شناسهٔ خبر: 54040 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد:

اهمیت بازاریابی برای جلب سرمایه‌گذاری در بنادر/ ضرورت ایجاد اداره کل بازاریابی سرمایه گذاران در بنادر کشور

محمدعلی حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایجاد اداره کل بازاریابی سرمایه گذاران در بنادر کشور ضرورت دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسن‌زاده درباره جذب سرمایه‌گذار و فعالیت‌های توسعه‌ای که در بنادر مورد نیاز است، افزود: تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی بر بهره‌مندی از بنادر کشور در افزایش تعاملات راهبردی است. ایجاد اداره کل بازاریابی سرمایه‌گذاران در بنادر کشور ضرورت و اهمیت بسیار زیادی دارد.  

وی تصریح کرد: ۹۰ درصد تجارت دریایی کشور از بنادر جنوبی صورت می‌گیرد و مرز ایران در جنوب از گواتر تا خرمشهر دریایی است به عبارت دیگر یعنی هر کشوری که خواستار استفاده از موقعیت جغرافیایی ایران در تجارت با کشورهای عضو CIS (کشورهای مشترک‌المنافع آسیای میانه) است باید از دریا و مرز آبی ایران عبور کند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: در بنادر نسل اول روال کار تنها تخلیه و بارگیری کالا بود، اما در بنادر نسل دوم تولید کالا و بار در محدوده بنادر مد نظر است بدین جهت ضرورت دارد که محدوده بنادر تحت عنوان بنادر صنعتی و در قالب منطقه ویژه اقتصادی بندری و منطقه آزاد بندری توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: با توجه به این هدف هم‌اکنون مساحت بنادر اصلی کشور افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است به طوری که درحال حاضر مساحت بندر امیرآباد هزار و ۶۰ هکتار است هرچند آن طور که باید و شاید در این بنادر فعالیت اقتصادی صنعتی شکل نگرفته و بسیاری از فعالیت اقتصادی هنوز اطلاع درستی از مزایای مناطق ویژه بندری ندارند.

عضو هیأت‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در بنادر نسل دوم یا بنادر صنعتی باید تعداد قابل‌توجهی کارخانه‌های تولید کالا احداث شود واز طرفی تشکیل اداره کلی درخصوص بازاریابی سرمایه‌گذاران در بنادر کشور بسیار ضرورت دارد.

وی یادآور شد: عملکرد در بنادر نسل دوم به این صورت است که در منطقه ویژه اقتصادی بندری و منطقه آزاد بندری باید کالا تولید شود و سپس بار توسط کشتی‌ها به سایر کشورها صادر شود، هرچه تردد کشتی‌ها برای جابجائی کالا در بندر افزایش پیدا کند آن بندر تبدیل به بندر کانونی (هاب) شده که به این بندر، بندر نسل سوم یا بندر بازرگانی هم گفته می‌شود.

نظر شما