شناسهٔ خبر: 5396 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در بیست و یکمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری مطرح شد؛

جزئیات جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری/ بررسی جلوگیری از ساخت و ساز در باغات غرب و شرق تهران

جلسه 21شورای عالی معماری و شهرسازی از دستورکارهای آخرین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری در سال ۹۳ موضوع حفظ و نگهداری فضاهای سبز و محیط زیست پیرو دستور اکید رهبر معظم انقلاب بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بیست و یکمین و آخرین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری با دستورکار «حفظ کاربری باغات داخل محدوده تهران به ویژه در شرق و غرب شهر» پیرو تاکیدات رهبر معظم انقلاب در جلسه با مسئولان محیط زیست، منابع طبیعی و فضای سبز مبنی بر "لزوم تهیه سند ملی محیط زیست و  پیوست زیست محیطی برای همه طرحهای عمرانی و صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست" امروز (دوشنبه ۲۵ اسفند) با حضور پیروز حناچی دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمد سعید ایزدی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد.

محمدحسین بوچانی دبیر کمیسیون سلامت٬ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: اراضی مزروعی و فضای سبز شهر تهران طی دو دهه از سال ۶۸ تا ۸۸  چهار هزار و ۲۳۵ هکتار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه باغ های کن تنها باغ های پيوسته و باقيمانده در سطح شهر تهران هستند ادامه داد: در طول دو دهه بر اساس ماده ۲ قانون "حفظ و گسترش فضای سبز" شهرداری ها در محدوده قانونی و حریم شهرها مكلفند ظرف مدت یك سال شناسنامه شامل تعداد و نوع و محیط و سن تقریبی درختان محل‌های مشمول این قانون را تنظیم كنند که هر ۵ سال یکبار باید بازنگری و به روز رسانی شود؛ ضمن اینکه این شناسنامه سند اجرایی این قانون است و باید در اختیار دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر برای حفظ و نگهداری باغات کن و سایر باغ‌ها قرار گیرد.

وی افزود: بحث بعدی بندی درباره الزامات اجرایی طرح جامع شهر تهران است که بر اساس آن شهرداری تهران مکلف است به منظور حفظ باغات و جلوگیری از تخریب و نابودی آنها و در اجرای قوانین و مقررات مربوطه، نسبت به تهیه شناسنامه کلیه باغات با مساحت ۵۰۰ مترمربع و بیشتر و تدوین سازوکار مدیریتی مناسب برای حفظ آنها و به مورد اجرا گذاشتن آن، حداکثر ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این مصوبه اقدام و پس از تصویب در شورای اسلامی شهر به مورد اجرا بگذارد و گزارش سالیانه اقدامات خود در این رابطه را به شورای شهر و دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارسال کند؛ البته متاسفانه از سال ۸۶ تاکنون این سند اجرایی در شورای اسلامی شهر تصویب نشده است.

دبیر کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر همچنین گفت: بر اساس ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش فضای سبز به صراحت بیان می کند «وزارت مسكن و شهرسازی و شهرداری ها موظفند در جهت حفظ باغات مخصوصاً در شهرهایی كه سرانه فضای سبز آنها كمتر از استاندارد است در مطالعات طرح جامع شهرها حتی الامكان باغات را در كاربری فضای سبز پیش بینی کنند. »

وی ادامه داد: بر اساس تبصره یک ماده ۱۳ قانون مذکور، شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر باید شرایطی فراهم کنند تا با خرید باغات محدوده شهر، بوستان­‌های شهری در آنها احداث و در اختیار عموم قرار گیرد؛ بر اساس تبصره ۲ این ماده نیز شهرداری‌ها موظفند برای حفظ باغات بزرگ شهری حتی الامكان حمایت های لازم را از مالكان آنها به عمل آورند.

بوچانی افزود: متاسفانه شرایط کنونی وضعیت سرانه فضای سبز عمومی شهر تهران وضعیت مناسبی نیست.

دبیر کمیسیون سلامت محیط زیست گفت: براساس قانون در صورتی كه قطع درخت از طرف مالكین به نحوی باشد كه باغی را از بین ببرد و از زمین آن به صورت تفكیك و خانه سازی استفاده كند همه زمین به نفع شهرداری ضبط می‏‌شود و به مصرف خدمات عمومی شهر و محرومین می رسد.»‌  در اینجا باید یک ارتباط قوی بین شورایعالی شهرسازی با قوه قضاییه برای تنظیم یک هدف دقیق در جهت حفظ باغات ایجاد شود.

