شناسهٔ خبر: 53680 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

قهرمان ملی دو و میدانی بنادر و دریانوردی خرمشهر:

خوشحالم به عنوان یک قهرمان بین همکاران و مدیران معرفی شدم/ نگاه ویژه و هدفمند سازمان بنادر به ورزش در خرمشهر حرفه‌ای است

احمد خمفری حضور در سازمان بنادر و کشتیرانی و کار در حوزه‌های دیگر هرچه که باشد به نحوی فعالیت در دریا را در شمال یا جنوب کشور در ذهن متبادر می‌کند، حال اگر این عرصه ورزش باشد رشته‌های مرتبط با آب مثل قایقرانی، شنا و دیگر رشته‌ها از این دست بیشتر در ذهن متبادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حضور در سازمان بنادر و کشتیرانی و کار در حوزه‌های دیگر هرچه که باشد به نحوی فعالیت در دریا را در شمال یا جنوب کشور در ذهن متبادر می کند. حالا اگر این عرصه ورزش باشد رشته‌های مرتبط با آب مثل قایقرانی، شنا و دیگر رشته‌ها از این دست بیشتر در ذهن متبادر می‌شود. هرچند که گویا همیشه اینگونه نبوده و در رشته‌های دیگر هم سازمان بنادر و کشتیرانی توانسته قهرمان ملی در جمع خودش داشته باشد. احمد خنفری، مسئول ورزش اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر یکی از این افراد است که توانسته به عنوان یک قهرمان دو و میدانی در عرصه ملی در این مجموعه مشغول به کار باشد. در همین خصوص با او به عنوان یک چهره ورزشی در وزارت راه و شهرسازی به گپ و گفت پرداختیم:

*به عنوان کارشناس مدیریت و  خدمات امور بندری از چه سالی در سازمان بنادر و دریانوردی وزارت راه و شهرسازی مشغول به کار شدید؟

با توجه به مدرک تحصیلی‌ام که لیسانس مدیریت و خدمات امور بندری است از سال ۹۰ در اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر به عنوان مسئول ورزش این مجموعه مشغول به کار شدم و هم اکنون هم در همین پست حضور دارم.

*و از چه سالی به ورزش حرفه‌ای روی آوردید و چطور شد دو و میدانی را انتخاب کردید؟

تقریبا از سال ۱۳۸۰ و از شانزده سالگی بود که فعالیت حرفه‌ای در رشته دو و میدانی را آغاز کردم و اینکه چه شد این ورزش انتخاب شد باید بگویم این رشته یک رشته خانوادگی است که برادر بزرگتر من هم در این رشته در ایران صاحب رکورد هستند. همین ریشه‌ای بودن دو و میدانی در خانواده باعث شد به این سمت گرایش داشته باشم و راه برادرم را ادامه دهم.

*با اینکه دو و میدانی مادر همه ورزش‌ها به نحوی به حساب می‌آید اما آنچنان در کشور ما به آن اهمیت نمی‌دهند. با این همه رشته پرطرفدار و پرطمطراق پشیمان نیستید این ورزش را انتخاب کردید؟

درست است دو و میدانی و موفقیت‌هایی که در این رشته داشتم نتوانست از نظر مالی من را تامین کند اما اصلا از انتخاب آن پشیمان نیستم چون در این مسیر چیزهای زیادی یادگرفتم که در طول زندگی بسیار برایم باارزش بوده است.

*با توجه به موفقیت‌های شما معلوم است در سازمان بنادر نگاه بسیار خوبی به ورزش و فعالیت در آن وجود دارد؟

دقیقا همین‌طور است. خدا را شکر از زمانی که جذب شدم در اداره کل بالادستی‌ها با من همکاری لازم را داشته‌اند. مخصوصا زمانی که در اردوهای تیم ملی حضور داشتم این همکاری بیشتر بود. کلا سازمان بنادر در راستای اهداف خودش در خصوص ورزش گام‌های خوبی برداشته است و فرهنگ‌سازی خوبی در این زمینه داشته است که این مساله موجب شده شاهد مشارکت بیشتری در پرداختن به ورزش باشیم. این نگاه اما در بندر خرمشهر حرفه‌ای تر بوده و به دنبال این هستیم تا بتوانیم قهرمانانی را معرفی کنیم.

*این قهرمان بودن چقدر در نگاه و برخورد بالادستی‌ها و همکاران شما تاثیرگذار بوده است؟

باور نمی‌کنید اما تاثیر این مساله و کسب افتخار در وزرش را در فضای کاری‌ام به کرات دیده‌ام. هم سازمان بنادر و هم همکاران من به عنوان یک قهرمان نگاه ویژه‌ای به من داشته‌اند و خوشحالم که این ارزش‌آفرینی در محل کارم وجود دارد و به زحماتی که کشیدم ارزش می‌گذارند.

*اولین مدال بین‌المللی که به دست آوردید در چه سالی و در کجا بود؟

اولین مدال بین‌المللی که به دست آوردم در سال ۱۳۸۴ در مسابقات اُپن داخل سالن مالزی در کوالالامپور بود که در رشته ۶۰ متر با مانع صاحب عنوان و مدال شدم.

