شناسهٔ خبر: 53985 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران راه آهن تاکید کرد:

نقش مؤثر اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی در اقتصاد کشور

سيد احسن علوي نماینده مردم سنندج گفت: اگر با تکمیل خطوط راه‌آهن بتوانیم اتصال کامل ریلی میان مراکز استان‌های مختلف برقرار کنیم ، بی‌تردید حمل‌ونقل بار و مسافر افزایش‌یافته و کمک بزرگی به اقتصاد ملی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سید احسن علوی نماینده مردم سنندج با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره حمایت از کالای ایرانی و نام‌گذاری سال ۹۷ ، افزود: کلیه خطوط حمل‌ونقلی در زمره اساسی‌ترین زیرساخت‌های توسعه هر کشور به شمار می‌روند، اما در این میان راه‌آهن به دلیل دسترسی آسان و ایمنی بیشتر نسبت به سایر اشکال حمل‌ونقل، می‌تواند در انتقال بار و مسافر و توسعه اقتصاد کشور بسیار مؤثرتر عمل کند.

وی بابیان اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به دلیل امتیازات ویژه ، استفاده از حمل‌ونقل ریلی نسبت به انواع دیگر حمل‌ونقل اولویت دارد، افزود: به‌عنوان مثال ۷۰ درصد از حمل بار و مسافر در کشور روسیه به‌وسیله ریل انجام می‌شود، دلیل این امر دسترسی آسان، سرعت و ایمنی بیشتر و هزینه پایین‌تر نسبت به دیگر انواع حمل‌ونقل است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: با توجه به قانون برنامه ششم توسعه، بایستی راه‌آهن سالی ۱۵۰۰ کیلومتر توسعه خطوط داشته باشد اما متأسفانه این اقدام به دلیل کاهش اعتبارات انجام نشده و به ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر تقلیل پیداکرده است.

وی با یادآوری اینکه طول مسیر خطوط راه‌آهن نسبت به جغرافیای کشور در مقایسه با همسایگان ایران بسیار کمتر است، گفت: خوشبختانه در قانون برنامه ششم توسعه و قانون برنامه‌وبودجه، امکانات، اعتبارات و تسهیلاتی برای توسعه خطوط راه‌آهن در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن‌ها بتوانیم نسبت به تکمیل خطوط راه‌آهن اقدام کنیم.

علوی افزود: اگر با تکمیل خطوط راه‌آهن بتوانیم اتصال کامل ریلی میان مراکز استان‌های مختلف برقرار کنیم ، بی‌تردید حمل‌ونقل بار و مسافر افزایش‌یافته و کمک بزرگی به اقتصاد ملی می‌شود.

نماینده مردم سنندج با تأکید بر اینکه راه‌آهن همچنین در راستای حمایت از تولیدات داخلی می‌تواند ملزومات مورد نیاز خود را از میان آن‌ها تهیه کند، خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از صنایع مرتبط با حمل‌ونقل ریلی در کشور فعال هستند به‌عنوان‌مثال ریل در کارخانه‌های ذوب‌آهن فولاد اصفهان، سوزن در استان آذربایجان شرقی و تبریز و واگن در اراک تولید می‌شود و تحریم‌ها هم نتوانسته مانع این تولیدات شود.

علوی گفت: با این تفاسیر راه‌آهن در بسیاری از موارد دیگر مجبور نیست که از کالاهای خارجی برای رفع نیازهای خود استفاده کرده و می‌تواند بخش زیادی از ملزومات مورد نیازش را از طریق تولیدات داخل تهیه کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بایستی از تکنولوژی‌های روز جهان در تولیدات ایرانی بهره برد و به‌تدریج آن‌ها را بومی کرد، اظهار داشت: در کشور کنسرسیومی برای شرکت‌های تولیدکننده واگن تشکیل‌شده و شرکت‌های تولید کنده واگن باید تلاش کنند تا کیفیت واگن‌های تولید داخل را بیشتر و وابستگی صنعت ریلی به کشورهای دیگر کاهش دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس فشار حاصل از تحریم‌ها را موجب تمایل بسیاری از شرکت‌ها به تولیدات داخلی عنوان کرد و گفت: افزایش حمل بار در راه‌آهن موجب رونق صنعت ریلی کشور می‌شود و امیدواریم هدف‌گذاری‌های مسئولان راه‌آهن در این زمینه محقق شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر بر اساس قانون برنامه ششم توسعه حرکت کنیم، دستیابی به این هدف‌گذاری امکان‌پذیر خواهد بود، افزود : اگر خطوط ریلی کشور را توسعه دهیم و از توان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌آهن استفاده کنیم، می‌توانیم در این راه موفق باشیم

نماینده مردم سنندج با اشاره به اینکه برخی از سرمایه‌گذاری‌ها در راه‌آهن دیر بازده بوده و بخش خصوصی کمتر از آن استفاده می‌کند، تصریح کرد: برای تأمین سرمایه شرکت‌ها می‌توان از فاینانس‌ها نیز بهره‌برداری کرد.

وی فعال کردن کریدورهای ریلی را یکی دیگر از اقدامات راه‌آهن برای حمایت از کالای ایرانی، توسعه اقتصاد کشور و ارتباطات مؤثر با کشورهای دیگر دانست و گفت : ایران در چهارراه آسیا و اروپا قرار دارد و به همین دلیل فعال کردن این کریدورها برای توسعه ترانزیت و افزایش حمل بار ضروری است.

علوی همچنین برگزاری نمایشگاه راه‌آهن را گامی در جهت حمایت از کالای ایرانی خواند و افزود: در این نمایشگاه‌ها می‌توان به‌خوبی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور را به معرض نمایش گذاشت و بین شرکت‌ها ایجاد رقابت کرد، تا انحصارها از بین رفته و کیفیت تولیدات داخلی ارتقا یابد.

نظر شما