شناسهٔ خبر: 54366 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار استان‌ها در حوزه مسکن:

کار بازسازی روستاهای زلزله‌زده طبق زمانبندی پیش می‌رود/ بهره‌برداری و احیای رودکنارها در شهرهای استان قزوین

گزارش آخر هفته کار بازسازی روستاهای زلزله‌زده طبق زمانبندی پیش می‌رود، بهره‌برداری و احیای رودکنارها در شهرهای استان قزوین، حفاظت از ۱۱۶هکتار اراضی ملی و دولتی با ارزش یک‌هزار و۲۹۲ میلیارد ریال در سال۹۶ و بستن مالیات بر خانه‌های خالی مشکل بازار مسکن را حل نمی‌کند، از مهمترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است:

مازندران

دومین نشست آموزشی از مجموعه نشست‌های تخصصی جستاری در بازآفرینی شهری با موضوع بررسی تجارب دفاتر محلی نوسازی در سطح شهر تهران با حضور مدیران و کارشناسان ادارات راه و شهرسازی تابعه و شهرداری‌های استان در سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی مازندران برگزار شد.

میرزاپور رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل با اشاره به اهمیت مقوله مشارکت های مردمی در راستای بازآفرینی شهری پایدار، نقش آفرینی مردم و نهادهای مدنی را مهمترین رکن در زمینه ارتقاء زندگی در محلات هدف دانست.

قزوین

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به وجود رودخانه‌ها در شهرهای استان از جمله قزوین گفت: با اجرای طرح‌های مناسب شهری در حاشیه‌های این رودخانه‌ها می‌توان شاهد بهبود کیفیت فضاهای شهری و بهره‌برداری و احیای هر چه بیشتر ظرفیت‌های طبیعی موجود باشیم.

مسعود حق لطفی با اعلام این خبر گفت: بررسی و یافتن راهکارهای مناسب برای احیا و بهره‌برداری از فضای حاشیه رودخانه‌ها که از میان شهرهای استان می‌گذرد در دستور کار قرار گرفته است.

خراسان شمالی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: در محدوده شهر بجنورد هیچ کاربری اداری در اختیار راه و شهرسازی استان برای واگذاری به دستگاه‌های دولتی وجود ندارد.

علیرضا مصطفی‌زاده در جلسه شورای اداری استان گفت: هرگونه واگذاری اراضی برابر بخشنامه تفویض اختیار و دستورالعمل‌های واصله منوط و مشروط به داشتن سند مالکیت به نام سازمان ملی زمین و مسکن است.

سرپرست اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی از برگزاری جلسه هماهنگی انعقاد قرارداد شناسایی محلات و محدوده‌های هدف شهرهای اسفراین و بجنورد خبر داد.

جالینوس اظهار کرد: این جلسه در تاریخ ۹۷/۰۳/۱۲ با حضور معاون بازآفرینی شهری و مسکن و نمایندگان مهندسین مشاور کاوش معماری در خصوص انجام مرحله دوم طرح بازآفرینی شهر بجنورد و همچنین مطالعات شناسایی محلات و محدوده‌های هدف شهر اسفراین تشکیل شد.

کرمانشاه

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در باره آخرین وضعیت احداث ساختمان در مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: مصالح ساختمانی در مناطق زلزله‌زده گران شده است و اگر فکری برای آن نشود به مشکل می خوریم.

عزیزالله مهدیان معاون بنیاد مسکن با اشاره به اینکه مصالح ساختمانی بخصوص آهن و فولاد گران شده است گفت: تا کنون از ذخایر مصالح استان استفاده میکردیم ولی اکنون با اتمام مصالح برای تامین آن به مشکل می خوریم.

زنجان

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: سال گذشته ۸۹۲ واحد مسکونی اقشار کم‌درآمد، احداث و بهره‌برداری شده است.

سجاد صنعتی‌منفرد اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف و رسالت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که به فرمان تاریخی امام خمینی در ۲۱ فروردین ماه ۱۳۵۸ تشکیل شده، تامین مسکن محرومان و اقشار کم‌درآمد اعم از روستایی و شهری از طریق تولید و احداث واحدهای مسکونی با فراهم کردن مشارکت و همکاری مردم، خیرین یا اخذ تسهیلات بانکی است.

کردستان

خیابان فردوسی در هسته مرکزی شهر سنندج قرار است با مشارکت راه و شهرسازی به پیاده راهی تبدیل شود تا شهروندان سنندجی خاطرات خوبشان را با قدم زدن در آن مرور کنند.

