شناسهٔ خبر: 53816 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

فراهم شدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر شهیدبهشتی چابهار/ صادرات کالاهای کشاورزی در بندر چابهار

یزدان سیف مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی، بندر شهیدبهشتی چابهار را فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای کشاورزی توصیف کرد و گفت: شرایط و بستر بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در این بندر فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، یزدان سیف در آیین امضای قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی و تفاهم‌نامه احداث و بهره‌برداری از کارخانه تصفیه شکر در بندر شهیدبهشتی چابهار که (چهارشنبه) با حضور محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در محل ساختمان این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: تقویت بندر چابهار به عنوان یک هدف استراتژیک در بخش‌ راهبردی نظام تعریف شده، هرچند که متاسفانه تا کنون توجه چندانی به این مسئله نشده است.

وی با بیان اینکه کارخانه تولید شکر در بندر شهیدبهشتی چابهار باید در بخش صادرات فعال شود، ادامه داد: خوشبختانه با توجه به رشد تولید شکر در سال گذشته و سال جاری امروزه در حوزه شکر خودکفا هستیم به گونه ای که در سال ۱۳۹۶، هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تن چغندر قند در کشور تولید شد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی با بیان اینکه در سال گذشته در تولید چغندر قند ۳۵ درصد رشد داشت، خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۱۴۲ هزار تن از شکر مورد نیاز کشور از محل چغندر قند تأمین شده است و جمعا حدود ۲ میلیون تن شکر تولید کرده ‌ایم.

سیف با اشاره به مزایای بندرشهید بهشتی چابهار، گفت: شرایط  بسیار خوبی برای سرمایه گذاران در این بندر فرآهم شده است و باید بتوانیم از ظرفیت بازار مصرف افغانستان و کشورهای آسیای میانه به خوبی استفاده کنیم. علاوه بر این باید بیشترین عمق بازاریابی باید بر صادرات مجدد و واردات متمرکز شود.

وی ادامه داد: امروز فاصله قیمتی شکر سفید و شکر خام افزایش یافته که حدود ۶۰ تا ۷۰ دلار است و این شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاران رقم زده است. این اختلاف قیمت شکر خام و شکر سفید وضعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاران است، اما آن ها باید روی بازار خارج از کشور حساب کنند و صادرات مجدد را در اولویت خود قرار دهند و بدانند که هر کمکی از سوی دولت لازم باشد انجام می گیرد.

سیف با اشاره به اینکه تقریبا صنایع قند و شکر کشور در حال تعطیلی بود، اظهار کرد: با تدبیر دولت و افزایش میزان تولید، در حال حاضر بالای ۱۵ هزار نفر شغل در این صنعت ایجاد شده است که نوید بخش توسعه و رشد جدی کشور در این حوزه است.

وی ادامه داد: ایران در موقعیت مکانی قرار دارد که کشورهای همسایه فرصت بسیار خوبی را برای افزایش میزان صادرات آن فرآهم کرده اند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی با تاکید بر اینکه شرکت ما تلاش کرده است که به چابهار فراتر از مسائل اقتصادی بنگرد و نگاه اجتماعی، سیاسی و امنیتی نیز به این منطقه داشته باشد، گفت: باید سیاست های تشویقی در منطقه ایجاد و در ارتباط با توسعه حمل و نقل چاره اندیشی کرد.

نظر شما