*تاکنون چند مدال به دست آورده‌اید؟

تعداد مدال‌هایم زیاد است اما در مسابقات کشوری تا کنون چیزی بیش از ۱۰۰ مدال به دست آوردم و در عرصه بین‌المللی و تیم ملی هم ۱۵ مدال که ۸ مدال طلا، ۴ نقره و ۳ برنز بوده است.

*ارزشمندترین مدالی که به دست آوردید کدام مدال بود؟

من مدال‌های بین‌المللی ارزشمندی را طی چند سال اخیر به دست آوردم. به عنوان مثال در سال ۱۳۹۳ در رشته ۴۰۰ متر با مانع در کشور آذریجان صاحب گردن‌آویز طلا شدم. سال ۱۳۹۴ در ترکمنستان و در ۶۰ متر با مانع قهرمان رقابت‌های داخل سالن شدم. قهرمانی در مسابقات غرب آسیا در سوریه در سال ۱۳۹۱ و کسب سه مدال طلا، نقره و برنز در جایزه بزرگ تایلند از عنوان‌هایی است که می‌توانم به آنها اشاره کنم. با این حال دلچسب‌ترین و ارزشمندترین مدالی که به دست آوردم مدال طلای مسابقات دو و میدانی قهرمانی کارگردان جهان در ایتالیا بود که در سال ۱۳۹۴ آن را به دست آوردم.

*از چه سالی به تیم ملی ایران راه پیدا کردید؟

من تقریبا از سال ۸۱ بود که در رده نوجوانان به تیم ملی راه پیدا کردم.

*پس از حالا برای المپیک ۲۰۲۰ یا مسابقات آسیایی امسال خودتان را آماده می کنید؟

راستش را بخواهید من از سال ۸۱ همان طور که گفتم در رده‌های مختلف عضو تیم ملی بودم اما امسال از ورزش ملی کنار کشیدم و فعالیتم بیشتر در رده باشگاهی است. آخرین تجربه من در بازی‌های آسیایی هم در سال ۲۰۱۰ در مسابقات گوانگجو چین بود که در مرحله مقدماتی حذف شدم. دلیل این تصمیم من هم این بود فعالیت در عرصه ملی هزینه از جیب بود و کمتر برای هر دونده در عرصه ملی هزینه می کنند و به نظرم این حمایت از سوی فدراسیون با استانداردهای بین‌المللی خیلی فاصله داشت که این مساله من را وادار به چنین تصمیمی کرد.

*به عنوان یک دونده باسابقه در امر استعدادیابی هم در استان فعالیتی دارید؟

بله و الان شاگردان بسیار مستعد و خوبی دارم که هرسال چند قهرمانی داریم. به عنوان مثال در مسابقات اخیر حمزه دارمی را داشتیم که توانست مدال نقره لیگ قهرمانی نوجوانان کشور را به دست بیاورد. جنوب و به خصوص خرمشهر شهری استعدادخیز از حیث دو و میدانی است و امیدوارم بتوانم حرکت مثبتی در کمک به اعتلای این ذشته در خرمشهر داشته باشم. در عرصه فعالیتم در سازمان بنادر هم طی این چند سال برگزار کننده مسابقات قهرمانی در رشته‌های مختلف مثل قایقرانی و شنا هم بوده‌ایم و یک نگاه ویژه به ورزش داشته‌ایم.

*در این عرصه هم برادرتان کنارتان هست؟

بله برادر من آقای غلامرضا خنفری به عنوان رئیس هیات دو و میدانی در کنار ما بوده و به عنوان حامی هرکمکی که از دست شان بربیاید در این مسیر کوتاهی نمی‌کنند.

*به عنوان یک قهرمانی ملی به نظر شما چرا ما در عرصه مربیگری نتوانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم و همه دونده‌ها و فعالان ما در دو و میدانی به دنبال کار با یک مربی خارجی هستند؟

دو و میدانی یک رشته متفاوت به دیگر رشته‌های ورزشی است که دریایی از علم است که به هیچ عنوان به چشم نمی‌آید. ما در این عرصه و در علم دو و میدانی از دنیا عقب هستیم و سرمایه گذاری خوبی در این بخش نداشتیم که بتوانیم مربیان خودمان را ارتقاء بدهیم. این ارتفاء علم در حالی رخ می‌دهند که بتوانیم مسابقات بین‌المللی خوبی در داخل کشور برگزار کنیم و دونده‌های مطرح را به ایران بیاوریم که تاثیرزیادی در بالارفتن استانداردهای دونده‌ها و دیگر فعالان در رشته دو و میدانی خواهد بود. اگر این کار را به خوبی انجام دهیم با حلاجی نقاط ضعف و قوت می‌توان تجربه‌های مفیدی را کسب کرد.

*و حرف پایانی؟

جدا از تشکر دوباره از حمایت‌های مدیران سازمان بنادر و همچنین بندر خرمشهر مهمترین صحبت و حرفی که در پایان دارم بابت تبدیل وضعیت شغلی‌ام است. من در حال حاضر در بندر خرمشهر جزو نیروهای شرکتی هستم که علاقه زیادی دارم جذب رسمی شوم تا بتوانم با این تبدیل وضعیت گام‌های بهتری در عرصه نگاه هدفمند به ورزش در این مجموعه وزارت راه و شهرسازی داشته باشم. امیدوارم این مساله اتفاق بیفتد و با حمایت مدیران بالادستی این خواسته محقق و بتوانم خدمتگزاری بیشتری داشته باشم.

نظر شما