شناسهٔ خبر: 53629 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سازمان بنادر ودریانوردی ابلاغ کرد؛

خط‌مشی کیفیت سازمان بنادر و دریانوردی در ۱۰ بند/ افزایش ظرفیت و توان عملیاتی بنادر تجاری و مسافری کشور

ساختمان سازمان بنادر و دریانوردی خط‌مشی کیفیت سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۳۹۷ در ۱۰ بند که شامل ماموریت‌ها، وظایف و مسئولیت‌های سازمان به صورت شفاف است، ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، رمضانعلی محمودی مدیرکل برنامه و بودجه و تحول اداری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه خط مشی کیفیت به عنوان یک سند بالادستی یکی از الزامات ایزو است، گفت: این سند توسط مدیریت ارشد سازمان تدوین و ابلاغ شده است و کلیه کارکنان باید نسبت به آن آگاهی کامل داشته و محتوای آن را درک کنند و در امورات محوله به آن توجه کنند.

وی ادامه داد: این اتفاق در راستای آن است که کلیه ارکان و کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی بدانند که این سازمان به چه سمت و سویی حرکت می‌کند، سمت و سویی که برگرفته از ماموریت‌ها، وظایف و مسئولیت‌هایی است که بر عهده سازمان قرار دارد.

مدیرکل برنامه و بودجه و تحول اداری سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه خط مشی کیفیت در راستای توسعه ظرفیت ها، افزایش سطح رقابت پذیری، ارتقای کیفی خدمات و فرآیندها، افزایش میزان بهره وری و بهبود عملکرد نیروی انسانی است، گفت: این موضوع از جمله نکات مهمی است که می‌تواند یک سازمان را در شرایط رقابت‌پذیری قرار دهد و باعث شود روند رو  به پیشرفت و توسعه داشته باشد.

وی افزود: در حقیقت اعتقادات، باورها و نگاه مدیریت ارشد سازمان ازاین طریق به معرض دید همگان گذاشته می‌شود تا از آن مطلع شده و نسبت به انجام آن پایبند باشند.

محمودی با اشاره به اینکه تمامی سازمان‌ها باید به سمت سیستم مدیریت کیفیت پیش بروند، خطرنشان کرد: به تناسب ماموریت‌ها، وظایف و مسئولیت‌های قانونی یک سازمان خط‌مشی‌های آن تدوین و ابلاغ می‌شود و این به گونه‌ای نیست که در مدت کوتاهی دچار تغییر شود.

گفتنی است سازمان بنادر و دریانوردی در راستای اعتلای سازمانی و دستیابی به خواسته‌های ذی‌نفعان، علاوه بر رعایت قوانین، مقررات و الزامات سازمان جهانی دریانوردی (IMO) ، نظام مدیریت کیفیت براساس استاندارد ISO۹۰۰۱:۲۰۱۵  و نظام مدیریت امنیت اطلاعات براساس ISO۲۷۰۰۱:۲۰۱۳   را  نیزبه خدمت گرفته و آن را با مشارکت کلیه کارکنان و مدیران در تمامی سطوح سازمانی به جریان انداخته است.

بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام اعتقاد و تعهد به بهبود مستمر سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات رئوس خط‌مشی کلی  سازمان را به شرح ذیل و در ۱۰ مورد اعلام کرده است.

ارتقاء جایگاه و نقش ملی و بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی 

افزایش ظرفیت و توان عملیاتی قابل بهره‌برداری از بنادر تجاری و مسافری کشور با رعایت استانداردهای ایمنی و ارتقاء جایگاه و نقش ملی و بین‌المللی سازمان با حضور فعال و موثر در مجامع ،انجمن‌ها و سازمان‌های تخصصی و اجرای مفاد کنوانسیون‌ها و استانداردهای بین‌المللی مرتبط  اولین و دومین بند از رئوس این خط مشی هستند.

سومین مورد توسعه و مدرن سازی صنعت  دریانوردی  کشور برای ارتقاء سطح کمی و کیفی  خدمات دریایی و بندری به صورت سبز و پاک است.  چهارمین بند از این خط مشی تحت عنوان تسهیل  قوانین و مقررات مرتبط با فعالیت‌های دریایی و بندری و تسهیل استفاده، ‌از قوانین اجرایی و مالی جذب سرمایه‌های داخلی، خارجی  و برقراری نظام منعطف تعرفه خدمات دریایی و بندری متناسب با شرایط عرضه و تقاضا برای افزایش مشارکت‌های بخش غیردولتی با رعایت وظایف حاکمیتی سازمان تعریف شده است.

توسعه  مسافرت‌های دریایی و گردشگری در سواحل و بنادر شمالی و جنوبی کشور و نیز بسط فرهنگ، دانش و پذیرش مسئولیت‌اجتماعی در حیطه وظایف و ماموریت‌های سازمان با تلاش برای افزایش اطمینان، رفاه، بهبود خدمات و حفاظت از حقوق مشتریان ، شهروندان  و سایر ذینفعان دو مورد دیگر از خط مشی کیفیت سازمان بنادر و دریانوردی است.

هوشمندسازی برای  دسترسی آزاد  به اطلاعات آبراه‌ها و بنادر تحت حاکمیت

هفتمین بند از این خط‌مشی توسعه توانمندی‌ها و قابلیت‌های نیروی انسانی از طریق آموزش و بکارگیری  مدل شایستگی منابع انسانی به منظور جذب فناوری‌های جدید و توسعه فناوری های موجود  است و انجام اقدامات موثر برای یکپارچگی، صحت سنجی، محرمانگی، امنیت و پایداری تبادل الکترونیکی اطلاعات به منظور توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی برای دسترسی آزاد به اطلاعات آبراه‌ها و بنادر تحت حاکمیت دیگر موردی است که در خط مشی کیفیت این سازمان در نظر گرفته شده است.

استفاده مطلوب از موقعیت ترانزیتی کشور

دو مورد پایانی این خط مشی کیفیت معماری یکپارچه فرآیندهای سازمان و پایش و بهبود مستمر آنها به منظور تسهیل در ارائه خدمات و ارتقاء بهره وری کل عوامل تولید (TFP) و نیز افزایش تعاملات موثر با سایر دستگاه‌های مرتبط، خصوصا سازمان های فعال در شبکه حمل ونقل کشور  به منظور تکمیل زنجیره تامین حمل و نقل، توسعه شهر بندر و مناطق آزاد، استفاده از موقعیت ترانزیتی کشور، توسعه خطوط ریلی بنادر کشور، تناسب اقدامات بعمل آمده برای توسعه بنادر با پسکرانه‌ها، حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و ... است.

این درحالی است که خط مشی کیفیت با حمایت مدیران ارشد و درک و مشارکت کلیه کارکنان در تمامی سطوح سازمانی اجرا می‌شود و نماینده مدیریت در سیستم کیفیت، به طور مستمر نتایج اجرا و موارد بهبود را گزارش کرده و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اثر بخشی در اجرا و بهبود سیستم را  به صورت دوره‌ای مورد بازنگری قرار خواهد داد.

نظر شما