شناسهٔ خبر: 53838 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه بنادر و دریانوردی؛

تصویب آیین‌نامه ستاد مراکز لجستیک کشور/ ارایه پیش‌نویس گزارش سانحه سانچی به بنگلادش/ سرمایه‌گذاری ۴۰۴ میلیاردتومانی بخش خصوصی در بندر چابهار

گزارش آخر هفته  تصویب آیین‌نامه ستاد مراکز لجستیک کشور، آخرین تصمیمات در رابطه با لایروبی اروند، کاهش تعرفه‌های بندری و رونق و توسعه صادرات در بنادر کشور، سرمایه‌گذاری ۴۰۴ میلیاردتومانی بخش خصوصی در بندر چابهار با امضای قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی در سواحل مکران، ارایه پیش‌نویس گزارش سانچی به بنگلادش و همچنین برگزاری مناقصه پایانه کانتینری در بندر امام‌خمینی (ره) از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:

در هفته گذشته، «آیین‌نامه ستاد مراكز لجستیك كشور» که توسط دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل معاونت حمل‌ونقل تهیه شده است در جریان برگزاری نشست اخیر شورای‌عالی ترابری کشور با ریاست وزیر راه و شهرسازی به تصویب رسید.

بند «چ» ماده ۳۰ قانون احكام دائمی برنامه توسعه كشور:

«به‌منظور تسهیل تجارت، رقابت‌پذیر كردن فعالیت‌های حمل‌ونقل با توجه به مزیت‌های نسبی در زنجیره عرضه و خدمات ترابری منطقه‌ای و بین‌المللی، دولت مجاز است:

۱-از ایجاد پارك‌های پشتیبانی (لجستیك)، احداث پایانه‌ها،  شهرك‌های حمل‌ونقل تركیبی مسافری و باری و گسترش بنادرخشك توسط بخش خصوصی و تعاونی حمایت نماید.

۲-نسبت به تهیه طرح مکان‌یابی پایانه‌های بارگُنج (كانتینری) و حمل‌ونقل تركیبی در شبكه اصلی و عبوری (ترانزیتی) كشور اعم از شمالی- جنوبی، شرقی- غربی و نیز شبكه آسیایی تا پایان سال دوم برنامه و اجرای آن از طریق بخش خصوصی و تعاونی اقدام نماید.

۳-ساز و کارهای لازم را برای تحقق افزایش سالانه ده درصد (۱۰%) حجم عبور (ترانزیت) خارجی کالا فراهم کند» (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همکاری سازمان بنادر و بخش خصوصی در سواحل مکران

قرارداد تمام مکانیزه مواد معدنی و تفاهم نامه احداث و بهره برداری از کارخانه تصفیه شکر بین سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی برای فعالیت در استان سیستان و بلوچستان به امضا رسید. با امضای این قرارداد همکاری سازمان بنادر و دریانوردی با بخش خصوصی در سواحل مکران آغاز خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز فعالیت‌های لجستیکی و توزیع کالا در بندر چابهار

در همین رابطه، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم امضای قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی و امضای تفاهم‌نامه احداث و بهره‌برداری از کارخانه تصفیه شکر در بندر شهید بهشتی چابهار از سرمایه‌گذاری ۴۰۴ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بندر چابهار خبر داد.

راستاد گفت: برای توسعه آتی بندر چابهار، حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی پیرامون بندر را تصرف کردیم تا به صورت حلقه اتصالی برای سرمایه گذاری ایران با کشورهای همسایه و سایر مناطق دنیا باشد. همچنین، قرارداد مربوط به ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی صادرات محور و در راستای افزایش صادرات از بندر چابهار انجام می‌شود که می‌تواند برای تزانزیت مواد معدنی مورد استفاده قرار بگیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشکیل هاب صنایع معدنی در چابهار

هفته گذشته، مهدی کرباسیان رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدور) با اعلام این مطلب که با امضای قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی و تفاهم‌نامه احداث و بهره‌برداری از کارخانه تصفیه شکر در سواحل مکران، هاب صنایع‌معدنی در چابهار تشکل می‌شود، گفت: سیاستگذاری دولت این است که تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن در سال برسد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

