شناسهٔ خبر: 53558 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری عنوان کرد:

تغییر نگاه از پروژه محوری به کنش اجتماعی در بازآفرینی شهری

منا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان و عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری امضای قرارداد با هنرمندان برای سکونت و فعالیت در محله سیروس را نمونه ای از رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در امر بازآفرینی شهری دانست و گفت: در رویکرد جدید کنش اجتماعی جایگزین نگاه پروژه محور می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، منا عرفانیان، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان و عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری در حاشیه امضای قرارداد این شرکت با هنرمندان برای ارتقای کیفیت زندگی در محله سیروس گفت: این اولین تفاهم نامه با نام جدید شرکت است، چراکه  هفته پیش هیات دولت با تغییر نام شرکت عمران و بهسازی شهری به شرکت بازآفرینی شهری موافقت کرد، تا بیش از پیش بر اهمیت موضوع بازآفرینی در شهر صحه بگذارد.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم شرکت عمران و بهسازی و شهری به عنوان متولی بافت های ناکارآمد شامل بافت های تاریخی، فرسوده، سکونتگاه های غیر رسمی و ... انتخاب شد و امروز متولی رسمی امر بازآفرینی در شهر است.

عرفانیان به تلاش تازه این شرکت برای ارتقای کیفیت زندگی در محله سیروس اشاره کرد و گفت: تجربه های دو دهه اخیر نشان داد که حل مساله این بافت ها با پروژه های کالبدی مقدور نیست. برای ایجاد تغییر و بازگشت زندگی ارتقای کیفیت زندگی در این بافت ها باید حائز اهمیت باشد.

وی ادامه داد: هدفی که در ۵ سال گذشته وزارت راه و شهرسازی و به نمایندگی از آن، شرکت بازآفرینی شهری دنبال می کند ارتقای کیفیت زندگی است. اما مهندسین به تنهایی قادر نیستند این تحول را رقم بزنند. تمام کنش گران دولتی، غیر دولتی، مردم و به ویژه ساکنان نقش آفرینان اصلی این تحول خواهند بود.

عرفانیان  افزود: تلاشی که در این مدت صورت گرفت، حرکت از نگاه پروژه محوری به سمت نگاه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در این بافت ها بود.  پیشنهادی که از سوی هنرمندان مطرح شد، فرصت خیلی بزرگی برای شرکت فراهم آورد که ایده ای که چند سال است روی آن کار می کند را به صورت عملیاتی رقم بزند.

این عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری گفت: امروز برای ایجاد این تغییر در محله سیروس اینجا هستیم. اما با این امید این گام را برداشتیم که هنرمندان برای تغییر کیفیت زندگی و نوع نگاه مردم همراه ما باشند.

تشکیل دبیرخانه بازآفرینی شهری

حبیب خراسانی، رییس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این مراسم گفت: در چند سال گذشته شاهد جدایی هنرمندان و معماران از حوزه های مختلف شهری بوده ایم، در حالی که برای بازآفرینی شهری و هویت محله نیازمند استفاده از ایده های برتر هنرمندان و معماران کشور هستیم.

 خراسانی با اشاره به تشکیل دبیرخانه بازآفرینی شهری در شرکت بازآفرینی افزود: هم اکنون بسیاری از معماران و هنرمندان و مهندسان کشور که در عرصه فرهنگ و هنر فعال هستند عضو این دبیرخانه اند تا با کمک این اندیشمندان روند بازآفرینی شهری در محلات هدف، با سرعت بیشتری دنبال شود.

وی ادامه داد: بدون شک استفاده از ایده های مناسب هنرمندان و معماران، الگوی مناسبی از احیای بافت های فرسوده شهری در محله سیروس تهران پیاده خواهد شد و این می تواند برای سایر محله های بازآفرینی شهری به عنوان یک الگوی برتر مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما