شناسهٔ خبر: 53833 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه هوایی:

تحویل چند فروند ای‌تی‌آر طی ۳ ماه آینده/ تاثیرناپذیری فاینانس‌های فرودگاهی از تحریم‌ها/ بهره‌برداری از ترمینال سلام همزمان با آغاز پروازهای حج/ تامین ارز مورد نیاز ایرلاین‌ها توسط بانک مرکزی

گزارش آخر هفته  تحویل چند فروند ای‌تی‌آر طی ۳ ماه آینده، تاثیرناپذیری فاینانس‌های فرودگاهی از تحریم‌ها، بهره‌برداری از ترمینال سلام همزمان با آغاز پروازهای حج و تامین ارز مورد نیاز ایرلاین‌ها توسط بانک مرکزی از جمله مهم‌ترین عناوین خبری حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

تحویل چند فروند ای‌تی‌آر طی ۳ ماه آینده

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل با بیان اینکه در طول سه ماه آینده ATR چند فروند هواپیما به ایران تحویل می‌دهد، گفت: تکلیف قراردادهای خرید هواپیما تا دو هفته دیگر روشن می‌شود.

 اصغر فخریه کاشان درباره آمادگی ایرباس برای تحویل هواپیما به ایران در ۹۰ روز آینده، گفت: هنوز نمایندگان ایرباس درباره آمادگی خود برای تحویل هواپیما طی ۹۰ روز آینده به طور رسمی به ما چیزی اعلام نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه ایرباس درخواست مذاکره با ایران را دارد، افزود: مذاکره با شرکت‌های هواپیماساز طرف قرارداد با ایران به سه منظور انجام می‌شود اول اینکه قراردادهایمان در شرایط جدید تعیین تکلیف شود. دومین موضوع مذاکره، نحوه تحویل هواپیما در شرایط جدید است و سوم اینکه در طول سه ماه آینده قطعات و خدمات مورد نیاز را از طرف‌های قرارداد دریافت کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده خرید هواپیماهای جدید با بیان اینکه به زودی درباره این سه موضوع با شرکت‌های طرف قرارداد وارد مذاکره می‌شویم، ادامه داد: مدیران ایران ایر در حال انجام مقدمات شروع مذاکرات برای شرایط جدید هستند.

فاینانس های فرودگاهی هیچ آسیبی نمی‌بینند

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه قراردادهای فاینانس دو منظوره منعقد شدند تا هیچ آسیبی به پروژه های فرودگاهی در شرایط برگشت تحریم‌ها وارد نشود، گفت: همیشه با فشار قدرت‌های محلی برای ساخت فرودگاه‌ها در شهرهای مختلف مواجه هستیم.

رحمت الله مه آبادی درباره میزان جذب فاینانس در دوره برجام اظهار داشت: از سوی برخی از شرکت‌های اروپایی پیشنهادهایی برای فاینانس پروژه‌ها وجود داشت اما محدودیت‌های فینانس هزینه‌ها را افزایش می‌داد.

وی افزود: نکته‌ای که در جذب فاینانس‌ها وجود دارد این است که فاینانس ما را محدود می‌کند به خرید تجهیزات از آن کشور. این در حالی است که ما در فرودگاه‌ها باید از بهترین سامانه‌ها استفاده کنیم و این محدودیت خرید تجهیزات در قالب فاینانس مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: بحث انعقاد قرارداد فاینانس برای خرید تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری از یکی از کشورهای اروپایی به ارزش ۷۰ میلیون یورو مطرح بود که این قرارداد هم به صورت دو منظوره تنظیم شد.

امروز از همیشه در برابر تحریم‌ها آماده‌تر هستیم

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مراسم بزرگداشت سالروز سوم خرداد، آزادسازی خرمشهر، گفت: امروز از همیشه در برابر تحریم‌ها آماده‌تر هستیم و این توانایی را داریم که توقع و نیازهای مردم کشورمان را برآورده کنیم.

علی عابدزاده در مراسم بزرگداشت آزادسازی خرمشهر با اشاره به اینکه خرمشهر نمادی است که باید آن را به خوبی به نسل آیند منتقل کرد، گفت: باید رویدادهای بزرگی مانند آزادسازی خرمشهر را به نسل آتی یادآوری کنیم تا بتوانیم راهی را که امام راحل شروع کرده است، ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه صنعت هواپیمایی نزدیک به ۴۰ سال است که در تحریم است، گفت: دشمن با تحریم این صنعت فوق‌العاده پیشرفته سعی کرد تا کشوری را که تازه می‌خواست روی پای خود بایستد، با مشکل روبرو کنند اما ایران با تکیه بر نبوغ، تلاش، پشت‌کار و ایثار شاغلان این صنعت توانست از پس این تحریم‌ها بربیاید و خود آمریکایی‌ها هم به این توان اذعان کردند. نکته اینجاست که ما علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی در داخل نیز تحریم بودیم و با این وجود توانستیم دوام بیاوریم.

