شناسهٔ خبر: 54073 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

ترفع در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

دستاورد‌های سیاسی و تجاری برگزاری اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب در تهران / پیشنهادات اولیه حوزه گردشگری کریدور شمال-جنوب ظرف ۳هفته آینده ارائه می‌شود

امین ترفع مدیر کریدورهای بین‌المللی با بیان اینکه «برگزاری اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب به لحاظ سیاسی یک دستاورد مهم شمرده می‌شود» گفت: از نظر تجاری نیز به غیر از اقدامات انجام شده در خصوص تدوین پروتکل‌ها، ایجاد فورواردری واحد و تشکیل فدارسیون فورواردرهای کریدور شمال-جنوب در حال پیگیری است.

امین ترفع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به میزبانی تهران برای برگزاری اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب اظهار داشت: تا کنون شش اجلاس شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب و تنها یک اجلاس وزرا در بدو تاسیس این کریدور در سال ۲۰۰۰ برگزار شده است.

وی افزود: هفتمین شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب نیز در خلال اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب به میزبانی تهران برگزار می‌شود.

مدیر کریدورهای بین‌المللی نسبت به امضا پروتکل‌ گمرکی جدید در دومین اجلاس کریدور شمال-جنوب ابراز امیدواری کرد و گفت: با امضا این پروتکل فی‌مابین کشورهای عضو می‌‌توان شرایط تردد بدون توقف در گمرک‌ کشورهای عضو را فراهم کرد.

ترفع خاطرنشان کرد: همچنین پروتکل‌هایی در قالب همکاری‌های دریایی، ریلی و جاده‌ای در دست تهیه است تا طی برگزاری اجلاس ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گیرد و سر انجام مورد تصویب قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب در شرایط آماج هجمه‌های سیاسی علیه جمهوری اسلامی بیان داشت: علی‌رغم تهدیدات و فشارهای خارجی و تلاش‌های گسترده برای دور زدن مسیرهای ترانزیتی ایران و تغییر مسیر ترانزیت کالا در منطقه، برگزاری اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب به لحاظ سیاسی یک دستاورد مهم شمرده می‌شود؛ زیرا ابتکار عمل و محوریت فعالسازی این کریدور در اختیار ایران به عنوان امین موافقتنامه و میزبان دبیرخانه است.

مدیر کریدورهای بین‌المللی با بیان اینکه «از نظر سیاسی به دنبال تشکیل ائتلاف حمل‌ونقلی به رهبری ایران هستیم» افزود: از نظر تجاری نیز به غیر از اقدامات انجام شده در خصوص تدوین پروتکل‌ها، ایجاد فورواردری واحد و تشکیل فدارسیون فورواردرهای کریدور شمال-جنوب در حال پیگیری است.

 انگیزه بالای روسیه، هند و آذربایجان برای راه‌اندازی کریدور

ترفع به حضور سه کشور هند، روسیه و آذربایجان اشاره کرد و گفت: کشور هندوستان به عنوان دومین خریدار بزرگ نفت و شریک تجاری ایران در خصوص توسعه بندر چابهار و همچنین متولی برگزاری رالی دوستی کریدور شمال-جنوب است. این موارد نشان‌دهنده انگیزه بالای کشور هندوستان برای مشارکت در راه‌اندازی این کریدور است.

وی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر روسیه تحت تحریم‌های اقتصادی اروپا قرار دارد و از انگیزه بالایی برای جایگزین کردن مسیرهای عبوری از ایران به‌جای مسیر سنتی کانال سوئز دارد. همچنین دو مرکز تماس در ایران و روسیه با موضوعات لجستیکی، ریلی، دریایی و جاده‌ای در وزارت راه و شهرسازی ایران و وزارت حمل‌ونقل روسیه ایجاد شد تا نه‌تنها ارتباط نزدیک طرفین برای برگزاری اجلاس را حفظ کنند بلکه ارتباط دو وزارتخانه را در دراز مدت در این کریدور پایدار نگاه دارد.

مدیر کریدورهای بین‌المللی نقش آذربایجان در شاخه ریلی کریدور را کلیدی خواند و گفت: مشارکت و سرمایه‌گذاری آذربایجان در ساخت و توسعه راه‌آهن رشت-آستارا نشان از انگیزه بالای این کشور برای راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب و رفع حلقه‌های مفقوده این کریدور است.

ترفع تصریح کرد: آمادگی که امروز در میان اعضای مهم کریدور شمال-جنوب وجود دارد، طی سال‌های اخیر کم‌نظیر است.

وی از شروع مطالعات در زمینه گردشگری در کریدور شمال-جنوب خبر داد و گفت: کارگروهی در ذیل کمیته اجرایی برگزاری اجلاس وزرای کریدور تشکیل شده که مسائل مربوط به گردشگری را پیگیری می‌کنند و ظرف سه هفته آینده اولین پیشنهاد‌ها و راهکارهای خود با محتوای چگونگی توسعه گردشگری در بین کشورهای عضو کریدور را ارائه خواهد کرد.

مذاکره بر سر شکل‌گیری تجارت آزاد بین کشورهای عضو کریدور با دستگاه‌های داخلی

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: به‌منظور شکل‌گیری تجارت آزاد میان کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب با سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه به‌طور جدی وارد مذاکره و بحث و بررسی شده‌ایم؛ زیرا اگر تجارت بین کشورهای عضو تسهیل نشود، تسهیل فرایند حمل‌ونقل در داخل کشور نیز با پیچیدگی مواجه خواهد شد.

 ترفع در پایان یادآور شد: در واقع حمل‌ونقل بدون اتکا به تجارت، پایدار نمی‌ماند. لذا تا زمان برگزاری اجلاس تمام تلاش خود در خصوص پیگیری مسائل مربوط به راه‌اندازی تجارت آزاد بین کشورهای عضو را پیگیری می‌کنیم.

نظر شما