شناسهٔ خبر: 54119 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

هشدار نسبت به خطرات بافت ناکارآمد و گسل در محلات گلابدره، دارآباد و فرحزاد تهران/ رشد ۳۳ درصدی معاملات مسکن در کشور

گزارش آخر هفته تصویب تشکیل شورای اعتلای معماری در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، سفر وزیر راه و شهرسازی به ازبکستان و دیدار با مقامات مسکن آن کشور، هشدار نسبت به خطرات بافت ناکارآمد و گسل در محلات گلابدره، دارآباد و فرحزاد تهران، اعلام برگزاری اجلاس وزرای راه و شهرسازی کشورهای آسیا و اقیانوسیه در ایران، افزایش ۳۳ درصدی معاملات مسکن در کشور، انتشار جزییات پهنه‌های گسلی پرخطر مناطق ۳ و ۴ پایتخت از اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی کشورمان که به منظور ملاقات و گفتگو با مسئولان بخش حمل و نقل و ساختمان جمهوری ازبکستان و امضای تفاهم‌نامه همکاری در این بخش‌ها وارد تاشکند شد به همراه تعدادی از معاونان و مشاوران خود از اماکن تاریخی و فرهنگی تاشکند؛ موزه تیموریان، میدان، مسجد و مقبره امام و قرآن خطی آن شهر، بازدید کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تصویب کمیته اعتلای معماری در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

در چهارمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۷، ضرورت تشکیل کمیته اعتلای معماری ایران بررسی شد و با نظر اکثریت آرا، مقرر شد تا کمیته اعتلای معماری به منظور ساماندهی به معماری و کیفیت بخشیدن به زندگی شهروندان، تشکیل شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

بنیانگذاری کمیته اعتلای معماری در دولت دوازدهم

وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام بنیانگذاری کمیته اعتلای معماری در دولت دوازدهم مرجع تشکیل کمیته اعتلای معماری را به لحاظ قانونی، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برشمرد و گفت: هم اکنون با انبوهی از ساختمان‌های نامتناسب و ناموزون در شهرهای ایران مواجه هستیم و در این شرایط همگان قبول دارند که باید کاری انجام داد و در همین راستا نیز کمیته اعتلای معماری شکل می‌گیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

دیدار وزیر راه و شهرسازی کشورمان با مقامات ارشد حوزه مسکن کشور ازبکستان در سفر به آن کشور

 عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در راس هیاتی متشکل از نمایندگان مجلس و مسئولان بخش حمل‌‌ونقل کشور وارد فرودگاه تاشکند، پایتخت جمهوری ازبکستان شد و توسط دهقان‌اف، وزیر حمل‌ونقل جاده‌ای، اکمل کمال‌اف، معاون راه‌آهن و هاشمی‌اف معاون وزیر ساختمان و شهرسازی ازبکستان مورد استقبال قرار گرفت.

ملاقات و گفت‌وگو با مسئولان بخش حمل‌ونقل و ساختمان جمهوری ازبکستان و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری در این بخش‌ها در دستور کار این هیات قرار دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تصویب ۸ مصوبه در چهل و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

مصوبات چهل و یکمین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان خوزستان طی ۸ بند اعلام شد.

وزیر راه و شهرسازی در چهل و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی از استان خوزستان به عنوان قدیمی‌ترین مهد تمدن ایران زمین یاد و خاطرنشان کرد که این ویژگی می‌تواند از ثروت‌های بالقوه استان باشد و آثار میراثی را از منابع ثروت استان برشمردند.

