شناسهٔ خبر: 54362 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ گذشته؛

جزییات ۴ محور مورد توافق ایران و ازبکستان در حوزه ساختمان/ تشریح آئین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار

گزارش آخر هفته اعلام جزییات ۴ محور مورد توافق ایران و ازبکستان در حوزه ساختمان از سوی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و همچنین تشریح آئین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار به وسیله مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در چهل و سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

توسعه شهرها و ایجاد شهرهای‌جدید نیازمند اعلام حریم گسل‌ها و شفاف‌سازی است

مدیر پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی کاهش ریسک را مبتنی بر دو راهکار اجرای ممانعت از ساخت و ساز بر روی حریم گسل‌های‌زلزله و بهره‌مندی از صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: توسعه شهرها و ایجاد شهرهای‌جدید نیازمند اعلام حریم گسل‌ها و شفاف‌سازی در این زمینه است.

وی همچنین درباره اهمیت تهیه نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران و سایر شهرها و همچنین اعلام عمومی این نقشه‌ها به مردم و تمامی دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران کلان کشور، گفت: موضوع اعلام حریم گسل‌های فعال و شفاف‌سازی در مورد آنها، می‌تواند در شهرسازی، توسعه شهرها و حتی ایجاد شهرهای جدید گامی موثر باشد در اینکه شهرهایی ایمن و با دوام ایجاد شوند؛ شهرهایی که می‌توانند در رفع نیازهای شهروندان و صرفه اقتصادی کشور نقشی عمده داشته باشند.

گزارش نشست انجمن‌های مردم‌نهاد چالوس با دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران

برخی از نمایندگان انجمن‌های مرد‌م‌نهاد و فعالان میراث‌فرهنگی و صنعتی کشور به منظور حفظ کارخانه حریربافی چالوس به عنوان نمادی از میراث معماری معاصر طی نشستی با محمدسعید ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، دیدار و گفتگو کردند.

این گروه مردم نهاد که متشکل از اساتید دانشگاهی و فعالان حوزه های شهری، معماری و میراث فرهنگی کشور بودند در این نشست خواستار حفظ و حراست از کارخانه حریربافی چالوس شدند که گفته می شود هم اکنون کارکرد خود را از دست داده است و به تملک بخشی از نیروهای نظامی درآمده است.

گرانی مصالح، دست‌اندازی بر سر راه بازسازی کرمانشاه است

عزیزالله مهدیان معاون بنیاد مسکن در برنامه پیگیری شبکه خبر با اشاره به اینکه مصالح ساختمانی بخصوص آهن و فولاد گران شده است گفت:تا کنون از ذخایر مصالح استان استفاده میکردیم ولی اکنون با اتمام مصالح برای تامین آن به مشکل می خوریم.

 وی افزود:از وزارت صنعت و معدن وتجارت درخواست کردیم در تامین مصالح ما را کمک کند و مصالح را با قیمت قبلی برای مناطق زلزله زده تأمین کند.

شبکه خبر از قول مهدیان نوشت: آجر گران نشده است ولی به دلیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل به دست پیمانکار گران می‌رسد که با همکاری استاندار در حال برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه حمل و نقل هستیم.

افتتاح مسجد بقیه‌اله با اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی در شهر جدید اندیشه

مسجد بقیه‌اله با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال توسط شرکت عمران شهر جدید اندیشه با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

تشریح ۴ محور مورد توافق ایران و ازبکستان در حوزه ساختمان

حمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی که هفته گذشته به همراه وزیر راه و شهرسازی به ازبکستان سفر کرده بود در باره جزییات دیدار خود با معاون وزیر ازبکستان به ارایه نکاتی پرداخت.

ایزدی گفت: طی نشست مشترک با معاون وزیر ساختمان ازبکستان ضمن معرفی ساختار، ماموریت‌ها و ظرفیت‌های طرفین در حوزه معماری، مسکن و شهرسازی چهار محور مورد توافق دو کشور قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بیان محورهای مورد توافق خود به عنوان نماینده ایران با وزیر ساختمان ازبکستان، اعلام کرد: دعوت از نمایندگان وزارت ساختمان جهت دیدار از تجارب و فن‌آوری‌های کشور به ویژه در حوزه مصالح ساختمانی و خدمات مهندسی جهت تامین پروژه های مشترک یکی از محورهای مورد توافق بود.

کاهش یک درصدی سود تسهیلات در صورت استفاده از انرژی‌های پاک

چهل و سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سایر اعضای ستاد با محوریت ارائه جزئیات آئین‌نامه اجرایی (ابزارهای مالی و حقوقی) برنامه ملی بازآفرینی برگزار شد.

عشایری در این نشست بیان کرد: طبق بند (الف) ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه، برنامه ملی بازآفرینی شهری برای نوسازی سالانه ۲۷۰ محله هدف توسط وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های درگیر مانند شهرداری‌ها و وزارت کشور تدوین و در ستادهای ملی بازآفرینی شهری پایدار بحث و بررسی شد.

دعوت از سرمایه گذاران ایرانی برای مشارکت در پروژه‌های عمرانی

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی که به همراه وزیر راه و شهرسازی به منظور ملاقات و گفتگو با مسئولان بخش حمل و نقل و ساختمان جمهوری ازبکستان و امضای تفاهم‌نامه همکاری در این بخش‌ها به این کشور سفر کرده بود، با معاون وزیر ساختمان این کشور دیدار کرد.

در این دیدار طرف ازبکی از شرکت های سرمایه گذاری و توسعه گر ایرانی جهت مشارکت در پروژه های ساخت و ساز و نیز مشارکت سرمایه گذاران ایرانی در تولید مصالح ساختمانی در مناطق آزاد تجاری ازبکستان دعوت کرد.

جزییات دلایل متوقف شدن کار بازسازی ساختمان پلاسکو

پیرو حادثه تلخ آتش سوزی و از بین رفتن ساختمان پلاسکو و تلاش صورت گرفته برای ساخت مجدد آن و در پی توقف عملیات گود برداری، بنیاد مستضعفان بیانیه ای را جهت تنویر افکار عمومی منتشر و تاکید کرد که بنیاد برای تامین حقوق صاحبان سرقفلی، رعایت قوانین و مقررات، در کنار سایر دستگاه‌های مسوول با همه توان خود تلاش می‌کند./

نظر شما