شناسهٔ خبر: 53837 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار استان‌ها در حوزه مسکن:

توسعه خدمات اجتماعی و فرهنگی در اولویت برنامه‌های بازآفرینی است/ تهیه طرح جامع حفاظت محور برای شهر یزد/ برگزاری جلسه شورای فنی استان کرمان/ ساخت ۳۱ هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

گزارش آخر هفته  توسعه خدمات اجتماعی و فرهنگی در اولویت برنامه‌های بازآفرینی است، تهیه طرح جامع حفاظت محور برای شهر یزد، برگزاری جلسه شورای فنی استان کرمان و ساخت ۳۱ هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه از مهمترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است:

البرز

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طرح بازآفرینی محله‌ها، افزون بر بازسازی واحدهای مسکونی و ساماندهی معابر، اهداف اجتماعی و فرهنگی نیز دنبال می‌شود، افزود: طبق برنامه‌ریزی بازآفرینی سالانه ۲۷۰ محله در دستور کار قرار گرفته و به تصویب ستاد ملی بازآفرینی رسیده است. 

هوشنگ عشایری روز چهارشنبه در نشست ستاد بازآفرینی استان البرز افزود: براین اساس طبق دستور رییس جمهوری برای پیشبرد برنامه بازآفرینی محله‌ها، زمین دولتی و املاک شهرداری‌ها در اختیار طرح بازآفرینی قرار می‌گیرد. 

آذربایجان شرقی

عضو هیئت مدیره و معاون فنی و اجرایی سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی با اعلام خبر تکمیل شدن بیمارستان ۱۷۰ تختی مراغه گفت: این بیمارستان در دست تجهیز است و امیدواریم با همکاری وزارت بهداشت بزودی خدمات دهی به مردم را آغاز کند.

آذربایجان غربی

۸۳۸ واحد مسکن مهر در شهرستان مهاباد از مجموعه یک هزار و ۵۲۰ واحد افتتاح شده آذربایجان غربی در اردیبهشت ۹۷ به بهره‌برداری رسید.

مراسم افتتاح ۸۳۸ واحد مسکن مهر در شهرستان مهاباد با حضور استاندار آذربایجان غربی، نماینده مردم شهرستان مهاباد در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، امام جمعه و فرماندار شهرستان مهاباد و جمعی از مدیران استان به صورت نمادین در سایت مکریان برگزار شد.

رسول عطایی رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی راه‌اندازی خانه گفتمان شهری و موزه معماری و شهرسازی در مدرسه هدایت را از برنامه‌های اجرایی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی دانست.

یزد

محمدرضا نقصان محمدی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به تدوین آیین نامه‌ای برای استفاده از گل در ساخت و ساز یزد گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت شهری استان یزد در بافت‌های هدف یعنی بافت‌های حاشیه‌ای، بافت‌های فرسوده و بافت‌های تاریخی زندگی می‌کنند و ارتقای کیفیت زندگی مردم ساکن این بافت‌ها، هدف اصلی طرح بازآفرینی شهری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به تاثیر استقرار یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی در پیشگیری گفت: با توجه به اینکه مدت اعتبار طرح جامع شهر یزد سال گذشته به پایان رسیده، طرح جامع حفاظت محور شهر یزد با توجه به جهانی‌شدن این شهر تهیه می‌شود و تهیه طرح جدید در اولویت قرار دارد.

مازندران

ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار با ریاست نبیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیر کل راه و شهرسازی استان و مدیران دستگاه های استانی عضو در محل استانداری برگزار شد.

نبیان ضمن تشکر و قدردانی از اقدامات بهنگام اداره کل راه و شهرسازی در خصوص احیا، بهسازی و توانمند سازی محلات هدف باز آفرینی شهری پایدار استان، تعامل بین دستگاه های ذیربط، مدیریت یکپارچه و استفاده از توان دستگاه های مختلف در راستای تحقق اهداف مدنظر  را بسیار ضروری دانست و از آن به عنوان یک راهبرد قطعی در ارتقاء کیفیت محلات هدف نام برد.

اولین نشست آموزشی از مجموعه نشست های تخصصی جستاری در بازآفرینی شهری مازندران ، با محوریت بررسی مستندسازی روند مرمت خانه فاضلی ساری با حضور کارشناسان ستادی و ادارات شهرستانی تابعه در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی مازندران برگزار شد.

تهران

شیدا باقری مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران درباره عملکرد این معاونت در سال گذشته اظهار کرد: ۱۶ جلسه کمیسیون ماده ۵ و به همین تعداد، جلسه کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی استان تهران در سال ۹۶ برگزار شد که جلسات مذکور به صورت پیوسته و مستمر و تقریباً هر دو هفته یک‌بار در استان تهران به ریاست تواهن معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران و به دبیری محمدنادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران برای ۴۲ شهر استان برگزار شد.

تورج فرهادی قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به جزئیات طرح جایگزین مصوبه برج باغ‌ها اظهار کرد: در طرح پیشنهادی شهرداری تهران که به‌زودی به شورا ارائه می‌شود، سطح اشغال باغ برای احداث بنا مانند گذشته ۳۰ درصد است؛ اما این بار ایجاد رمپ، لوپ و همه دسترسی‌ها در همین مساحت دیده شده است. ضمن اینکه ساخت کنسول ممنوع است و ارتفاع ساختمان نیز بر‌اساس پهنه‌ای که باغ در آن قرار دارد، تعریف می‌شود.

