شناسهٔ خبر: 53540 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

احتمال تحویل چند فروند ای‌تی‌آر توسط هما/ تاثیر ناپذیری صنعت فرودگاهی از تحریم ها/ تحویل سوپرجت به ایران بعد از خروج آمریکا از برجام/ تعهد سه کشور اروپایی به ادامه همکاری هوایی با ایران

هواپیما ATR احتمال تحویل چند فروند ای‌تی‌آر توسط هما، تاثیر ناپذیری صنعت فرودگاهی از تحریم ها، تحویل سوپرجت به ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و تعهد سه کشور اروپایی به ادامه همکاری هوایی با ایران از جمله مهم‌ترین عناوین خبری حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

احتمال تحویل چند فروند ای‌تی‌آر توسط هما

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور قراردادهای بین‌المللی با اعلام خبر موافقت ای‌تی‌آر برای تحویل هواپیما به ایران گفت: با شرکت‌های ایرباس و بویینگ نیز مذاکراتی صورت گرفته و انتظار می‌رود این شرکت‌ها مواضع خود را در هفته جاری بیان کنند.

اصغر فخریه کاشان که پیگیری خرید هواپیما از شرکت‌های ایرباس، بویینگ و ای‌تی‌آر را بر عهده دارد، اکنون از موافقت شرکت ای‌تی‌آر برای تحویل هواپیما به ایران پیش از آغاز مجدد تحریم‌ها خبر می‌دهد. پیش از این تحویل سفارشات ایران ایر به دلایل مختلف به تعویق افتاده بود.

اروپا تصمیمی مستقل از آمريكا درخصوص قراردادها بگيرد

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی درخصوص لغو قراردادهای خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس با خروج آمریکا از برجام و اینکه قوانین جدید چقدر ما را محدود خواهد کرد، گفت: این بحثی است که در حال مذاکره هستيم و فعلا نمی‌توان روی آن قضاوتی داشت. بحث و انتظاری که ما از اروپا داریم این است که تصمیمی مستقل از آمریکا در قراردادهایی که می‌بندند، بگيرد.

وی افزود: باید یک مقدار صبر کرد تا مذاکرات به نتیجه برسد. در حال حاضر آقای ظریف به دنبال انجام مذاکرات هستند و بعد از نتیجه‌گیری آن زمان می‌توان اظهارنظری قطعی داشت. به همین خاطر از حالا زود است که پایان یک موضوع را اعلام کنیم. در مورد هواپیماهای جدید هم کار در حال انجام است و بنده این علاقه‌مندی را دارم که خبرهای انجام شده را اعلام کنم.

تحویل سوپرجت به ایران بعد از خروج آمریکا از برجام

سرویس خبری کمپانی سوخوی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هواپیمایی سوخو همکاری‌هایش را با ایران تحت توافق اولیه امضا شده در همایش هوایی اوراسیا در آپریل ۲۰۱۸ ادامه خواهد داد. بر اساس این توافق طرفین قرار است جزییات احتمالی ارسال ورژن‌های به روز شده هواپیمای اس اس جی ۱۰۰آر را مورد بررسی قرار دهند.

«الکساندر روبتزوف» رییس شرکت هواپیمایی سوخوی روسیه گفته این مدل از هواپیما قرار است بدون قطعات آمریکایی ساخته شود به این ترتیب هیچ مانعی از سوی تحریم‌های بالقوه آمریکا متوجه آنها نیست.

ایران در صورت لغو قرارداد ایرباس متضرر نخواهد شد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه پیش پرداخت صورت گرفته از سوی ایران به ایرباس صرف ورود ۱۱ هواپیما به کشور شده است، گفت: با لغو قرارداد از سوی ایرباس ایران متضرر نخواهد شد.

صدیف بدری به اشاره به اظهارات مطرح شده در خصوص اینکه ایرباس لغو قرارداد فروش هواپیما به ایران را پذیرفته است، گفت: صحت و سقم این موضوع هنوز مورد تایید نبوده و شرکت ایرباس با صراحت و به صورت قطعی لغو این قرارداد را مطرح نکرده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پیش پرداخت صورت گرفته از سوی ایران به ایرباس صرف ورود ۱۱ هواپیما به کشور شده است، افزود: خوشبختانه ایران به میزان پولی که پرداخت شده هواپیما تحویل گرفته از این رو ضرر و خسارتی متوجه کشور ما نیست.

بدری با تاکید بر اینکه پول بیشتری بابت پیش پرداخت از سوی ایران به ایرباس پرداخت نشده است، تصریح کرد: متضرر شدن ایران به جهت پرداخت هزینه خرید هواپیماها از ایرباس و در پی آن لغو قرارداد فرضیه ای باطل است.

