شناسهٔ خبر: 54365 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

آمادگی ایران برای ارایه امکانات لجستیکی در بنادر عباس، امام‌خمینی(ره) و چابهار به ازبکستان/ ابلاغ آیین‌نامه ستاد مراکز لجستیک کشور/ تصویب و ابلاغ آیین‌نامه واردات کالا توسط ملوانان و لنج‌های تجاری

گزارش آخر هفته تصویب و ابلاغ آیین‌نامه واردات کالا توسط ملوانان و لنج‌های تجاری از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری، ابلاغ آیین نامه مراکز لجستیک کشور از سوی وزیر راه و شهرسازی، آمادگی ایران برای ارایه امکانات لجستیکی در بنادر عباس، امام‌خمینی(ره) و چابهار به متقاضیان ازبکستانی بخشی از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور، آیین‌نامه ستاد مراکز لجستیک کشور را ابلاغ کرد. در بخشی از نامه وزیر راه و شهرسازی آمده است: با هدف فراهم نمودن چارچوب اجرایی بند چ ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور مبنی بر تسهیل تجارت، رقابت‌پذیر کردن فعالیت‌های حمل و نقل با توجه به مزیت‌های نسبی در زنجیره عرضه و خدمات ترابری منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین نظر به ضرورت نگاه جامع و یکپارچه در جانمایی و بهره‌برداری از انواع مراکز لجستیک و ایجاد وحدت رویه در صدور مجوز تاسیس و بهره‌برداری از این مراکز «آیین‌نامه ستاد مراکز لجستیک کشور» مصوب جلسه ۲۰۲ شواریعالی هماهنگی ترابری کشور مورخ ۱۳۹۷.۲.۳۰، ابلاغ می‌گردد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

اجرای مفاد سند برنامه استراتژیک حمل و نقل در سازمان برنامه و بودجه، پنج وزارتخانه و گمرک

همچنین وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای عالی ترابری در نامه ای به هفت عضو این شورا (معاون رئیس جمهوری، پنج وزیر و رئیس گمرک) خواستار اجرای مفاد سند برنامه استرات‌ژیک بخش حمل و نقل در موضوعات مرتبط با حوزه وظایف و ماموریت های هریک از دستگاه ها شد. در بخشی از نامه فوق آمده است: بی‌تردید تعالی صنعت حمل و نقل جزء با یکپارچگی و هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی ذیربط در این بخش صورت نخواهد پذیرفت و لذا امید می‌رود با اجرای متحد مفاد این سند توسط کلیه بخش‌های مرتبط، نیل به این مهم میسر شود(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

ارایه تسهیلات گمرکی و بندری در هنگام تخلیه و بارگیری شناورها/تدوین طرح ساماندهی بنادر کوچک

در هفته گذشته، آیین‌نامه واردات کالا توسط ملوانان و شناورها از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد. جهانگیری در این آیین نامه مصوبه هیات وزیران در خصوص اصلاح تدوین آیین نامه واردات کالا توسط ملوانان و لنج های تجاری را به دستگاه های اجرایی مربوطه ابلاغ کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

آمادگی ایران برای ارایه امکانات لجستیکی در بنادر عباس، امام‌خمینی(ره) و چابهار به متقاضیان ازبکستانی

وزیر راه و شهرسازی کشورمان که چندی پیش به ازبکستان سفر کرده بود در دیدار با وزیر ساختمان و شهرسازی ازبکستان، استاندار بخارا و مدیران حوزه گردشگری آن کشور ضمن تاکید بر وجود قابلیت استفاده از امکانات لجستیکی ایران، تصریح کرد: اگر در سطح دولت ها، تسهیلاتی برای حوزه حمل و نقل و گردشگری ایجاد شود، دو ملت در اسرع وقت ارتباطات گسترده ای با یکدیگر برقرار خواهند کرد و این به نفع منافع و اقتصاد دو کشور خواهد بود.

آخوندی با اشاره به مذاکرات انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای طی سفر به ازبکستان نیز بیان داشت: امیدواریم شرایط حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور آسان‌تر از گذشته شود و این آمادگی در ایران وجود دارد که امکانات لجستیکی در بنادر عباس، امام‌خمینی ﴿ره﴾ و چابهار همچنین نقاط سرزمینی داخل ایران به متقاضیان ازبکستانی داده شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

کاهش قاچاق کالا به دنبال اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی

یک تحلیلگر مسایل اقتصادی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در جهت کاهش قاچاق کالا به کشور کارهای متعددی انجام داده است از جمله آن ساماندهی بنادر کوچک و حذف شناورهای سنتی است که بدون مجوز فعالیت می کردند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

بندر بوشهر دروازه کریدور شمال-جنوب

با حضور استاندار بوشهر سومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر با موضوع بررسی مشکلات فعالان اقتصای این استان در حوزه امور بندری برگزار شد. اسعدی سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در این نشست اعلام کرد: اسکله ۳۰۰ متری مجتمع بندری نگین با مشارکت بخش خصوصی اجرا شده است و این اسکله دارای ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی است که با تکمیل طرح لایروبی، افتتاح خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پهلوگیری نخستین کشتی حامل تجهیزات احداث واحدهای پتروشیمی در بندر شهیدبهشتی

در هفته گذشته معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از پهلوگیری کشتی راشمور، حامل اولین محموله تجهیزات واحدهای پتروشیمی به بندر چابهار خبر داد و گفت: با سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی در ایجاد زیرساخت های بندری و تامین تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری در طرح توسعه بندر چابهار، امکان پهلوگیری انواع کشتی با آبخور بالا وجود دارد و هیچ محدودیتی برای تخلیه کالا و تجهیزات در بندر چابهار وجود ندارد.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

نظر شما