شناسهٔ خبر: 54164 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه هوایی:

تلاش برای فعال‌سازی خطوط هوایی ایران - ازبکستان/ خودکفایی ایران در تولید نرم‌افزارهای فناوری اطلاعات هوانوردی

گزارش آخر هفته   تلاش برای فعال‌سازی خطوط هوایی ایران - ازبکستان، خودکفایی ایران در تولید نرم‌افزارهای فناوری اطلاعات هوانوردی، مقاومت صنعت هوایی در برابر تحریم‌های جدید، تدوین قوانین جدید فرودگاهی از جمله مهم‌ترین عناوین خبری حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

 تلاش برای فعال‌سازی خطوط هوایی ایران - ازبکستان در آینده‌ای نزدیک

وزیر راه و شهرسازی در سفر خود به جمهوری ازبکستان با تأکید براینکه حمل و نقل هوایی چه در حوزه حمل مسافر و چه بار برای ارتباط بین ۲ ملت نکته بسیار مهمی است گفت: خوشبختانه در این سفر آقای رحمت‌اف تأکید بسیاری بر فعال‌سازی حوزه حمل و نقل هوایی داشتند که در این حوزه نیز چون دارای ارتباط مستقیمی با صنعت توریسم و صدور ویزا است باید در تسهیل شرایط مربوطه تلاش کنیم.

عباس آخوندی با بیان اینکه پیشنهادات بسیار مثبتی را در زمینه توریسم و صدور ویزا از سوی طرف ازبکستان در این مذاکرات داشتیم گفت: ما نیز از این پیشنهادات استقبال کرده و امیدواریم تا بتوانیم هرچه زودتر خطوط هوایی بین ۲ کشور را فعال کنیم .

وی در این راستا افزود: شهرهای ازبکستان ازجمله خوارزم، تاشکند، ترمذ، سمرقند و بخارا برای بسیاری از مردم ایران شناخته شده است و در ادبیات کشور ما حضور دارد لذا اگر شرایط صدور ویزا برای سفر به ۲ کشور تسهیل شود شاهد سفر میلیون‌ها نفر در این بین خواهیم بود.

خودکفایی ایران در تولید نرم‌افزارهای فناوری اطلاعات هوانوردی

مدیرکل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به خودکفایی این شرکت در تولید نرم‌افزارهای مخابراتی و ارتباطی اشاره کرد و گفت: بعد از ادغام اداره مخابرات هوانوردی در اداره فناوری اطلاعات، جهش‌های فراوان و قابل افتخاری در این اداره کل رخ داده که تولید نرم‌افزارهای مرتبط با هوانوردی از جمله این جهش‌ها محسوب می شوند.

وی ادامه داد: موفق شدیم نرم‌افزارهایی مانند نرم‌افزار جمع‌آوری داده‌های هوانوردی، طرح پرواز الکترونیک، پیش‌بینی ترافیک هوایی و جمع آوری طرح‌های پروازی را تماما در داخل کشور تولید کنیم که تنها در دو مورد اول 20 میلیارد ریال صرفه جویی برای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به همراه داشت.

صمد آقاجانی به تجهیز و نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی هوانوردی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در سال 96 تمام پایگاه های داده هوانوردی کشور از منظر ذخیره و سنجش داده به روز شد.

وی ادامه داد: در حوزه فناوری اطلاعات، با رشد تکنولوژی، خدمات ارائه شده نیز افزایش یافته بنابراین نیاز ما نیز بیشتر می‌شود. امیدواریم بتوانیم با اتکا به محصولات فناورانه تولید داخل، این نیاز را مرتفع کرده و اثر گذاری تحریم ها را به حداقل برسانیم.

تحریم‌‌های تکراری فقط دلگرمی آمریکا به حامیانش است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ماهان، معراج، کاسپین و پویاایر از گذشته تحریم بوده‌اند، گفت: ادعای تحریم‌‌ جدید فقط بابت خوش‌آمد طرفداران و حامیان آمریکا صادر شد تا به آنها دلگرمی بدهند که اقدامات جدید انجام داده‌اند.

مقصود اسعدی سامانی درباره بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر تحریم چند شرکت و فرد که با چهار شرکت هواپیمایی داخلی ایران در ارتباط هستند و همچنین اعلام تحریم چهار شرکت هواپیمایی معراج، پویا ایر، کاسپین و ماهان و ۳۱ فروند هواپیما متعلق به این ایرلاین‌ها توضیح داد: هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است، زیرا شرکت‌هایی که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده‌اند از ابتدای انقلاب و سال ۵۷ تحت تحریم ظالمانه قرار دارند.

وی با اشاره به بی‌اثری تحریم‌ها ادامه داد: با وجود اعمال تحریم‌های آمریکا در مورد صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران و فشارهایی که به این صنعت وارد کرده‌اند، این صنعت در ایران هم رشد کمی و هم رشد کیفی داشته است.

حمل ونقل هوایی ایران هرگونه تحریم ظالمانه را مدیریت می‌کند

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به تحریم‌های جدید آمریکا علیه چند شرکت هوایی ایران گفت: موضوع تحریم‌های هوایی ایران از سالیان گذشته به اشکال مختلفی وجود داشته، اما صنعت حمل ونقل هوایی آن را مدیریت کرده است.

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، اعلام کرد: ایران بدون توجه به تحریم های آمریکا، برای ادامه فعالیت صنعت حمل و نقل هوایی خود همچنان از تجارب گذشته استفاده خواهد کرد.

تدوین قوانین جدید فرودگاهی

معاون هوانوردی و امور بين المللی سازمان هواپيمايی کشوری از تدوين مقررات جديد فرودگاهی هماهنگ با مقررات جديد سازمان خبرداد.