کردستان

هوشنگ عشایری در جلسه ستاد بازآفرینی شهری کردستان با بیان اینکه برنامه ملی بازآفرینی شهری با رویکرد محله محوری و بهبود فضای زندگی مردم توسط رییس جمهور در بهمن ماه سال گذشته اجرایی شد، گفت: تمامی دستگاه‌های دولتی و مدیران در راستای اجرای این طرح موظف به مشارکت و اقدام هماهنگ در این راستا هستند و در این میان نقش مردم مهم و اساسی است.

شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در تشریح پروژه‌های امسال استان، احداث بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر راه روستایی و اجرای پروژه‌های روبنایی و زیربنایی مسکن مهر استان را از جمله اولویت‌های هدف‌گذاری شده برای سال ۹۷ برشمرد.

هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری وزارت راه و شهرسازی گفت: در طرح ملی بازآفرینی شهری کشور، هر محله به صورت میانگین با ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار بازآفرینی و ساماندهی می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان از آغاز مرحله اجرایی پروژه آغه‌زمان با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خبر داد.

شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با بیان اینکه در بحث بازآفرینی شهری نواحی منفصل شهری اولویت اصلی این اداره کل است، گفت: باید در زمینه توانمندسازی این محلات به صورت ویژه کار شود که پروژه بهسازی معابر محله تقتقان با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اجرا می‌شود.

کرمان

مراسم کلنگ زنی احداث ساختمان جدید دفتر منطقه جنوب شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مديركل راه وشهرسازی كرمان و جمعی از مسئولان برگزار شد.

به‌منظور پیگیری روند تدقیق گسل‌ها و تعیین حریم شهر کرمان، بررسی وضعیت دستگاه‌های شتاب‌نگار استان کرمان، کنترل کیفی سازی رویه‌های بتن و قطعه‌های بتنی و بررسی استانداردسازی و کیفی سازی آسفالت در استان کرمان، جلسه شورای فنی استان کرمان برگزار شد.

خوزستان

فرامند هاشمی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان از افتتاح ۲ هزار واحد مسکن مهر شهرستان امیدیه هم‌زمان با هفته دولت در سال جاری خبر داد.

کرمانشاه

رضا خواجه‌ای رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: عملیات اجرایی ۴۵هزار واحدمسکونی در مناطق آسیب دیده این استان آغاز شده که از این میزان ساخت ۳۱ هزار واحد به پایان رسیده است.

اصفهان

جلسه كمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با موضوع بررسی طرح جامع شهر بهارستان، میمه و وزوان با حضور مدیركل دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، اعضای كمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری، مدیر شهرسازی و معماری و سرپرست اداره طرح های كالبدی اداره كل راه وشهرسازی استان، شهرداران و تنی چند از مسئولین محلی به صورت جداگانه درسه شهر بهارستان، میمه و وزوان تشكیل شد.

قزوین

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به تهیه نقشه آخرین تصمیمات اخذ شده در طرح تفصیلی مهرگان گفت: با تهیه این نقشه می‌توان اطلاعات جامعی از سطوح کاربری‌های مختلف در این ناحیه به دست آورده و با توجه به آن برنامه‌ریزی لازم برای رفع نیازهای شهری را انجام داد.

خراسان شمالی

سرپرست اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی از برگزاری اولین جلسه بازآفرینی شهری پایدار شهرستان بجنورد در سال ۹۷ خبر داد.

سرپرست اداره حقوقی، ارزیابی خسارات و واگذاری راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: ۸۴ هکتار از اراضی دولتی به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال از چنگال متصرفان خارج شد.

مرکزی

اولین نشست مدلسازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در اداره کل راه و شهر سازی استان مرکزی برگزار شد.

همدان

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان از شناسایی ۹۶ محله در شهرهای استان برای بازآفرینی خبر داد.

فرهاد فرزانه در ابتدای جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان با اشاره به اینکه برنامه بازآفرینی از شش سند بالادست شکل گرفته است، گفت: همدان در کنار استان‌های دیگری چون آذربایجان شرقی، اصفهان و بوشهر به عنوان پایلوت اجرای طرح بازآفرینی انتخاب شده است.

علیرضا صارمی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان ملایر از شروع بکار دیوار حائل رودخانه محله شمس‌آباد ملایر به همت این اداره خبر داد که این پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان به طول ۲۰۰ متر واقع در منطقه پشت ناسیونال شروع شده است.

مجوز احداث نیروگاه ۸.۵ مگاواتی خورشیدی در منطقه قهاوند تصویب شد. 

جنوب کرمان

فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: ۳۹۵۰ مترمربع از اراضی ملی جنوب کرمان که مورد ساخت و ساز قرار گرفته بود از دست متصرفان خارج شد.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان از برگزاری دومین جلسه کمیته مصالح ساختمانی با موضوع بررسی عملکرد کارگاه‌های تولید بتن آماده خبر داد.

لارستان

مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی لارستان گفت: در راستای اجرای قانون "انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" تمام اطلاعات طرح‌های مصوب و قابل استناد شهرهای حوزه استحفاظی این اداره کل بدون محدودیت و تبعیض در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

کهگیلویه و بویراحمد

سیاوش رشته دراز رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت بهسازی محلات شهرهای استان خبر داد.

نظر شما