتصال بانک‌های اطلاعاتی پلیس و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بود که منجر به نظارت بهتر بر ناوگان شد.

وی یادآور شد: روند تلفات رانندگی حدفاصل نوروز ۹۲ تا ۹۶ علی‌رغم افزایش خودرو و گواهینامه کاهشی بوده است که علت اصلی کاهش‌ها به خاطر افزایش تعداد نصب دوربین‌های نظارتی بوده است که موجب کاهش تصادفات از فوتی به جرحی و جرحی به خسارتی شد.

اهم اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش بار

 دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: بخش حمل‌ونقل جاده ای با دارا بودن آمار سالیانه جابجایی حدود ۶۰۰ میلیون تن کالا، ۹۰۰ میلیون نفر مسافر، ۱۰ میلیون تن ترانزیت کالا، بیش از ۹۰ درصد جابجایی کالا و مسافر را به تنهایی انجام می دهد.چ

دغاغله ضمن تشریح اهم اقدامات سال ۹۶ این سازمان در حوزه حمل بار افزود: طی شش‌ماهه متوالی در سال گذشته کارت هوشمند ۴۳ هزار دستگاه ناوگان باری فاقد عملکرد غیر فعال شد.

نظر شما