شناسهٔ خبر: 53669 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از وضعیت آب و هوا:

تقویت سامانه بارشی باران همراه با وزش باد و رعدوبرق از امروز تا دو روز آینده در اکثر استان‌های کشور

آب و هوا بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی و پیش‌بینی و خروجی مدل‌ها، امروز بعدازظهر با ورود سامانه بارشی به کشور در شمال‌غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی، البرز غرب و مرکز به شکل پراکنده رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق را شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی و پیش‌بینی و خروجی مدل‌ها، امروز بعدازظهر با ورود سامانه بارشی به کشور در شمال‌غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی، البرز غرب و مرکز به شکل پراکنده رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق را شاهد خواهیم بود.

همچنین در غرب و مرکز کشور، سواحل غربی دریای خزر بارش باران همراه با وزش باد موقتی خواهد بود و اوایل امشب در آذربایجان شرقی، مناطق مرکزی استان اردبیل و شمال زنجان این بارش‌ها شدت بیشتری خواهد داشت.

پیش‌بینی‌ها برای فردا سه شنبه ادامه بارش‌ها در شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، مناطق مرکزی و همچنین در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی این روند مشاهده خواهد شد.

این انتظار وجود دارد که این پدیده فردا به تدریج بخش‌های غربی استان یزد و شمال کرمان هم در بر بگیرد و در ادامه شدت بارش‌ها در برخی مناطق استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، جنوب اردبیل، شما زنجان و نیمه غربی استان اصفهان بیشتر باشد.

لازم به ذکر است این پدیده استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی ، جنوب اردبیل، ارتفاعات البرز در استانهای البرز و تهران، زنجان، قزوین،مازندران،گیلان مناطقی از زاگرس مرکزی و جنوبی در استانهای چهارمحال و بختیاری، همدان،  مرکزی، کردستان، کرمانشاه و لرستان،نیمه غربی اصفهان، شمال فارس،جنوب قم  راهم در برخواهد گرفت.

به همین خاطر انتظار می رود در روز سه شنبه با توجه به شدت ناپایداری، بارش تگرگ در برخی مناطق این استانها دور از انتظار نباشد.

این بارش‌ها به صورت رگبار پراکنده و وزش باد‌ها طبق نقش‌های پیش‌بینی در روز چهارشنبه هم در این مناطق مشاهده خواهد شد و این انتظار وجود دارد که در دامنه‌های جنوبی البرز شدت بیشتری داشته باشد.

در همین خصوص با توجه به این شرایط توصیه می شود تمهیدات لازم جهت کاهش خسارات احتمالی بکار گرفته شود.

آسمان تهران امروز ابری است و بعدازظهر شاهد افزایش میزان ابرها خواهیم بود و در امشب بارش پراکنده باران به همراه وزش باد پیش‌بینی می‌شود. پایتخت امروز حداکثر دمای ۲۹ درجه را تجربه خواهد کرد و حداقل دما فردا ۱۸ درجه پیش‌بینی شده است.

در همین زمینه و در مراکز استان‌ها خنک‌ترین استان شهرکرد با ۵ درجه بالای صفر بوده است و روز گذشته اهواز با دمای ۴۲ درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان بوده است. بعد از آن به ترتیب بندرعباس با ۴۰ و گرگان با ۳۵ درجه گرم‌ترین مراکز استان‌ها بوده‌اند.

گرم‌ترین منطقه هم طبق بررسی‌های صورت گرفته در سطح کشور، استان هرمزگان و شهرستان میناب بوده است که دمای ۴۲ درجه بالای صفر را تجربه کرد.

بر اساس  نقشه های  پیش یابی هواشناسی  با گذر تدریجی  یک سامانه بارشی در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب،  رگبار ورعدوبرق و وزش باد شدید موقت در برخی نقاط به شرح زیر پیش بینی می‌شود.

نظر شما