شناسهٔ خبر: 54044 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی:

۶۴ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان مرکزی مقاوم سازی نشدند

مقاوم سازی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: ۶۴ درصد از واحدهای مسکونی روستایی این استان نیاز به مقاوم سازی و نوسازی دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، محمدرضا رضافرح در حاشیه نشست با فرماندار خمین افزود: تعداد واحدهای مسکونی روستایی در سطح استان ۱۰۰ هزار واحد است که تاکنون ۳۶ درصد این تعداد مقاوم سازی شده است.

وی اظهارکرد: سازه های نامستحکم و فرسوده روستایی در سطح استان معضلی جدی است چرا که بیشترین نوع مصالح و شیوه ساخت سازه‌ها با مصالح طبیعی و سنتی است و سازه های روستایی، پایداری کافی ندارند.

به گفته وی، با وقوع حادثه غیرمترقبه و قهر طبیعت این واحدهای فرسوده دچار خسارت ۱۰۰ درصدی می شوند و نیاز است روستاییان نسبت به بازسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خود اقدام کنند.

رضافرح بیان کرد: هیچ گونه محدودیتی برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی وجود ندارد و در صورت استقبال روستاییان، تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های بلاعوض از محل حساب ۱۰۰ امام خمینی(ره) پرداخت می‌شود.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: همراه سازی روستائیان در نهضت بازسازی بناهای غیرمستحکم گام نخست است که در این راستا رسانه‌ها، بخشداران، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستایی باید همکاری کنند.

رضافرح افزود: هشت درصد از اعتبارات عمرانی به مطالعه و اجرای طرح‌های هادی تخصیص یافته است و سرجمع اعتبارات امسال استان مرکزی حدود ۱۵۰ میلیارد ریال است که پاسخ گوی فراهم کردن زیر ساخت های روستایی نیست.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی افزود: ۳۹ درصد از جمعیت استان مرکزی در روستاها ساکن هستند که فراهم کردن بسترهای روستایی برای این جمعیت، نیازمند اعتبارات ویژه است.

رضا فرح گفت: همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان طرح هادی دارند اما بسیاری از روستاها نیازمند بازنگری در طرح هادی هستند.

وی گفت: پارسال طرح هادی ۳۰ روستا بازنگری شد و امسال بازنگری طرح های هادی منوط به تصویب طرح ها در کمیته برنامه ریزی و تخصیص اعتبار است.

فرماندار خمین نیز در سخنانی گفت: امسال در توزیع اعتبارات، بنیاد مسکن ویژه دیده شده و امید است با تزریق اعتبارات از منابع مختلف طرح های اثر بخش و اولویت دار اجرایی شود.

احمد طهرانی افزود: بازنگری طرح های هادی برخی روستاها مطالبه مردم است که می طلبد در بازنگری طرح های هادی پیشنهادهای بخشداران و شوراهای روستایی نیز دیده شود.

وی خواستار تسریع در طرح میشیجان – ورآباد شد و گفت: آسفالت این محور نیازمند جدول گذاری و فراهم کردن زیرساخت‌هایی است که توسط بنیاد مسکن باید فراهم می شود.

۳۶۸ هزار و ۹۵۸ نفر در یک هزار و ۶۵ روستای استان مرکزی سکونت دارند.

نظر شما