شناسهٔ خبر: 53700 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شکرچی زاده مطرح کرد؛

​زلزله‌های چهار ریشتری کشور ۲.۴ برابر شده است

شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تعداد زلزله‌های بیش از چهار ریشتر کشور در سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن ۲.۴ برابر شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی کرمان، محمد شکرچی زاده در آیین افتتاح خانه گفتمان شهر و معماری استان کرمان افزود: یک هزار و ۱۰۰ دستگاه شتاب‌نگار در کشور وجود دارد که ۱۱ هزار زلزله را طی ۴۰ سال گذشته ثبت کرده است.

وی اظهار کرد: از لرزه‌های ثبت‌شده توسط دستگاه‌های شتاب‌نگار یک هزار و ۲۰۰ لرزه مربوط به استان کرمان بوده است.

شکرچی زاده گفت: زلزله‌خیزترین استان کشور بر اساس شبکه شتاب‌نگاری، استان کرمان است و شتاب در زلزله بر تخریب ساختمان‌ها تأثیرگذار است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: زلزله هجدک شهرستان راور کرمان یک هزار و ۵۰۰ پس‌لرزه داشته است و این انرژی به آرامی آزاد شده است و می‌توانست به‌طور یکجا مخرب باشد.

وی بیان کرد: نباید در بازآفرینی شهری، بحث زلزله فراموش شود و تمام دست‌اندرکاران این حوزه باید برای شهرسازی مقاوم در برابر زلزله راهکاری ارائه کنند.

شکرچی زاده گفت: باید در بازسازی‌های شهری تاب‌آوری مقابل زلزله نیز مورد توجه قرار گیرد و المان‌های تاب‌آوری را با تجربه گذشته بکار گرفته شود.

وی افزود: نباید عامل‌های تاب آورانه در شهر و محل زندگی به دلیل توسعه صنعت از بین برده شوند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تأکید کرد: در زمینه تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله دفتری منطقه‌ای در کرمان تأسیس کرده‌ایم لذا ارتباط این دفتر باید با خانه گفتمان حفظ شود.

وی گفت: با عناصری که حیات را در گذشته به شهرها می‌آوردند، برخورد هوشمندانه نشده است و به مشکلی تبدیل شده است لذا باید احیا شوند و از ظرفیت آنها استفاده شود.

این آیین با حضور معاون وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی، شهردار کرمان، شهرسازان، معماران، دانشجویان و سایر مدیران شهری استان در محل خانه گفتمان شهر و معماری استان کرمان به عنوان چهارمین خانه گفتمان کشور برگزار شد.

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان یکی از مراکز مهم تحقیقاتی کشور از ادغام مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی معماری و شهرسازی (تأسیس سال ۱۳۷۸)، پژوهشکده حمل و نقل (تأسیس سال ۱۳۸۲) و همچنین دیگر مراکز از جمله انستیتو قیر و آسفالت (تأسیس سال ۱۳۷۷) در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن (تأسیس سال ۱۳۵۲) به وجود آمده است.

نظر شما