عابدزاده با اشاره به اینکه پس از توافق ۵+۱ هم عملاً تحریم‌های این صنعت برداشته نشده بود، گفت: با توجه به اینکه موعد قراردادهایی که با ایران منعقد شد، به ۱۰ ماه پس از دولت جدید آمریکا و اعمال‌نظر آن برمی‌گشت، در حقیقت ما در آن مدت هم از تحریم بیرون نیامده بودیم.

نیروی انسانی شایسته کلید حل چالش‌های فرداست

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در برنامه توجیهی منتخبان طرح پرورش نسل آینده مدیران فرودگاهی (اینگام) گفت: فلسفه شکل‌گیری اینگام تربیت و استقرار مدیران با دانش، ماهر و برخوردار از تجربه جهانی، تفکر منطقی و ذهن فلسفی است.

رحمت‌الله مه‌آبادی در این مراسم که سه‌شنبه (اول خرداد) با حضور منتخبان طرح اینگام برگزار شد، اظهار کرد: فردای پرچالش، تغییرات عصر حاضر را بر ما تحمیل کرده؛ تغییراتی که سازمان، فرد، خانواده و حیات فردی و سازمانی ما را تحت تأثیر خود قرار داده است. یکی از این چالش‌ها تغییر پارادایم‌ها است و در این زمینه علوم جدید، مفاهیم، فرآیندها، ابزارها، کاربران و مدیریت را دگرگون کرده‌اند. این تغییرات حتی چالش‌های جدیدی را با خود آورده‌اند.

وی با بیان اینکه چالش بعدی تغییر در فناوری است، گفت: هوش مصنوعی، ربات‌ها، فناوری اطلاعات، فرا انتقال داده‌ها، ارتباط‌های دوربرد، ماهواره‌ها، سیستم‌های خبره و شبکه‌های پیچیده، از تغییرات این عصر است. خیلی سریع با سیم و انواع آن خداحافظی می‌کنید؛ پس دیگر نه سیم‌چین می‌خواهید و نه چسب و هویه و قلع و سیستم وایرلس جای انواع سیم‌ها را گرفته است. موجودیت که تغییر کرد؛ خیلی چیزها عوض می‌شود، تخصص عوض می‌شود، آموزش عوض می‌شود و تهدیدها هم چه از نظر شکل و محتوا و چه از نظر نوع و گستره محیط عوض می‌شوند.

مه‌آبادی ادامه داد: در همین شرکت خودمان در حوزه عملیاتی برج‌ها مجازی می‌شوند، هدایت زمینی هواپیما عوض حذف می‌شود، تجهیزات عوض می‌شود، شغل‌ها حذف و عوض می‌شود، ماهیت اماکن تغییر می‌کند و خیلی از مفاهیم مانند مأموریت رفتن، تعمیر و نگهداری و... قلب می‌شوند.

 تلاش برای بهره‌برداری از ترمینال سلام همزمان با شروع پروازهای حج

معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به شروع پروازهای حج از تاریخ ۲۷ تیرماه گفت: تلاش داریم امسال اعزام و پذیرش مسافر از ترمینال سلام صورت بگیرد.

علی رستمی معاون امور فرودگاهی و عضو هیئت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ضمن اشاره به شروع پروازهای حج از تاریخ ۲۷ تیر ماه خاطر نشان کرد که حجاج ۹ استان کشور امسال از طریق فرودگاه بین ‌المللی امام خمینی‌(ره) راهی سرزمین وحی خواهند شد.

رستمی ادامه داد: تمام تلاش بر این است که امسال عملیات اعزام و پذیرش حجاج از ترمینال سلام صورت گیرد که به احتمال بسیار زیاد این مهم عملی خواهد شد.

مدیرعامل ایران‌اير نمونه بارز توجه دولت به اختصاص پست‌های مدیریتی به زنان

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر مثبت موفقیت مدیر عامل زن هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در آمار حضور بانوان در پست‌های مدیریتی گفت: باید از وزیر راه و شهرسازی به خاطر این انتصاب تشکر کرد.

سکینه الماسی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با اشاره به تعهد دولت در خصوص اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی به بانوان در دولت دوازدهم گفت: مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نمونه بارز توجه دولت به اختصاص پست‌های مدیریتی به زنان است.

وی ادامه داد: خانم شرفبافی در یکی از مهمترین پست‌های مدیریتی حضور پیدا کردند، بالاخره اداره هما با شرایط سخت و پیچیده گذشته، كار دشورای بود اما تدابیر و عملكرد خانم شرفبافی در ده‌ ما گذشته همچون برگزاری موفق عملیات حج در روزهای ابتدای یپذیرش مسئولیت‌، جلوگیری از ایجاد روزنه‌های رانتی در هما، خرید و تحویل هواپیما‌ها، افتتاح كترینگ‌ و ایجاد طرح ها و تحولات جدید از اقدامات مهم این مدیر زن است.

