شناسهٔ خبر: 53882 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان خبر داد:

انتخاب ۲۷ محله در پنج شهرستان لرستان برای اجرای طرح بازآفرینی شهری

علی علیخانی مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان گفت: ۲۷ محله در پنج شهرستان لرستان برای اجرای طرح بازآفرینی شهری انتخاب شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان، علی علیخانی در این زمینه افزود: این محلات در شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، کوهدشت، الیگودرز و دورود هستند که طرح بازآفرینی و توانمندسازی آن‌ها در ابعاد مختلف با همکاری دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته در راستای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری استان لرستان، ۶۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جذب شد که تلاش می‌شود با افزایش تخصیص در سال جاری، حجم فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی در محلات ارتقا یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: در مجموع ۲ هزار هکتار برای اجرای طرح بازآفرینی شهرهای لرستان انتخاب شده که در حال حاضر عملیات اجرای طرح در سطح ۳۰۰ هکتار در دست اجرا است.

طرح بازآفرینی ۲۰ درصد جمعیت لرستان را زیرپوشش قرار می‌دهد

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: ۳۵۰ هزار نفر معادل ۲۰ درصد جمعیت استان لرستان زیرپوشش طرح بازآفرینی قرار می‌گیرد.

وی افزود: مادامی که اجرای طرح در ۲۷ محله مشخص شده تمام نشود، محله جدید برای این طرح معرفی نخواهد شد و هم‌اکنون حدود ۳۰ طرح با توجه به نیاز محلات از جمله آسفالت معابر، جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب، احداث خانه محله و مرمت بازار در دست اقدام است.

وی اظهار کرد: برای نخستین بار شهردار محله‌های تاریخی در بروجرد منصوب شده که این امر کمک شایانی به بازآفرینی شهری کرده تا علاوه بر اجرای طرح، آثار تاریخی نیز حفظ شوند.

علیخانی هدف اصلی طرح بازآفرینی شهری را افزایش کیفیت زندگی در مناطق حاشیه‌ای و آسیب‌دیده عنوان کرد و افزود: نخستین اقدام در این محلات نه تخریب، بلکه بازسازی است.

پرداخت تسهیلات کم‌بهره در طرح بازآفرینی شهری

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: برای نوسازی و بهسازی در مناطق حاشیه‌ای و فرسوده، تسهیلات مناسب با سود کم و مدت بازپرداخت طولانی مصوب شده است.

وی ادامه داد: در این راستا تسهیلاتی با سود هشت تا ۱۲ درصد و مدت بازپرداخت ۱۳ سال به متقاضیان نوسازی اعطا می‌شود.

علیخانی گفت: در مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ محله کشور مشخص شده‌اند که هر سال باید ۲۷۰ محله در قالب یک برنامه ۱۰ ساله نوسازی شود و متقاضیان استانی نیز باید برای دریافت تسهیلات مصوب شده، اقدام کنند.

احیای هویت شهری و جلوگیری از توسعه بی‌رویه شهرها

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان اظهار کرد: احیای هویت شهری از ویژگی‌های بارز طرح بازآفرینی است که در قالب آن نماد تاریخی، هویتی و شخصیتی شهرها حفظ می‌شود.

وی افزود: این طرح با هدف کاهش توسعه شهر در حاشیه و احیای بافت مرکزی شهر اجرا می‌شود.

علیخانی گفت: در اجرای طرح بازآفرینی نیازی به ایجاد زیرساخت‌های جدید آب، برق و گاز نیست که این امر در کاهش هزینه‌ها و تسریع در روند کار بسیار مؤثر است.

وی اضافه کرد: در بسیاری از سایت‌های مسکن مهر، دستگاه‌های خدمات‌رسان و مراکز موردنیاز از جمله مدرسه، مسجد و درمانگاه وجود ندارد اما با توجه به اینکه طرح بازآفرینی درون شهر انجام می‌شود، دسترسی به امکانات رفاهی همچنان میسر است.

لرستان جزو استان‌های پیشرو در طرح بازآفرینی

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: لرستان در سال ۹۶ جزو استان‌های موفق کشور در خصوص اجرای طرح بازآفرینی بوده و تمام برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این استان اجرایی شده است.

وی مشکل اصلی در اجرای این طرح را ناهماهنگی بین دستگاهی دانست و افزود: فعالیت مثبت شهرداری‌ها در این طرح بسیار مهم است و به همین دلیل استاندار لرستان دستور داده شهرداری‌ها با جدیت در اجرای این طرح در کنار مردم به عنوان مؤلفه اصلی حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: بر اساس بخشنامه دولت، دستگاه‌های دولتی مکلف هستند زمین‌های بی‌استفاده خود در محدوده شهرها را برای اجرای طرح بازآفرینی واگذار کنند که تحقق این مهم، نیازمند همکاری همه ادارات است.

وی ادامه داد: دولت نیز همه دستگاه‌ها را ملزم کرده ۳۰ درصد اعتبار خود را در محله‌های هدف بازآفرینی هزینه کنند.
 

نظر شما