تحریم‌ها هیچ خللی در حمل و نقل هوایی کشور ایجاد نمی‌کند

رحمت الله مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: بیشتر تجهیزات فرودگاهی در داخل کشور ساخته می‌شود و در این زمینه خودکفا شده‌ایم. 

به گفته وی، صنعت هوایی ما برخوردار از فناوری برتر است، اگرچه صنعت هواپیمایی ما وابسته به غرب بوده اما در دوران پسابرجام توانسته‌ایم خریدهای مورد نیاز را نیز انجام دهیم و در این زمینه هیچ مشکلی نخواهیم داشت. 

مه آبادی یادآور شد: برگشت تحریم‌ها هیچ خللی در حمل و نقل هوایی کشور ایجاد نمی‌کند زیرا که ما سامانه‌های خود را نوسازی کرده‌ایم و برخی سامانه‌ها را نیز خریداری و در انبار موجود است. 

تامین تجهیزات فرودگاهی ایران به شرکت‌های خارجی نیاز ندارد

معاون عملیات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباره تاثیر خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام گفت: بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز فرودگاهی تامین شده است و به شرکت های خارجی وابسته نیستیم.

غلامحسین باقریان افزود: در برنامه‌ریزی‌های خرید تجهیزات ناوبری و ارتباطی، برجام را فرصت موقتی دیدیم و در ۲ سال گذشته بسیاری از تجهیزات مورد نیاز سیستم‌های ناوبری هوایی را از شرکت‌های خارجی خریدیم.

تعهد سه کشور اروپایی به ادامه روابط حمل‌ونقل موثر دریایی، زمینی و هوایی و خط آهن با ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست ایران و سه کشور اروپایی پیرامون برجام، بیانیه‌ای صادر و بر ادامه روابط حمل و نقل موثر دریایی، زمینی و هوای و خط آهن با ایران، تاکید کرد.

در این بیانیه آمده سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان نسبت به ادامه روابط حمل‌ونقل موثر دریایی، زمینی و هوایی و خط آهن با ایران، حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران، تعاملات موثر بانکی با ایران، حمایت از فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا و تامین فضای اطمینان‌بخش حقوقی و موارد دیگر متعهد شدهاند 

انجام ۴۱ هزار و ۹۰ پرواز در فروردین ماه

مطالعه آمار منتشر شده توسط گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ مجموعا ۴۱ هزار و ۹۰ پرواز در فرودگاه های ایران انجام شده است و ۵ میلیون و ۱۴ هزار و ۷۹۷ مسافر و ۵۵ میلیون و ۷۹ هزار و ۳۹۹ کیلوگرم بار در این فرودگاه‌ها اعزام و پذیرش شده‌اند. این آمار نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۳، ۴ و ۴ درصد کاهش  و نسبت به اسفند ۹۶ به ترتیب ۱۰، ۱۱ و ۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در فروردین ماه سال جاری، فرودگاه مهرآباد با ۱۱ هزار و ۳۴۸ سورتی پرواز و اعزام و پذیرش ۱ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۵۳۵ مسافر در رتبه اول فرودگاه‌های کشور ایستاده است. آمار پرواز و اعزام و پذیرش مسافر در این فرودگاه نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۴ و ۸ درصد کاهش اما نسبت به اسفند ۹۶ به ترتیب ۳ و ۲ درصد افزایش داشته است. در مجموع ۲۷.۶۲ درصد کل پروازهای فروردین ماه از فرودگاه مهراباد انجام شده است.

امنیت هوانوردی در ایران قابل قبول است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامیبا اشاره به برنامه جهانی ممیزین نظارت بر امنیت هوانوری (ایکائو) که در ۱۷ تا ۲۷ شهریور ماه در کشور ما برگزار خواهد شد، گفت: ایران در زمینه امنیت پرواز رتبه یک را در بین کشورهای دنیا داشته و برگزاری چنین برنامه هایی می تواند امنیت هوایی ما را به رخ جهانیان بکشد.

محمد دامادی با بیان اینکه در طی سال های پس از انقلاب به مدد توانمندی های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هیچ خللی در امنیت پروازهای ما رخ نداده است، افزود: برگزاری همایش های مختلف در حوزه امنیت هوایی می تواند اقتدار ایران را در این حوزه به نمایش بگذارد.

فعالیت ۸۰۰۰ متخصص زن در حوزه هوانوردی کشور

فرزانه شرفبافی، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی که  در محل این فراکسیون برگزار شد با اعلام این خبر که در شرایط کنونی ۸ هزار نفر متخصص زن در حوزه هوانوردی کشور فعالیت دارند، گفت: این افراد در سمت‌های مختلفی اعم از خلبان، مهماندار، مهندس، پزشک و معلم مشغول به فعالیت هستند ضمن اینکه ۸۰ درصد نیروهای فعال در ایرلاین زاگرس از میان زنان انتخاب شده‌اند، همچنین بخش اعظمی از کارمندان آژانس هواپیمایی را نیز نیروهای زن تشکیل می‌دهند.

