شناسهٔ خبر: 53596 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی:

بود و نبود «مرسک» تأثیری در بنادر ایران ندارد/ حمل بخش عمده بار توسط کشتیرانی جمهوری‌اسلامی انجام می‌شود

مرسک شیپینگ لاین معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در واکنش به گفته مدیر اجرایی شرکت مرسک مبنی بر توقف همکاری با ایران، گفت: مرسک از گذشته تاکنون چندان در ایران فعال نبود و بودن یا نبودن لاینر مرسک، تأثیر چندانی در عملکرد بنادر ایران ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، در پاسخ به این سؤال که آیا توقف همکاری لاینر حمال مرسک با ایران تأثیری بر عملکرد بنادر ایران دارد یا خیر؟ اظهار کرد: پس از برجام، ۲۱ خط کشتیرانی به بنادر ایران بازگشتند که این علاوه بر خطوط کشتیرانی قبلی بود که در بنادر ما فعال بودند. ‌

وی ادامه داد: مرسک تقریباً کمترین فعالیت را در بنادر ایران داشت و بخش عمده فعالیت بنادر ایران و جابه‌جایی کالاها توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به فارس، گفت: بودن یا نبودن مرسک تأثیر چندانی بر بنادر ایران ندارد.

حق‌شناس افزود: در همین چند ماه گذشته فعالیت مرسک در بنادر ایران در حداقل ممکن بود، بنابراین آمدن یا نیامدن مرسک تأثیر معناداری بر بنادر ایران نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در دوران تحریم‌های ظالمانه قبلی هم که مرسک بلافاصله بنادر ایران را ترک کرد و در ایران حضور نداشت، هیچ مشکلی برای ما رخ نداد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: برخی خطوط کشتیرانی در جهان «لاینر» هستند، یعنی طبق جدول برنامه‌ریزی وارد بنادر مختلف دنیا می‌شوند که از جمله آنها‌ مرسک است، ‌ اگر مرسک نباشد، بقیه خطوط کشتیرانی هستند که بار ایران را حمل کنند ضمن اینکه بخش عمده بار ایران چه قبل از تحریم‌های ظالمانه چه در دوران تحریم و چه در زمان فعلی، همواره توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل می‌شود.

بنابراین گزارش، حق‌شناس پیش از این نیز درباره بازنگری دو شرکت بزرگ حمل و نقل کانتینری «مرسک لاین» و «ام اس سی» در همکاری با ایران پس از خروج آمریکا از برجام، گفته بود: این دو خط از جمله خطوط کشتیرانی هستند که در بین ۲۱ خط کشتیرانی جهان به بنادر ایران تردد می‌کنند، آن زمان که تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد ایران تحمیل شد دو خط کشتیرانی ‌مرسک «ام اس سی»  از ایران خارج شدند و پس از برجام این دو خط کشتیرانی مجددا به بنادر ایران بازگشتند.

به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، اگر دو خط کشتیرانی یاد شده قصد داشته باشند به بنادر ایران تردد نکنند، تصمیمی است که بر اساس اختیارات خود اتخاذ خواهند کرد، این از اختیارات خطوط کشتیرانی است که به بنادر کدام کشور تردد کنند، به هر حال تحریم‌های یک جانبه آمریکا طبیعتاً هر شرکتی را می‌تواند متاثر کند.

به گفته حق‌شناس ‌ کشورهای اروپایی مایل به ادامه برجام  هستند، طبیعی است شرکت‌های آنها نیز باید از کشورهای خود و نه کشور آمریکا تبعیت کنند.

حق‌شناس می‌گوید: در حال حاضر خطوط کشتیرانی با روال قبلی و به صورت عادی به بنادر ایران تردد می‌کنند.  

بنابر‌این گزارش، روز گذشته یکی از مدیران اجرایی مرسک به رویترز گفته بود: با توجه به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران فعالیت تجاری با ایران را در راستای پایبندی به اعمال مجدد تحریم‌های ایران و به دنبال خروج آمریکا از برجام متوقف خواهد کرد.

گفتنی است، «مرسک» قرارداد سالانه ۴ میلیارد دلاری با پنتاگون برای حمل بارهای نظامی و غیرنظامی آنها دارد،  در همین راستا در تحریم‌های قبلی ایران نیز بلافاصله پس از تحریم بنادر ایران، در اقدامی یکجانبه‌ به دستور آمریکا، بنادر ایران را ترک کرد.

نظر شما