شناسهٔ خبر: 54193 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نخستین محموله تجهیزات پتروشیمی بندر چابهار تخلیه شد

کشتی راشمور نخستین کشتی حامل تجهیزات و قطعات واحدهای شهرک پتروشیمی چابهار به ارزش ۴۰ میلیون یورو روز جمعه در بندر شهید بهشتی این شهرستان پهلوگیری و تخلیه شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بندر شهید بهشتی چابهار پس از تکمیل فاز نخست طرح توسعه و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری آن از ۲ میلیون و۵۰۰ هزار تن به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن نقش مهمی در افزایش بار کشتی داشته است.

افزایش ورود کشتی به بندر چابهار موجب رونق و توسعه سیستان و بلوچستان می شود و علاوه بر ورود تجهیزات، ماشین آلات و قطعات مختلف صنایع بزرگ نظیر پتروشیمی و فولاد، کالاهای کشورهای همجوار نیز از این بندر قابلیت جابجایی و ترانزیت را دارند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: کشتی راشمور حامل تجهیزات و قطعات شهرک پتروشیمی مکران به طور مستقیم از مبدا اورتونای ایتالیا و کستانتای رومانی به مقصد بندر چابهار حرکت کرد.

بهروز آقایی افزود: این کشتی ۲ هزار و ۳۰۰ تن وزن دارد که وزن برخی تجهیزات آن به ۳۵۳ تن می رسد.

وی اظهار کرد: سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلاری دولت برای تکمیل و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار نشان از توجه مسئولان برای توسعه و آبادانی این منطقه است.

وی به استقبال کشورهای همسایه نظیر افغانستان از بندر چابهار و استفاده آن در مرحله نخست برای ورود گندم اهدایی هند به این کشور اشاره و بیان کرد: تاکنون هفت کشتی هر کدام با ۱۵ هزار تن گندم در این بندر تخلیه و از طریق جاده ترانزیتی چابهار - میلک زابل به افغانستان حمل شده است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است. 

وی با بیان اینکه ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به هشت و نیم میلیون تن رسیده است، افزود: هم اینک کشتی های بیش از ۱۰۰ هزار تنی قابلیت پهلوگیری در این بندر را دارند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به تعرفه ارزان در بندر چابهار اشاره و بیان کرد: کشتی های خارجی متعلق به لاینرهای بین المللی در بندر شهید بهشتی چابهار ۹۰ درصد تخفیف هزینه تخلیه و بارگیری کانتینر(THC) به مدت سه ماه و میزان این تخفیف برای سه ماهه دوم ۷۰ درصد و برای ۶ ماه بعد ۳۰ درصد است.

آقایی گفت: چنانچه حمل بار از سوی لاینرهای بین المللی تداوم پیدا کند، سازمان بنادر و دریانوردی در سال دوم هم به کشتی های خارجی متعلق به لاینرهای بین المللی ۳۰ درصد تخفیف می دهد و این تخفیف ها، علاوه بر تخفیف در حقوق و عوارض بندری است.

وی تصریح کرد: تعرفه های حقوق، عوارض و هزینه های بندری در بندر شهید بهشتی چابهار ارزانترین تعرفه در کل منطقه خلیج فارس و دریای عمان است. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز گفت: با ورود نخستین محموله تجهیزات و قطعات شهرک پتروشیمی مکران در بندر شهید بهشتی نوید دهنده افتتاح صنایع بزرگ نظیر پتروشیمی در سیستان و بلوچستان و افزایش صادرات این محصولات است.

عبدالرحیم کردی بیان کرد: تجهیزات وارد شده از کشورهای ایتالیا، رومانی و دانمارک به پتروشیمی چابهار برای واحد متانول است که گاز را تبدیل به متانول می کند.

وی افزود: چابهار با وجود بندر، منطقه آزاد، در نظر گرفتن معافیت گمرکی و مالیاتی ۲۰ ساله و ورود بدون هزینه ماشین آلات کارگاهها و کارخانجات یکی از بهترین نقاط برای راه اندازی کسب و کار و افزایش تولید ملی و اشتغال پایدار بومی است.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران نیز گفت: شهرک پتروشیمی چابهار با هدف توسعه سواحل مکران و صادرات محصولات پتروشیمی با پیش بینی سرمایه گذاری سه میلیارد یورویی عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است.

محمدرضا موثقی نیا با بیان اینکه شهرک پتروشیمی توسعه نگین مکران در زمینی به مساحت هزار و ۲۸۰ هکتار در حال ساخت است، افزود: ۶ واحد پتروشیمی شامل پنج واحد تبدیل گاز به محصولات پایین دستی و یک واحد اوره آمونیاک در این شهرک راه اندازی می شود.

وی گفت: ظرفیت تولیدی فاز نخست این شهرک در حدود هشت و نیم میلیون تن در سال است که عمده محصولات پتروشیمی صادراتی و مابقی محصولاتی است که به عنوان خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با ورود تجهیزات و قطعات برای شهرک پتروشیمی و تکمیل عملیات لوله گذاری گاز از ایرانشهر به چابهار بزودی شاهد افتتاح پتروشیمی در چابهار خواهیم بود.

به گزارش ایرنا چابهار در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان (مکران) قرار دارد.

 

نظر شما