شناسهٔ خبر: 5397 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

محسن قاسمی مطرح کرد:

حضور راهداران در جاده‌ها کمک‌رسان و دلگرم‌کننده است/ راهداران در ایام نوروز به ندرت خانواده‌های خود را می‌بینند

خاطرات راهداران امازاده هاشم و آبعلی سرپرست اکیپ راهداری امام‌زاده هاشم محور هراز با بیان این‌که حضور راهداران در جاده‌ها کمک‌رسان و دلگرم کننده است اظهار کرد: گاهی راهداران در قبال هشدارهای ایمنی که می‌دهند دشنام می‌شوند.

محسن قاسمی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اقدامات راهداران در سفرهای نوروزی گفت: به واسطه برف و بوران در چند روز گذشته برنامه‌هایی در دست اقدام در این حوزه با کمی تاخیر همراه شد. به این ترتیب اقداماتی همچون خط‌کشی، نصب علائم و بنرها، شست و شوی تابلوها، تکمیل نصب نیوجرسی در بخش پلور و اصلاح چند نقطه حادثه‌خیر در حال اجراست و تا زمانی که وضعیت جوی اجازه دهد، ادامه خواهد داشت.

سرپرست اکیپ راهداری امام‌زاده هاشم محور هراز با بیان این‌که در بسیاری مواقع مردم خوشحال شده و تشکر می‌کنند، گفت: درآمدمان ناچیز است اما سطح معنوی کارمان بالاست. گاهی ممکن است که جاده نیاز به نمک‌پاشی نداشته باشد و تنها باید با گریدر کار شود اما من به عنوان راننده نمک‌پاش نیز به محور می‌آمدم و به صورت نمادین در محور تردد داشتم تا مردم اطمینان خاطر داشته باشند.

راننده نمک‌پاش محور هراز با بیان این‌که در راهداری بحث جان مردم مطرح است، اظهار کرد: گاهی در هوای برفی و بارانی بچه‌های کوچکی را می‌بینم که همراه با خانواده‌هایشان در جاده می‌مانند، به همین خاطر پیش می‌آید که ساعت‌ها نمی‌خوابیم تا تردد در محورها به خوبی انجام شود.

وی ادامه داد: چند روز پیش در کولاک و در میانه مسیر پلور به امام‌زاده هاشم با خانم جوانی روبه‌رو شدم که از ترس در خودرویش گریه می‌کرد، واضح است که حضور راهداران در جاده‌ها کمک‌رسان و دلگرم کننده است. مسائل مالی بر فعالیت راهداران تاثیری ندارد زیرا راهدران خدا را در نظر می‌گیرند؛ راهداری را می‌شناسم که ۸۹۰ هزار تومان حقوق دریافت کرده و با وجود دو بچه مدرسه‌ای ماهی ۶۰۰ هزار تومان اجاره‌بها پرداخت می‌کند. در نتیجه قطعا این حقوق برکت و اجر معنوی دارد که راهداران با این مبلغ کم زندگی می‌گذارنند.

قاسمی با بیان این‌که گاهی در زمان استراحت نیز به دلیل وضعیت بد هوا در شیفت حضور می‌یابیم، گفت: این کار نوعی دوستی است. راهداران برای خوشحالی مردم در جاده‌ها حضور دارند. هر کدام از ما خانواده داریم و همان‌طور که دوست نداریم خانواده‌هایمان در جاده‌ها بمانند، تمام تلاشمان را می‌کنیم که مردم و خانواده‌هایشان نیز در جاده‌ها نمانند.

سرپرست اکیپ امام‌زاده هاشم محور هراز درباره شیفت‌های راهداران توضیح داد: اغلب به صورت ۷۲ ساعت کار و ۷۲ استراحت است که البته در زمان استراحت نیز وضعیت آماده‌باش وجود دارد.

وی با بیان این‌که هر راهدارخانه یا اکیپ راهداری شامل نمک‌پاش، راهدار، راننده گریدر، راننده لودر و نگهبان است، به وضعیت آماده‌باش راهداران در شیفت‌های نوروزی اشاره کرد و توضیح داد: در ایام نوروز به ندرت خانواده‌هایمان را می‌بینیم. آن‌ها در طول سال‌ها به این وضعیت عادت کردند، به این ترتیب هر ساله سعی می‌کنیم سفرهایمان را برای بعد از تعطیلات یا ایام تابستان برنامه‌ریزی کنیم.

راننده نمک‌پاش محور هراز با بیان این‌که اگر در ایام نوروز مسافران موارد ایمنی و فاصله‌ها را رعایت کرده و در نهایت به مواردی که راهداران ارائه می‌دهند، توجه کنند، مشکل خاصی پیش نخواهد آمد، گفت: راهداران به خاطر راحتی و ایمنی مسافران در جاده‌ها فعالیت دارند اما گاهی راهداران در قبال هشدارهای ایمنی که می‌دهند دشنام می‌شوند. بارها دیدم خانواده‌هایی که زیر صخره‌هایی که احتمال ریزش دارند، نشسته‌اند و متاسفانه وقتی تذکر داده می‌شود، دلخور و ناراحت می‌شوند.

وی ادامه داد: از مردم خواهش می‌کنم حدامکان به مسائل مطرح شده از سوی راهداران توجه کنند. به این ترتیب اگر در مواقع ضروری اخطاری داده شده یا جلوی تردد آن‌ها گرفته می‌شود، فحاشی نکنند. راهدارن برای حفظ جان مردم در جاده‌ها فعالیت می‌کنند زیرا نه حقوق و نه شیفتی درست و حسابی ندارند پس اگر جانمان را در دست می‌گیریم و به جاده می‌آییم تنها برای حفظ و مراقبت از جان مردم است.

قاسمی با بیان این‌که راهدارخانه‌ها پیشتر به نام جان‌پناه معرفی می‌شدند، به همین خاطر آنگاه که هوا بد می‌شد مردم به این مکان‌ها پناه می‌آوردند، اظهار کرد: در حال حاضر نیز راهدارخانه‌ها از نظر گرمایش، تجهیزات و نظافت آماده اسکان مسافران در شرایط ضروری است./

نظر شما