شناسهٔ خبر: 54145 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در حاشیه سفر به ازبکستان اعلام کرد:

ضرورت ارتقای روابط اقتصادی و تجاری بین تهران و تاشکند/ تلاش برای فعال‌سازی خطوط هوایی ایران - ازبکستان در آینده‌ای نزدیک

آخوندی در جمع وزیر راه و شهرسازی افزایش روابط بین ایران و ازبکستان را به نفع اقتصادی هر ۲ ملت دانست و افزود: در مذاکرات انجام شده پیرامون تسهیلات تجاری ۲ کشور نیز صحبت کردیم چراکه هم‌اکنون میزان تجارت فعلی با توجه به ظرفیت هر ۲ کشور بسیار پایین بوده و باید از امکانات موجود حداکثر بهروری را داشته و در جهت توسعه سطح تجاری گام برداریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر به کشور ازبکستان و دیدار با مسئولان این کشور در جمع خبرنگاران گفت: ما همواره شاهد روابط و علایق بسیار دیرینه بین ایران و ازبکستان بوده‌ایم چرا که ملت‌های ۲ کشور به شکل تاریخی بسیار خوب یکدیگر را می‌شناسند.

آخوندی ضمن قدردانی از استقبال مقامات این کشور از زمان ورود هیئت ایرانی به ازبکستان بیان کرد: در این سفر موفق شدیم تا در زمینه‌های مختلف مذاکره و به توافقات خوبی دست یابیم، خوشبختانه در زمینه ریلی ارتباط خوبی با ازبکستان داشته و در بحث حمل و نقل جاده‌ای نیز صحبت کردیم تا در حد توان شرایط را تسهیل و هرگونه مانع و مشکل موجود را مرتفع سازیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه حمل و نقل هوایی چه در حوزه حمل مسافر و چه بار برای ارتباط بین ۲ ملت نکته بسیار مهمی است گفت: خوشبختانه در این سفر آقای رحمت‌اف تأکید بسیاری بر فعال‌سازی حوزه حمل و نقل هوایی داشتند که در این حوزه نیز چون دارای ارتباط مستقیمی با صنعت توریسم و صدور ویزا است باید در تسهیل شرایط مربوطه تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه پیشنهادات بسیار مثبتی را در زمینه توریسم و صدور ویزا از سوی طرف ازبکستان در این مذاکرات داشتیم گفت: ما نیز از این پیشنهادات استقبال کرده و امیدواریم تا بتوانیم هرچه زودتر خطوط هوایی بین ۲ کشور را فعال کنیم .

این مقام مسئول در این راستا افزود: شهرهای ازبکستان ازجمله خوارزم، تاشکند، ترمذ، سمرقند و بخارا برای بسیاری از مردم ایران شناخته شده است و در ادبیات کشور ما حضور دارد لذا اگر شرایط صدور ویزا برای سفر به ۲ کشور تسهیل شود شاهد سفر میلیون‌ها نفر در این بین خواهیم بود.

آخوندی با تأکید براینکه شهرهای ایران نیز مانند شیراز، اصفهان، تبریز و ... برای ملت ازبکستان آشنا خواهند بود گفت: قطعا مردم هر ۲ کشور به دلیل وجود تاریخ و ادبیات مشترک علاقمند ملاقات‌های بیشتر با یکدیگر خواهند بود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزایش روابط بین ایران و ازبکستان را به نفع اقتصادی هر ۲ ملت دانست و افزود: در مذاکرات انجام شده پیرامون تسهیلات تجاری ۲ کشور نیز صحبت کردیم چراکه هم‌اکنون میزان تجارت فعلی با توجه به ظرفیت هر ۲ کشور بسیار پایین است، در این راستا باید از امکانات موجود حداکثر بهروری را داشته و در جهت توسعه سطح تجاری گام برداریم.

وی در این خصوص تأکید کرد: قطعا برای ارتقای روابط تجاری نیاز به امضای موافقت‌نامه‌های ترجیحی تجاری بین ۲ کشور داریم تا از ارتقای سطح روابط در این حوزه اطمینان لازم را به دست اوریم.

آخوندی با اشاره به اینکه امروز تیم بسیار خوبی از حوزه‌های حمل و نقل، بخش مالی، کشاورزی و مجلس شورای اسلامی در این سفر همراه من هستند گفت: امید است تا بتوانیم در این سفر مقدمات لازم برای بروز نتایج خوب و مناسب از این مذاکرات را در سفر آتی رئیس‌جمهور کشورمان به ازبکستان فراهم کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما از سیاست اصلاحیه رئیس‌جمهور ازبکستان نیز در این راستا خوشحال بوده و آرزوی بهترین اتفاقات را برای دولت و ملت این کشور داریم./

برچسب‌ها:

نظر شما