یک تعاونی شهردار منطقه ۵ را برای صدور مجوز ساخت و ساز در کن تهدید کرد

در ادامه این جلسه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارشی گفت:  شورای اسلامی شهر تهران در بودجه سال ۹۴ شهرداری با تبدیل پهنه باغات مناطق شرق و غرب تهران به پهنه G(پهنه حفاظت سبز و باز) به طوری که اجازه ساخت و ساز در این اراضی داده نشود موافقت شد اما اعتبار آن نیز باید تعیین می شد؛ در همین زمینه در نهایت در صحن شورای شهر پیشنهاد ۵۰۰ میلیارد تومان از محل تملیک و تهاتر برای تبدیل این پهنه ها پذیرفته شد.

از ساخت و ساز در باغات کن جلوگیری می کنیم

چمران ادامه داد: بعد از اینکه مشاهده کردیم پهنه باغات در حال کسر شدن است و این موضوع در شورای شهر و شورایعالی شهرسازی مطرح شد تا این باغات تبدیل به پهنه های حفاظت شده(پهنهG) شود تا قابل ساخت و ساز نباشد.

وی ادامه داد: یکی از تعاونی ها که متاسفانه با سوء استفاده از نام ولایت فعالیت می کند با اجاز قاضی در منطقه ۵ در حال ساخت و ساز است که وقتی شهردار منطقه ۵ برای جلوگیری از ساخت مراجعه می کند خطاب به وی اعلام کردند که "حکم انفصال شما رو می گیریم و از وی خواسته شده تا کتبا مجوز ساخت را صادر کند" که بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اعلام کردیم چه با حکم قاضی و چه بدون حکم قاضی باید از ساخت و ساز در باغات این منطقه جلوگیری شود.

ٖپایان کار فقط به خانه‌باغ‌هایی داده می‌شود که ۷۰ درصد فضای آن باغ باشد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از مسائلی که طرح شد این است که باغات بزرگ را خریدار می‌کنیم؛ در منطقه شمیران در سال گذشته حداقل ۷ باغ بزرگ مانند باغ خسرو شاهی خریداری و به فضای سبز عمومی و پارک تبدیل شد اما امکان خرید خانه باغ ها با قیمت های متری ۲۵ میلیون تومان وجود ندارد، در این خانه‌باغ‌ها باید ضابطه ۳۰ درصد ساخت و ساز و ۷۰ درصد باغ و فضای سبز رعایت شود؛ بر اساس آنچه که دو ماه پیش در شورای شهر تصویب شد باید حتما در زمان اخذ پایان کار خانه باغ ها ۷۰ درصد باغ و فضای سبز باشد حتی حوض، استخر و آلاچیق هم جز فضای سبز محسوب نمی شود و حتما باید باغ باشد؛ در این صورت پایان کار ارائه می شود.

تبدیل هزار هکتار از منطقه شرق تهران به فضای سبز تا ۱۳ فروردین

وی در باره حفظ و نگهداری فضای سبز شرق شهر تهران نیز گفت: بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، پیرو جلساتی که قالیباف شهردار تهران داشت زمین های پادگان شهید شهرام فر ارتش تملک و چند روز بعد درختکاری همان منطقه آغاز شد؛ ضمن اینکه فضای سبزی که در آن منطقه در اختیار یکی از وزارتخانه‌ها بود تملک و در حال تبدیل شدن به فضای سبز است که امیدوارم تا ۱۳ فروردین برای عموم قابل استفاده باشد که حدود هزار هکتار است.

تملک باغات کن ۳هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد/شهرداری برای نگهداری باغات توسط مردم طرحی را آماده کرد

نادری معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز گفت: موضوع جلوگیری از ساخت و ساز در باغات کن سبقه ۴ ساله دارد به طوریکه در سال ۸۹ در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران مطرح شد و در همان زمان پیشنهاد شهردار تهران تملک اراضی این منطقه بود.

وی افزود: در شمال منطقه کن باغات، در میان دست روستای کن و در پایین دست زمین های کشاورزی بود؛ شهرداری تهران از حدود سه سال پیش اجازه ساخت و ساز در این منطقه را نمی دهد؛ بحث تملک هم مشکلی وجود ندارد اما اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان برای تملک ۱۲۰ هکتار از باغات این منطقه نیاز است که رقم زیادی محسوب می شود؛ ما طرحی تهیه کردیم تا باغات توسط مردم نگهداری شود.

تثبیت باغات به عنوان فضای سبز عمومی برای جلوگیری از تخریب باغات

در پایان این دستور کار، پیروز حناچی دبیر شواریعالی شهرسازی و معماری ضمن جمع بندی موضوع گفت: تجربه نشان می دهد در داخل محدود شهرها، باغات با مالکیت خصوصی در پهنه های بزرگ دائما در معرض خطر هستند و تنها راه جلوگیری از این معضل تثبیت این باغات به عنوان فضاهای عمومی و فضای سبز تثبیت شده است؛ البته عوارضی از جمله تغییر نوع باغداری سنتی کن در این منطقه وجود دارد اما اگر این اقدامات صورت نگیرد. به تدریج از این فضاهای سبز کاسته می شود./

نظر شما