شناسهٔ خبر: 54312 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از وضعیت جوی:

افزایش دما در نیمه شمالی و وزش بادهای شدید همراه با گردوخاک در شرق کشور/ کم شدن فعالیت سامانه بارشی از دوشنبه / احتمال بارش تگرگ در ارتفاعات استان تهران

آب و هوا- هواشناسی- بارندگی براساس بررسی آخرین نقشه و مدل‌های هواشناسی، همان طور که پیش‌بینی شده بود از ابتدای هفته و طی روزهای شنبه و یکشنبه به واسطه فعالیات سامانه بارشی در مناطقی از کشور شاهد کاهش دما و باران بودیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  براساس بررسی آخرین نقشه و مدل‌های هواشناسی، همان طور که پیش‌بینی شده بود از ابتدای هفته و طی روزهای شنبه و یکشنبه به واسطه فعالیات سامانه بارشی در مناطقی از کشور شاهد کاهش دما و باران بودیم.

به سبب نفوذ جریانات شمالی در جریان کاهش دما در استان‌های ساحلی این مساله موجب شد تا این مناطق کاهش دمای ۸ تا ۱۰ درجه را تجربه کنند و همراه با بارش باران شاهد وزش بادهای شدید که منجر به متلاطم شدن خزر شد و همچنین رعد و برق باشیم.

این سامانه بارشی هم امروز یکشنبه در دامنه‌های مرکزی و شرقی البرز، سواحل دریای خزر، به‌ویژه سواحل مرکزی و شرقی، شمال شرق نواحی مرکزی و بخش‌هایی از شرق، دامنه‌های زاگرس مرکزی و شمال غرب کشور فعال بود و سبب رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید در این مناطق شد.

بررسی مدل‌های پیش‌بینی نشان داد که شدت این بارش باران‌ها امروز در استان‌های قزوین، البرز، تهران، شمال سمنان، مازندران، برخی مناطق گلستان، قم، مرکزی، شرق لرستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بود.

در جریان کاهش دما در استان‌های شمالی این مساله سبب شد تا استان‌های ساحلی شاهد ماندگاری هوای خنک باشند و کاهش دمای ۴ تا ۷ درجه‌ای را نیمه شمالی کشور تجربه کنند.

طبق بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های صورت گرفته از جداول و مدل‌های هواشناسی از فردا دوشنبه فعالیت سامانه بارشی در کشور کمتر شده و در مناطقی که این سامانه فعالیت داشته به صورت پراکنده شاهد بارش باران خواهیم بود.

بنابراین با کاهش فعالیت این سمانه از روز دوشنبه تنها در شمال غرب، غرب، دامنه‌های البرز مرکزی و بخش‌هایی از مرکز کشور رشد ابر و بارش پراکنده باران را خواهیم داشت.

از همین روی این انتظار وجود دارد که با کم شدن فعالیت این سامانه بارشی باران از روز دوشنبه شاهد افزایش دما در نیمه شمالی کشور باشیم و تا روزهای پایانی هفته برای بیشتر مناطق در نیمه شمالی کشور این مساله رخ خواهد داد.

پیش‌بینی‌ها برای نیمه شرقی کشور طی امروز و فردا وزش بادهای شدید و گاها همراه با پدیده گردوخاک است که حتما رانندگان حاضر در این محورهایی که این پدیده در آن‌ها رخ می‌دهد با چراغ روشن و با توجه بالا به رانندگی بپردازند.

تهران هم امروز ابری است و رگبار باران و وزش باید شدید را همراه با رعد و برق تجربه خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که این بارش‌ها در ارتفاعات و مناطق کوهستانی و مرتفع تهران به صورت تگرگ باشد و از اواخر یکشنبه شب از حجم ابرها کاسته شود.

کمینه و بیشینه دمای هوای پایتخت در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه به ترتیب (۱۸ و ۲۸)، (۲۰و ۳۳) و (۲۱و ۳۲) درجه سانتیگراد پیش بینی شده است و این یعنی روند افزایشی دما را شاهد خواهد بود.
براساس این پیش بینی آسمان استان تهران طی این مدت در برخی نقاط با گذر امواج تراز میانی در بعضی ساعات بویژه بعدازظهرها شاهد رگبار، رعدوبرق و تندباد موقت خواهد بود.

همان طور که گفته شد در تهران از امشب با کاهش حجم ابرها شاهد افزایش دما خواهیم بود اما با این حساب همچنان در برخی نقاط استان بارش باران و در ارتفاعات به شکل تگرگ دور از احتمال نیست.
این گزارش حاکیست که ورامین با ۳۷ درجه و فیروزکوه- امین آباد با پنج درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند

نظر شما