تامین ارز مورد نیاز ایرلاین‌ها از سوی بانک مرکزی

بانک مرکزی در خصوص تامین ارز شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: تمهیدات لازم برای تامین ارز شرکت های هواپیمایی فراهم شده است.

در توضیحات بانک مرکزی آمده است: بند ۴ سیاست‌های جدید ارزی بابت مصارف ارزی خدماتی مورد نیاز متقاضیان تصریح کرده است که «تأمین و انتقال ارز بابت هزینه‌های سوخت، ناوبری، هندلینگ، لندینگ، حقوق خدمه خارجی پس از اخذ تعهد از مدیر عامل و مدیر امور مالی شرکت هواپیمایی ایرانی اعم از دولتی و غیردولتی، مبنی بر ارائه صورتحساب‌های مربوطه ظرف مدت شش‌ماه بلامانع است.»

افزایش ۴۶.۵ درصدی زائران حج در فرودگاه بیرجند

مدیر کل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی گفت: تعداد زائرين امسال فرودگاه بيرجند به ۴۶۸۸ نفر زائر افزايش يافته است که نسبت به سال گذشته شاهد افزايش ۴۶.۵ در صدی در اعزام و پذيرش زائرين خواهيم بود.

هادی سلامی، مدیر کل فرودگاه های استان خراسان جنوبی در نخستین جلسه هماهنگی پروازهای حج تمتع سال ۱۳۹۷ این فرودگاه  با اشاره به آغاز پروازهای حج تمتع از ۲۷ تیرماه گفت: فرودگاه بین المللی بیرجند امسال برای  دومین بار در میزبان پروازهای حج تمتع خواهد بود.

وی افزود: فرودگاه بیرجند در سال گذشته به عنوان نخستین بار میزبان پروازهای حج تمتع بود که با تلاش های همکاران فرودگاهی و همچنین ارگان های درگیر در عملیات حج توانستیم رضایت مندی صد درصدی زائران را به دست آوریم.

تبدیل فرودگاه شیراز به هاب فرودگاهی

استاندار فارس در جريان بازديد از روند پيشرفت پروژه ترمينال بين‎المللی، بهسازی ترمينال خارجی و برج مراقبت پرواز فرودگاه بين‎المللی شيراز گفت: با تکميل و بهره‎برداری از اين پروژه‎ها تا پايان سال جاری، فرودگاه شيراز به يک هاب فرودگاهی در جنوب کشور تبديل خواهد شد.

اسماعيل تبادار در جريان بازديد از روند پيشرفت پروژه‎هاي فرودگاه بين‎المللي شيراز، بر ضرورت توسعه زيرساخت‎هاي حمل و نقل هوايي در استان فارس تاكيد كرد و گفت: يكي از زيرساخت‎هاي ضروري براي توسعه استان، توجه به حمل و نقل هوايي است كه با توجه به اهميت اين موضوع، از سال گذشته توجه و تمركز بيشتري به پروژه‎هاي در دست اجراي فرودگاهي شده است.

آغاز بهسازی فرودگاه بیرجند

مديرکل فرودگاه‎های استان خراسان جنوبی از آغاز عمليات بهسازی محوطه مقابل ترمينال و کانال تاسيساتی آدم رو فرودگاه بيرجند به منظور خدمت رسانی بهتر به مسافران خبر داد.

هادی سلامی، مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی گفت: در راستای سیاست‎های ابلاغی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در قالب طرح تحول عملیات فرودگاهی و اولویت اجرای پروژه های مسافرمحور و همچنین به جهت تکریم ارباب رجوع و با توجه به نزدیکی به عملیات پروازهای حج تمتع از فرودگاه بیرجند و افزایش ۵۱ درصدی زائران سرزمین وحی نسبت به سال گذشته، عملیات بهسازی محوطه مقابل ترمینال فرودگاه بیرجند آغاز شد.

سکوت ۴ ساعته فرودگاه‎های تهران به احترام امام راحل

معاون عمليات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران گفت: همزمان با برگزاری مراسم سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران حضرت امام خمينی(ره)، پروازهای فرودگاه‌های تهران به مدت چهار ساعت تعطيل می‌شوند.

سعيد اكبری گفت: براساس اطلاعيه هوانوردی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران، روز دوشنبه (۱۴ خرداد ۱۳۹۷) پروازهای ظهر فرودگاه‌هاي بين‌المللي امام خمينی(ره)، مهرآباد و پيام تعطيل خواهد بود.

وی با اشاره به همزمانی این روز با ماه رمضان گفت: با توجه به اینکه مراسم در بعدازظهر این روز برگزار می‎شود، پروازهای این فرودگاه‎ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ تعطیل خواهد شد.

نظر شما