رئیس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: به تازگی در شرکت ایران ایر برای جذب ۵۰ خلبان اعم از زن و مرد اعلام آمادگی کردیم که ۱۶ خلبان زن به این منظور مراجعه کردند که از میان آنها ۸ نفر واجد شرایط بوده که ۵ نفر از آنها در امتحان کتبی پذیرفته شدند و در مرحله مصاحبه قرار دارند.

وی با اشاره به برخی تبعیض‌هایی که در ارائه حقوق و مزایا به زنان شاغل در حوزه هوانوردی اعمال شده است، تصریح کرد: متأسفانه به زنانی که در این حوزه فعالیت دارند حق عائله‌مندی و مستمری برای وراث پرداخت نمی‌شود و این در حالی است که تمام نیروهای مرد از این حقوق بهره‌مند می‌شوند.

احداث پهنه صنایع خلاق، فرهنگی و هنری در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

حسین تاجیک، عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)  با اشاره به قرارگیری پهنه صنایع خلاق، فرهنگی و هنری در محدوده پیشران منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: این پهنه در طرح‌های اولیه ما وجود نداشت، اما با نظر شخص وزیر راه و شهرسازی به طرح ها اضافه شد.

مدیر منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) افزود: در این پهنه کارگاه‌های تولید صنایع دستی و پوشاک سنتی و همچنین استودیو‌های ساخت انیمیشن و تولیدات فرهنگی و هنری قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اکنون به غیر از شهر فرودگاهی، معاونت گردشگری و هنری وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی و هنری مناطق آزاد هم بر این ایده به عنوان پنجره ارتباط، توسعه و محرومیت زدایی تمرکز کرده‌اند.

پياده سازی سامانه ILMS با دانش ايرانی

هانی قنبری، معاون عمليات مخابرات و راهبری اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران، از آغاز مطالعات راه اندازی سيستم ميداد(ديتابانک) در تجميع اطلاعات هوانوردی خاورميانه و نيز سامانه يکپارچه‌ساز سيستم‌های هوانوردي(سوييم) خبر داد. و همچنين متذکر شد که با پياده سازی سامانه ILMS با استفاده از دانش ايرانی، تحريم‌های بين المللی در عملکرد شبکه مخابرات هوانوردی کشورمان هيچ تاثيری نداشته است.

برنامه‌ريزی آگاهانه تنها راه بلامنازع توسعه صنعت حمل ونقل هوايی

آرش خدایی، قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری در كارگاه آموزشی تجزیه و تحلیل داده های آماری هوانوردی كه با حضور یكی از مدرسان ایكائو برپا شده است، به تشریح وضعیت صنعت حمل ونقل هوایی پرداخت و گفت: این صنعت هم اكنون از تامین نیازهای اولیه عبور كرده و به مرحله ای گام نهاده كه نیازمند برنامه ریزی های اگاهانه است.

وی با تاكید بر این نكته كه، امروزه دغدغه اصلی صنعت ما صرفا ایمنی نیست بلكه چالش اصلی ظرفیت سازی است، افزود: در بازار آزاد امروز حمل و نقل هوایی، دیگر نمیتوان برنامه ها را به صورت دستوری اجرایی كرد بلكه تحقق اهداف مستلزم پیاده سازی مدلهای درست جهانی است.

تلاش برای برقراری پرواز تهران-عشق‌آباد و تهران-صوفیا

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با اشاره به سفر اخیر خود به کشور ترکمنستان و مذاکرات انجام گرفته با رئیس جمهور این کشور بیان کرد: من در این سفر خواستار فعال شدن پرواز مستقیم از ایران به ترکمنستان بوده و تقاضا دارم تا در این نشست نیز، تاریخی را برای برقراری پرواز حداقل بین تهران – عشق‌آباد و مشهد – عشق‌آباد مشخص کنیم.

وی همچنین در دیدار با وزیر اقتصاد جمهوری بلغارستان از تمایل ایران برای برقراری پرواز مستقیم میان تهران و صوفیا خبر داد و گفت:  اخیرا پروازی میان ایران و صربستان برقرار شد که به شدت مورد استقبال قرار گرفت. مطمئنم استقبال از پرواز صوفیا بیشتر خواهد بود.

آخوندی به آمادگی ایران برای اعطای امتیاز به شرکت‌های هواپیمایی بلغارستان اشاره کرد و گفت: پروازها می‌تواند در هر دو حوزه حمل بار و مسافر فعال شوند. 

نظر شما