شناسهٔ خبر: 5390 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حناچی در حاشیه نشست شورای عالی شهرسازی و معماری اعلام کرد:

تنظیم سند حفظ کاربری باغات در داخل محدوده تهران و کلانشهرها / تخریب ۴ هزار هکتار باغ در شهر تهران

پیروز حناچی در جمع خبرنگاران دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اشاره به در حال تنظیم بودن سند حفظ کاربری باغات در داخل محدوده تهران و کلانشهرها گفت: این سند هسته فعالی را برای حفظ و تثبیت فضای سبز و باغات داخل و حریم شهرها به ویژه تهران و کلانشهرها مورد تعقیب قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ پیروز حناچی امروز صبح (۲۵ اسفند) در حاشیه نشست شورای عالی شهرسازی و معماری در جمع خبرنگاران گفت: پیرو وظایف قانونی که شورای عالی شهرسازی دارد حفظ باغات و فضای سبز شهرها از جمله وظایف این شورا است که در یک سال اخیر نیز موضوع آن تعقیب شد.

وی افزود: خوشبختانه هفته گذشته تمام کسانی که دست اندرکار تثبیت و برنامه‌ریزی فضاهای سبز و باغات و محیط زیست در کشور بودند اعم از کمیسیون‌های ماده ۵ ٬ کارگروه‌های برنامه‌ریزی استان‌ها٬ شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها و همکاران در محیط زیست و جهادکشاورزی خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم و ایشان نقطه نظرات و احکامی را در این حوزه خاطرنشان کردند که روح تازه‌ای به این پیگیری‌ها دمید.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری یادآور شد: تجربیات نشان می‌دهد با وجود همه قوانین موجود اگر باغات داخل محدوده‌ شهرها در قالب مالکیت عمومی تملک و تثبیت نشود به مرور در معرض تخریب و از بین رفتن قرار می‌گیرند و قوانین بازدارنده و حتی قوانینی که مالکیت افراد را سلب می کند نتوانسته کاری برای این فضاها کند. در مقابل فضاهایی که تملک و تبدیل به فضای عمومی شده دیگر باغ مانده است.

وی افزود: خوشبختانه در تاریخ ۲۶ بهمن شورای شهر تهران طرح ۲ فوریتی را تصویب کرد و به شورای عالی شهرسازی پیشنهادی برای تثبیت باغ‌های کن داد که این پیشنهاد امروز در شورای عالی شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت و پهنه‌ها تبدیل به پهنه "جی" شد و مقرر شد شهرداری و دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط تمامی همّ خود را برای تملک این اراضی به کار ببندند. یادآور می‌شوم پهنه‌های سبز در کاربری‌ها "جی" تلقی می‌شود که پسنوندها نوع استفاده از این فضاهای سبز را مشخص می‌کند٬ بر همین اساس نوع پهنه "جی" در این جلسه فضای حفاظت‌شده بود تا به شکل پارک‌های عمومی در اختیار مردم قرار بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در نشست شورای عالی شهرسازی گزارشی از محدوده شرقی شهر و شمال و جنوب بزرگراه شهید بابایی مطرح شد و رئیس شورای شهر تهران توضیحاتی را درباره اقدامات انجام شده بیان کرد.

وی افرود: سندی در شورای عالی شهرسازی در حال تنظیم است که می‌تواند اسمش "سند حفظ کاربری باغات در داخل محدوده تهران و کلانشهرها" باشد این سند هسته فعالی را برای حفظ تثبیت فضای سبز و باغات داخل و حریم شهرها به ویژه تهران و کلانشهرها مورد تعقیب قرار می‌دهد. موضوعاتی مثل باغات سیب لواسان٬ کلاک٬ بوستان مادر موضوعاتی بود که قبلا در شورای عالی شهرسازی مطرح و تأکید شد این موضوعات به جد تعقیب شود.

حناچی اظهار کرد: شورای عالی شهرسازی اقدامات بجا و شایسته شورای شهر تهران را در یکی از بندهای سند مورد تقدیر قرار داد و دستگاه‌های متولی موظف شدند نهایت اهتمام خود را چه به شکل مادی و چه به شکل معنوی برای تثبیت این اراضی که پهنه‌های گسترده‌ای را شامل می‌شود به کار گیرند مثلا محدوده‌ای که حدفاصل اتوبان همت و حکیم از آن نام می‌بریم ۱۲۰ هکتار باغات پیوسته است که تجربه نشان می‌دهد ظرف ۱۰ سال اخیر به شکل تدریجی در حال تخریب است و این روند باید متوقف شود.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دیگری همچون قوه قضائیه و ثبت که پشتوانه اجرایی چنین تصمیماتی هستند هم بندهایی برای‌شان تصویب شد که انشاءالله پیگیری می‌شود و همین‌طور برای تثبیت ارتفاعات جنوبی شهر مشهد یک بند آمد که در صحبت های رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره شد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری توضیح داد: همکاری با سازمان محیط زیست برای تهیه طرح‌های پیوست زیست محیطی از جمله بند‌های سند تدوینی است که البته در برنامه سوم و چهارم وجود داشت اما قدری مورد بی‌توجهی واقع شد انشاءالله این را به طور جد براساس فرمایشات مقام معظم رهبری تعقیب خواهیم کرد.

وی درباره میزان تأثیر سند تدوینی برای حفظ باغات گفت: تجربه نشان می‌دهد مناطقی که باغات به رغم فشارهای زیاد تثبیت شدند دیگر هیچ تهدیدی صورت نگرفته و حفظ شده است اما آنجا که بخواهیم باغات توسط بخش خصوصی و مردم برای شهر حفظ شوند  طبیعی است که شاد این اتفاق مخصوصا برای پهنه‌های درشت نیفتد. در محدوده‌های کوچک هم قرار بر ۳۰ درصد بارگذاری و ۷۰ درصد ثبیت باغ بود اما عملا آن سئوالی که در پایان ساخت باقی می ماند این بود که باغ کجاست؟ چون قرار بود ۳۰ درصد بارگذاری به شرطی باشد که ۷۰ درصد دیگر باغ تثبیت شود٬ خوشبختانه شورای شهر و شورای عالی شهرسازی تأکیدشان بر این است که دیگر پایان کار بدون آنکه محدوده ۷۰ درصد باغ تثبیت شده باشد صادر نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گزارشی را از تخریب باغات تهران داد که حدود ۴ هزار هکتار باغ در شهر تهران از بین رفته است.

حناچی یادآور شد: مقایسه عکس های هوایی نشان می‌دهد در مدت ۱۰ سال روند تخریب باغات با سرعت بالا انجام می‌شد یعنی پهنه‌های گسترده فضای سبز به مرور و خرد خرد در حال تخریب هستند و چون روند تخریب خرد خرد است کسی متوجه آن نمی‌شود ولی وقتی عکس‌های هوایی ۱۰ سال با هم مقایسه می‌شود به شدت این روند را معنادار می‌کند.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری اظهار کرد: همچنین در جلسه امروز، شورای عالی شهرسازی در یک بندی خاص برای اتفاقاتی که در مناطق ۲۱ و ۲۲ شهر تهران افتاده، مقرر کرد که یک گزارشی درباره وضعیت فضای سبز و اراضی مستعد این منطقه تهیه شود./

نظر شما