شناسهٔ خبر: 54012 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان مطرح کرد:

تاکید بر توجه بیشتر به HSE در صنعت ساختمان/ توسعه نباید به محیط زیست آسیب بزند

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به برگزاری دومین جشنواره نشان تعالی HSE همزمان با روز مهندس گفت: تمام بخش‌های تخصصی وزارت راه و شهرسازی با موضوع HSE ارتباط مستقیم دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مانی‌فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از برگزاری دومین جشنواره نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط‌زیست خبر داد و گفت: دومین جشنواره نشان تعالی HSE به یاری خدا در ۵ اسفند ۹۷ همزمان با روز مهندس برگزار خواهد شد.

وی به همکاری با سازمان نظام مهندسی برای برگزاری این جشنواره اشاره کرد و افزود: در بحث نشان تعالی  HSE و هماهنگی برای توسعه هرچه بیشتر آن جلسه‌ای با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور داشتیم.

مانی‌فر با اشاره به تقدیر از ۵ شرکت فعال در حوزه مهندسی به علت رعایت نسبی موازین HSE در جشنواره سال ۹۶ گفت: امسال نیز مانند سال گذشته ادارات کل را نیز ارزیابی می‌کنیم بر مبنای معیارهایی که در دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان به آن‌ها دست یافته‌ایم و بر اساس همکاری آن ها با ما برای تحقق اهداف کلان کشور از ادارات برگزیده تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی ادامه داد:  در مورد سازمان‌های نظام مهندسی، اگر شورای مرکزی تمایل داشته باشد، می‌توانیم امسال علاوه بر ارزیابی ادارات کل، سازمان‌های نظام مهندسی استانی را هم مورد ارزیابی قرار دهیم.

مانی‌فر در مورد علت انتخاب روز مهندس برای برگزاری جشنواره نشان تعالی HSE نیز گفت: روز مهندس یکبار در سال اتفاق می‌افتد. بهتر است در این مراسم علاوه بر ایجاد نشاط برای مهندسان و خانواده‌هایشان، یک اتفاق مهندسی نیز رخ دهد. کاری که در حوزه HSE شده این قابلیت را دارد که این روز به آن پرداخته شده و نتایج آن به جامعه مهندسی ارائه شود.

لزوم استقرار نظام HSE در سایر بخش‌ها

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان  به اهمیت گسترش HSE به سایر جنبه‌های صنعت اشاره کرد و گفت: بعد از جشنواره سال گذشته سایر وزارتخانه ها با دبیرخانه اجرایی تماس گرفته تقاضای همکاری کردند. این همکاری در جشنواره امسال نمود خواهد داشت و بخش‌های دیگری غیر از مهندسی ساختمان را نیز شامل می شود.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دبیرخانه اجرایی نشان تعالی HSE بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی، دارویی، خدمات و ... نیز در جشنواره امسال حضور خواهند داشت. هرچند مهم‌ترین و بزرگترین رویداد این جشنواره مربوط به صنعت ساختمان است.

مانی‌فر افزود: ما اکنون معیارهایHSE در صنعت ساختمان را یافته و بر اساس آن ارزیابی را انجام می‌دهیم و چنانچه سایر بخش‌های وزارتخانه نیز تمایل داشته باشند، می‌توان معیارهای ایمنی در آن بخش‌ها را نیز مورد ارزیابی قرار داد.

مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به ضرورت حفظ محیط زیست در فرآیند توسعه گفت: توسعه نباید به محیط زیست آسیب بزند. در روند توسعه باید سرمایه‌های ملی و انسانی و معنوی حفظ شوند. با برنامه ریزی برای استقرار نظام ‌HSE می‌توان در این جهت حرکت کرد، چراکه یکی از محورهای مهم ارزیابی‌ها محور مدیریت و دیگری محیط زیست است.

مانی‌فر ادامه داد: در برگزاری جشنواره های بعدی از حضور همه سازمان‌ها و مراجع ذی‌ربط از جمله سازمان حفاظت از محیط زیست حمایت می‌کنیم و مشتاقیم که در برگزاری مشارکت جدی داشته باشند.

نظر شما