شناسهٔ خبر: 53535 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

دو ابتکار وزارت راه و شهرسازی برای ورود بخش خصوصی به صنعت ریلی/ ایتالیا آماده همکاری بیشتر با ایران در حوزه ریلی است

گزارش آخر هفته  تاكيد بر افزایش سطح همکاری‌ها در حوزه کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب،  اتمام عملیات زیرسازی راه‌آهن رشت تا ۷ روز دیگر، کاهش تعرفه‌های حمل‌ بار ریلی سنگان در صورت افزایش تقاضا سایر عناوین مهم ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

دو ابتکار وزارت راه و شهرسازی برای ورود بخش خصوصی در صنعت ریلی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دو ابتکار عمل صورت گرفته در زمینه تامین مالی اظهار کرد: در اولین ابتکار با تضمین شرکت راه‌آهن برای اولین‌بار در ایران بخش‌خصوصی موفق به دریافت ۱۰۵ میلیارد تومان اوراق صکوک می‌شود، همچنین در ابتکار دوم برای تأمین مالی بین‌المللی ۷۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی استفاده می‌شود که تضامین مورد نیاز آن نیز از سوی شرکت راه‌آهن تأمین می‌شود.

آخوندی با توجه به توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی و اولویت آن پس از توسعه خطوط و شبکه اظهار کرد: استراتژی وزارت راه و شهرسازی برای تامین مالی قراردادهای توسعه ناوگان نشان می‌دهد که صنعت ریلی می تواند نفس بکشد و برای هزاران نفر فرصت شغلی ایجاد کند.

تاكيد بر افزایش سطح همکاری‌ها در حوزه کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همراه تعدادی از معاونین و رشید مردوف معاون رئیس کابینه وزراء و وزیر امور خارجه ترکمنستان و هیئت همراه در محل ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی وی درخصوص بخش حمل و نقل ریلی بین ۲ کشور اعلام کرد: در این زمینه نیز دستور داریم تا هرچه سریعتر بدهی‌های موجود را پرداخت کنیم که هم‌اکنون قسط اول آن پرداخت شده است، همچنین آماده هستیم در این سفر در مورد جدول زمانبندی پرداخت هماهنگی‌های لازم با شما را داشته باشیم.

آخوندی با تأکید براینکه ظرفیت ترانزیت ریلی بین دو کشور ایران و ترکمنستان چندین برابر وضع موجود است گفت: باید در این راستا حداکثر تلاش و همکاری را برای ارتقای ظرفیت تولید بین ۲ کشور به کارگیریم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درخصوص افزایش سطح همکاری‌ها در حوزه کریدور شمال به جنوب، شرق به غرب و موافقتنامه عشق‌آباد از سوی ایران ابراز تمایل کرد و افزود: از شما نیز دعوت می‌کنیم تا در این حوزه هماهنگی و همکاری لازم با ما را داشته باشید.

علت عدم رقابت‌پذیری ریل به سایر مدهای حمل‌ونقل

معاون وزیر راه و شهرسازی علت اصلی عدم رقابت‌پذیری ریل به سایر مدهای حمل‌ونقل را نرخ بهره‌وری، استفاده از امکانات و نحوه رفتار بنگاهی در راه‌آهن عنوان کرد و گفت: علت این مسئله گرچه سهم موثری دارند، اما فقط قیمت سوخت و عوارض ۲۰ درصدی حمل بار در راه‌آهن نسبت به عوارض ۴ درصدی جاده نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: اما رشد بار از سال ۹۲ تا ۹۴ به ۳۵ میلیون تن و در سال ۹۵ به ۴۰ میلیون تن و همچنین در سال ۹۶ به ۴۷ میلیون تن افزایش یافت كه رشد قابل توجهی محسوب می‌شود.

ایتالیا آماده همکاری بیشتر با ایران در حوزه ریلی است

معاون پروژه‌های بین‌المللی راه‌آهن ایتالیا گفت: به عنوان نماینده راه‌آهن ایتالیا، تعهد راه‌آهن کشورم را برای همکاری‌های بیشتر اعلام می‌کنم و معتقدم برگزاری دوره‌های آموزشی بین المللی ریلی در ایران موجب تداوم پروژه‌های بعدی خواهد بود.

وی افزود: طبق اظهار نظر اساتید این پروژه آموزشی یک موفقیت تلقی می‌شود و منتج به دستاوردهای خوبی در حوزه انتقال دانش و فناوری شده است.

 اتمام عملیات زیرسازی راه‌آهن رشت تا ۷ روز دیگر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره راه آهن رشت نیز توضیح داد: این پروژه دشوار نیز با نهایی شدن کار ساخت پل ٥٥ که یکی از دشوارترین مراحل اجرایی کار بود به گام های پایانی خود رسیده و به نظر می رسد در هفته پیش رو زیرسازی آن تمام خواهد شد.

خادمی ابراز امیدواری کرد راه آهن رشت نیز با تکمیل روسازی ظرف هفته‌های آینده وارد مرحله تست خط و بهره برداری شود و تا پایان تابستان مورد استفاده مردم قرار  گیرد.

کاهش تعرفه‌های حمل‌ بار ریلی سنگان در صورت افزایش تقاضا

مرتضی علی احمدی مدیركل بازرگانی و بازاریابی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جمع حاضرین در نخستین نشست هم اندیشی آسیب شناسی و رفع گلوگاه های ریلی و افزایش بارگیری منطقه سنگان با اشاره به كاهش تعرفه های حمل در صورت درخواست های عمده حمل بار از طریق شبكه ریلی گفت: بارهای موجود در منطقه سنگان امكان جابجایی از جاده به ریل را دارد و به عبارتی بارهای ریل پسند هستند كه با ایجاد زیرساخت های لازم می توانیم بخش عمده ای از حجم حمل ونقل بار را به سمت ریل بیاوریم.

علی احمدی ایجاد وحدت رویه و مدیریت یكپاره و پرهیز از نگاه های جزیره ای توسط شركت های فعال منطقه سنگان را مهمترین عامل افزایش ظرفیت بارگیری دانست و خاطرنشان ساخت: عدم برنامه ریزی واحد و نبود یك مدیریت متمركز و نگاه های جزیره ای باعث تحمیل هزینه های اضافی به شركت ها و كندی روند تخلیه و بارگیری و افزایش تعداد مانورها و زمان توقف واگن می شود.

همکاری روسیه و چین در بخش ریلی ایران در صورت خروج اروپایی‌ها

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه هنوز شرکت‌های اروپایی فعال در پروژه‌های ریلی تصمیم خود را در برابر خروج امریکا از برجام برای قطع یا ادامه همکاری‌ها با ایران اعلام نکرده‌اند، گفت: در صورت برگشت تحریم‌ها شرکت‌های روسی و چینی جای اروپایی‌ها را خواهند گرفت.

وی با تاکید بر اینکه توان داخل برای پاسخ گویی به اغلب نیازهای پروژه های فنی وجود دارد، ادامه داد: در بخش فنی و زیربنایی راه آهن می توان از بخش های داخلی امکانات مورد نیاز را تامین کرد البته وابستگی‌هایی در تامین برخی از تجهیزات به شرکت های خارجی وجود دارد.

نظر شما