خط مشی کیفیت سازمان بنادر و دریانوردی در ۱۰ بند

خط‌مشی کیفیت سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۳۹۷ در ۱۰ بند که شامل ماموریت‌ها، وظایف و مسئولیت‌های سازمان به صورت شفاف است، ابلاغ شد. افزایش ظرفیت و توان عملیاتی قابل بهره‌برداری از بنادر تجاری و مسافری کشور با رعایت استانداردهای ایمنی و ارتقاء جایگاه و نقش ملی و بین‌المللی سازمان با حضور فعال و موثر در مجامع، انجمن‌ها و سازمان‌های تخصصی و اجرای مفاد کنوانسیون‌ها و استانداردهای بین‌المللی مرتبط  بخشی از رئوس این خط مشی هستند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برگزاری موفقیت‌آمیز مناقصه پایانه کانتینری در بندر امام‌خمینی (ره)

محمد راستاد هفته گذشته در نشست شورای اداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه مدیران بنادر باید به سمت ارتقای کیفیت خدمات به صاحبان کالا، تجار و سرمایه‌گذاران حرکت کنند، افزود: با افزایش کیفیت خدمات بندری می توان عملیات تخلیه و بارگیری کالا را افزایش داد. برای آنکه شاهد رشد کیفی بنادر باشیم نیازمند پایش متناوب فعالیت های بندری هستیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

کشتی‌های مرسک در ۶ سال گذشته به بندر شهیدرجایی تردد نداشتند

از دیگر اخباری که هفته گذشته در حوزه بنادر و دریانوردی خبرآفرین شد، اعلام توقف فعالیت شرکت کشتیرانی مرسک در بنادر ایران بود که همین موضوع واکنش بسیاری از مسئولان ارشد این حوزه را در پی داشت. در همین رابطه، محمدعلی حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، اعلام کرد: کل فعالیت حمل و نقل این شرکت کشتیرانی در بنادر ایران در دوره پسابرجام در سال ۹۶ چیزی حدود ۵۵ هزار TEU بود که در قیاس با کل حجم ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار TEU تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر شهید رجایی طی یک سال گذشته، کمتر از ۲و نیم درصد خدمات عملیات بندری را شامل می شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

خروج مرسک اثری در کاهش فعالیت بنادر ندارد

یحیی ضیایی مشاور ارشد اتحادیه مالکان کشتی نیز در این رابطه، خبر داد: بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی در دوران تحریم تمرین‌های بسیار قوی برای ورود و خروج کالا انجام داده‌اند، بنابراین نگران بازگشت تحریم‌ها نیستند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آخرین تصمیمات در رابطه با لایروبی اروند

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در هفته گذشته آخرین تصمیمات در رابطه با لایروبی اروند را اعلام کرد و گفت: تصمیم در رابطه با لایروبی اروند را باید مقامات عالی هر دو کشور ایران و عراق بگیرند که آیا باید برای خط القعر جدید باید منتظر عراقی ها بمانیم و یا اینکه به تالوگ قدیم برگردیم. در این رابطه منتظر اظهارنظر مسئولان ارشد هستیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارایه پیش‌نویس گزارش سانحه سانچی به بنگلادش

پیش نویس گزارش بررسی سانحه تانکر سانچی و کریستال به نماینده بنگلادش در حاشیه اجلاس کمیته MSC ارایه شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

حل مشکل ۳ دریانورد ایرانی گرفتار در آب‌های کشور امارات

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی از حل مشکل سه دریانوردی ایرانی گرفتار در آب‌های امارات خبر داد  و گفت: با کاپیتان ایرانی این کشتی صحبت کردیم و درجریان آخرین وضعیت آن ها قرار گرفتیم. مشکلی برای بازگشت این سه دریانورد ایرانی به کشور وجود ندارد و می‌توانند به محض ورود به ایران حق و حقوق خود را دریافت کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

کاهش تعرفه‌های بندری اتفاق مهمی در توسعه صادرات کشور

در هفته گذشته عبدالرسول ابراهیمی عضو اتاق بازرگانی ایران کاهش تعرفه‌های بندری را اتفاق مهمی در توسعه صادرات برشمرد و گفت: کاهش تعرفه‌های بندری اتفاق مهمی در تجارت و توسعه صادرات کشور است ولی درخواست تجار و صادرکنندگان کالا این است که تعرفه‌های بندری در تمام بنادر یکسان شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

نظر شما