وی در خصوص بازآفرینی نیز متذکر شد که به خوزستان در حوزه بازآفرینی می‌بایست نگاه جامع داشت و در این خصوص تمامی دستگاه‌های دخیل در امر بازآفرینی باید توان‌افزایی محلی را افزایش دهند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

جزئیات پهنه‌های گسلی پرخطر مناطق ۳ و ۴ پایتخت

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با هدف رعایت حقوق شهروندی، اطلاع‌رسانی شفاف و مدیریت یکپارچه وهماهنگ، نقشه پهنه‌های گسلی سه نقطه پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه ۳  و  ۴ پایتخت را اعلام کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تعیین‌تکلیف اختلافات محدوده سکونتی جزیره خارک با وزارت نفت در شورای‌عالی شهرسازی و معماری

محمدسعید ایزدی هفته گذشته به استان بوشهر سفر کرد تا در آن سفر با حضور مسئولان استانی اختلافات محدوده سکونتی جزیره خارک با وزارت نفت را حل کند. معاون وزیر راه و شهرسازی از تعیین‌تکلیف اختلافات محدوده حریم جزیره خارک با وزارت نفت در جلسه‌ای مشترک با مسئولان استانی خبر داد و گفت: شهروندان این محدوده از خارک اعلام کرده‌اند که قبل از نفت و حتما هم بعد از نفت در این جزیره خواهند بود و به نظر می‌رسد که مالکان اصلی این جزیره نیز شهروندان خارک هستند، در عین حال باید به نحوی تدبیر کنیم که چه برای این جمعیت و چه جمعیتی که در آینده به آن اضافه خواهند شد شرایطی فراهم شود که امکانات، خدمات و محدوده توسعه‌شان روشن شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

هشدار نسبت به خطرات بافت ناکارآمد و گسل در محلات گلابدره، دارآباد و فرحزاد تهران

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این مطلب که پهنه نقشه گسلی شهرهای تبریز، کرمان، مشهد و کرج در مراحل نهایی قرار دارد، گفت: حدود ۲۵۶ سایت بسیار مهم در حریم گسل‌ها از جمله ساختمان سازمان مدیریت بحران و حدود ۱۶ بیمارستان و مرکز درمانی، ۳ مرکز آتش‌نشانی و پست‌های برق و لوله‌های گاز در این مناطق واقع شده‌اند که نیاز دارند تا به مرور از این مناطق خارج شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

هفتمین اجلاس وزرای راه و شهرسازی کشورهای آسیا و اقیانوسیه در ایران

مونا عرفانیان عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری از برگزاری هفتمین اجلاس وزرای راه و شهرسازی کشورهای آسیا و اقیانوسیه در تهران خبر داد  و گفت: هویت شهری و روستایی، بهسازی شهری، ارائه خدمات اساسی، تامین مالی مسکن پایدار و توسعه شهری با تمرکز بر بلایای طبیعی عناوین این کارگروه‌ها هستند که در ایران به ترتیب معاونت شهرسازی ومعماری، مسئول شرکت بازآفرینی شهری، وزارت نیرو، معاونت مسکن و ساختمان ومرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی مسئولیت کمیته های ملی را بر عهده دارند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

ضرورت بازنگری بر رویکردهای اقتصادی و زیست‌محیطی شهرهای‌جدید

حبیب الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید بر لزوم بازنگری جدید در رویکردهای اقتصادی و زیست‌محیط شهرهای جدید در این دوره بیان کرد:  قطعا خلاقیت و نوآوری اصل ویژه‌ای در تأمین مالی و نحوه پیشبرد پروژه‌ها خواهد بود که باید در دوره جدید فعالیت‌ها به آن توجه شود .(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تعیین سقف اجاره‌بها و قیمت مسکن موجب رشد غیرقابل کنترل قیمت می‌شود

در هفته گذشته، علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تعیین سقف برای اجاره بها و قیمت مسکن را اقدامی ناكارآمد دانست و گفت: چنین اقداماتی به رشد غیر قابل کنترل قیمت مسکن منجر خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تامین مالی مسکن در ایران بانک محور است

چگنی همچنین در هفته گذشته با اشاره به بانک محور بودن تامین مسکن در ایران، اعلام کرد: راهکارهای ورود بازار سرمایه به حوزه تامین مالی مسکن بررسی می شود.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

رشد ۳۳ درصدی معاملات مسکن در کشور

در هفته گذشته همچنین، رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: ۷۵ هزار و ۹۴۵ مبایعه نامه در اردیبهشت ماه امسال در دفاتر مشاوران املاک سراسر کشور ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، بیش ۳۳ درصد رشد نشان می دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

نظر شما