خیابان فردوسی سنندج در بافت مرکزی شهر قرار دارد و از دید اقتصادی و عملکرد تجاری واحدهای واقع شده در آن به قلب تپنده تجاری شهر معروف است اما این کاربری باعث شده ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی این خیابان در ازدحام جمعیت متردد در آن به فراموشی سپرده شود.

اردبیل

جلسه شورای مسکن مهر در استانداری اردبیل با حضور معاون عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل و نمایندگان تعاون، بانک مسکن، شهرداری و سایر اعضا تشکیل شد.

این جلسه با گزارش مدیرکل راه و شهرسازی آغاز شد و سایر اعضا نیز به نوبت گزارشات و مطالب خود را بیان کردند، در ابتدای جلسه محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: مجموعه مسکن مهر استان اردبیل بطور کلی در  ۴۱۳۷۸ واحد قرارداد بسته شده بود که از این تعداد تاکنون ۳۹۲۴۹ واحد افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، از واحد باقی مانده ۱۰۹۱ واحد آماده افتتاح است که به امید خدا به‌ زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و ۱۰۳۸ واحد نیز به علت عارضه‌دار بودن در ادامه ساخت آن وقفه ایجاد شده بود که به امید خدا مشکل عارضه آن‌ها حل شده و در این جلسه جزء مصوبات خواهد بود.

مرکزی

مدیرکل راه وشهرسازی استان مرکزی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته حدود۱۱۶هکتار ازاراضی ملی استان مرکزی به ارزش ۱هزار و۲۹۲ میلیارد و۹۵۵میلیون ریال درسال ۹۶ رفع تصرف شد.

مجید شارقی افزود: یکی از تکالیف مهم  این اداره کل مقابله و رفع تصرف از اراضی ملی است که به همت اکیپ های آموزش دیده یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن این موضوع محقق می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی از بررسی مجدد حریم طرح جامع- تفصیلی شهر خنداب در صورت موافقت شورای برنامه ریزی و توسعه و تامین اعتبار توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی خبر داد.

مجید شارقی گفت: طرح جامع و تفصیلی شهر خنداب در سال ۸۹ با تنفیذ دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید اما حریم این شهر در طرح جامع تعیین تکلیف نشد.

گلستان

دومین جلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان با حضور مدیران دستگاه‌های عضو شورا و به میزبانی اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست که با حضور مدیران دستگاه‌های عضو شورا و به میزبانی اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد به موضوعات مختلفی در حوزه حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای پرداخته شد.

کرمان

هجینی رئیس بنیاد مسکن شهرستان بردسیر گفت : ۷۶۰ فقره وام مربوط به بازسازی مسکن‌های شهری و روستایی و تعداد ۱۰۰۰ فقره وام بلاعوض مربوط به این مسکن‌ها برایخسارات سیل در سال ۹۶ پرداخت شد.

جنوب کرمان

جلسه‌ای با حضور حمزه نماینده پنج شهرستان جنوبی کرمان، فرماندار و شهردار شهرستان منوجان، رئیس اداره ثبت اسناد کهنوج و ساردویی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان در خصوص اراضی واگذار شهرداری شهرستان منوجان در محل اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان برگزار شد.

ایلام

جلسه مطالعات مرحله اول طرح جامع تفضیلی شهر مورموری از شهرهای آبدانان در اداره كل راه وشهرسازی استان ایلام برگزار شد.

در كمیته كارگروه امور زیربنایی این اداره كل مرحله اول طرح جامع تفضیلی شهر مورموری از شهرهای آبدانان با اصلاحات نرخ رشد ۱.۵ درصد مورد تصویب قرار گرفت.

همدان

مدیر مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: بستن مالیات بر خانه‌های خالی بر درآمد دولت اضافه می‌کند اما مشکلی از بازار مسکن حل نمی‌کند.

مهدی رضایی با اشاره به اینکه مرکز آمار ایران هر ساله رصد تعداد خانه‌های خالی را انجام می‌دهد، اظهار کرد: تعداد خانه‌های خالی در همدان مشخص نیست و این اطلاعات در مرکز آمار ایران وجود دارد.

چهارمحال و بختیاری

جلسهٔ شورای تأمین مسکن استان در سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

داریوش حسینی مدیرکل راه و شهرسازی در این جلسه از مطالبات مردمی در خصوص مسکن مهر سخن گفت و بر لزوم تعیین تکلیف این واحدها تأکید کرد.

یزدان‌بخش رئیسیان فرمانده یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن استان چهارمحال و بختیاری از رفع تصرف ۳۰ هکتار از اراضی موسوم به چشمه بلبل شهر جونقان خبر داد.

نظر شما