شناسهٔ خبر: 54319 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی اعلام کرد:

مردم بازیگران اصلی فرآیند بازآفرینی شهری هستند/ مطالبه‌گری مردم تنها راه نجات در بخش نوسازی و بهسازی است

محمدسعيد ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر نقش اصلی مردم در فرآیند اجرای برنامه بازآفرینی شهری گفت: قطعا ما نباید در این مسیر مردم را فراموش کنیم، شهرداری‌ها نباید از تمرکز اصلی در این حوزه غافل بمانند، از سوی دیگر از انجام اقدامات صرفا کالبدی جلوگیری کرده و علاوه بر توجه به مسائل اقتصادی ابعاد دیگر موجود در محلات از جمله مسائل فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی و فضایی کالبدی را نیز مدنظر قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی میزگرد تخصصی با موضوع بازآفرینی شهری، دیدگاه‌ها و تجارب با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، منا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان، زهرا نژادبهرام عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، مدیر امور مناطق و راهبر دفاتر خدمات نوسازی شهر تهران، مدیرمسئول فصلنامه جستارهای شهرسازی و مدیر دفتر خدمات نوسازی محله فرحزاد برگزار شد.

ایزدی در این جلسه با تأکید براینکه پس از به تصویب رساندن سند ملی بازآفرینی و تهیه برنامه اجرایی برای آن باید مواظب باشیم تا این اقدام از مسیر اصلی خود خارج نشود گفت:  درحال حاضر تعابیر گوناگونی از بحث بازآفرینی درکشور وجود دارد که باید با اطلاع‌رسانی صحیح هماهنگ و مشکلات موجود رفع شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص ادامه داد: نوسازی و بهسازی محلات از سال‌ها پیش در کشور به شکل موضعی و پروژه‌ای آغاز شده بود که در دهه ۷۰ از مسیر واقعی خارج و منجر به مداخلات گسترده‌ای در جریان شهری شد، در این راستا تصمیم گرفتیم تا اشتباهات انجام شده در دوره‌های قبلی را با دستورالعملی واحد و مشخص رفع و حل نماییم.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود: در این راستا نکته‌ای که از کشورهای غربی فراگرفتیم مدون کردن تمامی اقدامات به صورت یک ادبیات روشن در هر مقطع زمانی در سطح شهری بود که این امکان را برای همگان فراهم می کرد تا آن را مطالعه نقد و بررسی کنند، اقدامی که به هیچ وجه در تاریخ شهرسازی کشورمان در سالهای گذشته انجام نگرفت.

این مقام مسئول در این باره خاطرنشان کرد: ما در تدوین و تصویب سند ملی بازآفرینی تلاش داشتیم تا بگوییم اگر قرار است اقدامات پیشین دراین حوزه آسیب‌شناسی شود باید ویژگی‌های خاص، قانون لازم برای اجرا و نهاد متمرکز برای تحقق برنامه جدید مشخص و به کار گرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به روند تهیه و تصویب سند ملی بازآفرینی شهری در سال های ۹۲ و ۹۳ بیان کرد: طبق این سند ما دیگر نمی‌خواهیم همانند سنوات قبلی در فرآیند اجرایی برای نوسازی محلات و مناطق هدف مداخله مستقیم کرده و یا مردم را از محله بیرون کنیم و به ثروت‌آفرینی بپردازیم بلکه قصد داریم تحولی عظیم در محلات ایجاد کرده و مردم را به هسته اصلی این فرآیند تبدیل کنیم.

ایزدی با تأکید براینکه با توجه به تجربه ما از ۲ دهه سیاست پروژه‌محوری، این است که مردم باید در این فرآیند حرف اول را بزنند گفت: قطعا ما نباید در این مسیر مردم را فراموش کنیم، شهرداری‌ها نباید از تمرکز اصلی در این حوزه غافل بمانند، از سوی دیگر از انجام اقدامات صرفا کالبدی جلوگیری کرده و علاوه بر توجه به مسائل اقتصادی ابعاد دیگر موجود در محلات از جمله مسائل فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی و فضایی کالبدی را نیز مدنظر قرار دهیم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی همچنین تأکید کرد: یکی از اشتباهات بارز ما در گذشته آن بود که تمامی مناطق ناکارامد را به اسم بافت فرسوده شناخته و حتی بافت تاریخی را نیز جزو این بخش تلقی می‌کردیم، مسئله‌ای که در دیدگاه امروز تغییر و دسته بندی و برای هرکدام راهکار مشخص تعیین شده است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود هدف اصلی بازافرینی شهری را تغییر رویکرد از بالا به پایین، صرفا کالبدی، صرفا اقتصادی از نگاه سوداگری به سمت پروژه‌های متمرکز بر ارتقای کیفیت زندگی شهری با محوریت خود ساکنین و مردم محلات دانست و گفت: همه بخش‌ها در این برنامه تلاش می‌کنند تا جایگاه مردم به عنوان بازیگران اصلی ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه سطح افراد مبتلابه در این مشکل به دلیل بی‌توجهی در سطح شهرها بسیار گسترش پیدا کرده است گفت: درحال حاضر حدود ۳۰ درصد از مساحت شهرها با جمعیتی بالغ بر ۱۹ میلیون نفر به این معضل دچار هستند که قطعا در مدت زمان کوتاهی به طور کامل حل و فصل نمی‌شود.

به گفته ایزدی هرمحله مورد نیاز برای اجرای برنامه بازآفرینی حدودا ۱۰ سال برای اجرای کامل این برنامه، زمان نیاز دارد تا تنها به سطح متوسط خدمات شهری برسد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه امروزه رویکردهای متعددی در دنیا مطرح است گفت: بازآفرینی یکی از همین رویکردهاست که دارای ابعاد و ساختارهای متفاوتی است  و باید تغییر یابد، اقدامی که قطعا به تنهایی از سویی دستگاهی انجام نخواهد گرفت.

وی در پایان انجام اقدامات فرهنگی و آموزشی را موارد کلیدی در توسعه و ترویج مفهوم اصلی بازآفرینی دانست و افزود: قطعا برای تحقق کامل این برنامه باید مردم رابه افرادی مطالبه‌گر تبدیل کنیم چرا که تنها این اقدام راه نجات ما در مسیر پیش رو خواهد بود./

نظر شما