 مرتضی دهقان اظهارداشت: به منظور توسعه همگون و متوازن ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری صنعت، و یکپارچگی قوانین و مقررات سازمان و در راستای پیاده سازی آئین نامه احداث، توسعه، مدیریت و بهره برداری فرودگاه های غیر نظامی مصوب سال ۱۳۹۲ نسخه مقررات جدید فرودگاهی جهت بهره برداری ذینفعان و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات بر روی پایگاه اینترنتی سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت.

هیچ اثری از ۵ جانباخته سقوط هواپیمای یاسوج یافت نشد

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: هنوز هیچ اثری (پیکر یا بقایای پیکر) از پنج نفر از جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای یاسوج به دست نیامده است.

احمد شجاعی افزود: چند روز گذشته پیکر یا بقایایی از پیکر چند نفر دیگر از قربانیان این حادثه توسط نیروهای هلال احمر کشف شد که قرار است امروز به پزشکی قانونی تحویل داده شوند. 

وی ادامه داد: تاکنون تعداد زیادی از بقایای جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای یاسوج به پزشکی قانونی ارجاع شده است که شناسایی آنها و تطبیق نمونه ها انجام شده و تنها این پنج نفر هستند که تاکنون اثری از آنها به دست نیامده است.

فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و مشهد، پیشتاز اعزام زائران به خانه وحی

مسئول عمليات حج شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، بيشترين حجم اعزام زائران حج تمتع سال جاری به فرودگاه‌های امام خمينی (ره) با جابه‌جايی ۲۲ هزار و ۷۱۶ زائر و سپس فرودگاه مشهد با ۱۳ هزار و ۹۲ زائر اختصاص خواهد داشت.

سيد محمود رضوی، مسئول عمليات حج شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران، گفت پس از فرودگاه مشهد، بيشترين اعزام به فرودگاه اصفهان با جابه جايي ۶۵۹۰ زائر اختصاص خواهد داشت.

ازسرگیری پروازهای فرودگاه رامسر از ۲۲ خرداد

مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران گفت: عمليات برطرف کردن موانع پروازی فرودگاه رامسر با شتاب در حال انجام است و پروازهای اين فرودگاه ۲۲ خرداد از سرگرفته خواهد شد.

سعداله وطن خواه، مديركل فرودگاههای استان با اعلام اين خبر توضيح داد:  یازدهم اردیبهشت ماه امسال به علت وجود درختان بلند و تیرکهای برق در مسیر نشست و برخاست هواپیماها، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی تمام پروازهای خود را  در مسیر رفت و برگشت تهران - رامسر و اصفهان - رامسر تعلیق کرد. از بهمن ماه سال گذشته نیز شرکت هواپیمایی آسمان به دليل همین موانع پروازهاي خود را  در مسیرهای رفت و برگشت رامسر - شیراز ، رامسر - مشهد و رامسر - تهران لغو كرده بود.

افتتاح سالن جدید پروازهای کانکشن در فرودگاه مشهد

مديرکل فرودگاه‎های استان خراسان رضوی در حاشيه افتتاح سالن جديد پروازهای کانکشن ترمينال خارجی فرودگاه مشهد گفت: با بهره‎برداری از اين سالن کيفيت خدمت به مسافران پروازهای خارجی و پروازهای عبوری افزايش مي‎يابد.

محمدباقر قاسم‎زاده گفت: پس از بهسازی سالن گذرنامه خروجی ترمينال پروازهای خارجی و اصلاح هندسی مسيرها، سالن گذرنامه به طبقه همكف این فرودگاه منتقل شد و به این ترتیب توانستیم حدود 3600 متر مربع فضا در طبقه اول ترمينال خروجی بين‎المللي را به پروازهاي كانكشن و پروازهای تاخيری احتمالی اختصاص دهیم.

فرود نخستین پرواز باری در فرودگاه تبریز

مدیرکل فرودگاههای استان آذربایجان شرقی از انجام اولین پرواز باری فرودگاه‌بین‌المللی شهید مدنی تبریز با ۲۰ تن بار خبر داد.

 مصطفی صفايی، مدیرکل فرودگاههای استان در حاشيه فرود نخستين پرواز باري  فرودگاه تبريز با اعلام آمادگی کامل تمام زیرساختهای اين فرودگاه برای نشست و برخاست هواپیماهای باری گفت: باند تمام بتنی فرودگاه تبریز و نيز سیستمهای ناوبری و کمک ناوبری این فرودگاه از آمادگی کامل برای پذیرش هواپیماهای باری برخوردارند.

آغاز بهره‌برداری از مرکز صدور روادید الکترونیک در فرودگاه شیراز

با حضور معاون وزير امور خارجه، مرکز صدور رواديد الکترونيک در فرودگاه شيراز افتتاح شد.

حسین پناهی‎آذر، معاون وزیر امور خارجه در مراسم بهره‎برداری از پروژه نهايي صدور روادید الکترونیکی در فرودگاه بين‎المللي شيراز با اشاره به تاریخ تاسیس دفتر وزارت خارجه در فارس گفت: دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در دهه ۵۰ به عنوان اولين دفتر در كشور در شيراز افتتاح شد و در طول اين سال‎ها خدمات مختلفي ارائه داده است. يكي از فعاليت هاي دفتر امور خارجه در شيراز، صدور رواديد است كه  بر اساس آمار در سال ۸۲ حدود ۲۰۰ ویزا صادر شد و این تعداد در سال ۹۵ به ۱۹ هزار ويزا افزايش يافته است.

نظر شما