شناسهٔ خبر: 54368 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

یک نماینده مجلس مطرح کرد؛

ساماندهی بنادر کوچک وشناورهای سنتی و لنج‌های تجاری با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن/ تقویت نظارت بر ترددهای دریایی از طریق نصب سامانه فنی ردیاب

محمد مهدی مفتح سخنگوى فراکسیون بنادر، دریانوردى و صنایع دریایى مجلس شوراى اسلامى اظهار کرد: ساماندهى بنادر کوچک توسط سازمان بنادر و دریانوردى نقش قابل توجهى در مقابله با قاچاق کالا توسط لنج ها و شناورهاى سنتى دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدمهدى مفتح، درباره مصوبه هیات دولت مبنى بر اصلاح تدوین آیین‌نامه واردات کالا توسط ملوانان شناورهاى سنتى با ظرفیت کمتر از ٥٠٠ تن و لنج‌هاى تجارى و نوسازى آنها، اظهار کرد: شناورهاى دریایى سنتى و لنج‌هاى تجارى با ظرفیت کمتر از ٥٠٠ تن نقش قابل توجهى در صادرات، واردات و بازرگانى دارند و مى توانند اشتغال آفرینى بالایى برای کشور داشته باشند.

وى در خصوص تکلیف سازمان بنادر و دریانوردى و گمرک جمهورى اسلامى ایران مبنى بر ارائه حداکثر تسهیلات گمرکى و بندرى در هنگام پهلوگیرى، تخلیه و بارگیرى به شناورهاى مشمول این طرح، بیان کرد: ارائه تسهیلات به لنج‌هاى تجارى و شناورهاى سنتى با سودآورى خوبی همراه خواهد بود چرا که تردد و ترافیک کالا را افزایش مى‌دهد و موجب رونق اقتصادى بنادر مى‌شود.

نماینده مجلس شوراى اسلامى با تاکید بر اینکه مصوبه اخیر دولت در مورد اصلاح تدوین آیین نامه واردات کالا توسط ملوانان شناورهاى سنتى و لنج هاى تجارى با ظرفیت کمتر از ٥٠٠ تن موجب ساماندهى فعالیت این شناورها و لنج‌ها خواهد شد، گفت: یکى از شبه های مطرح شده در مورد فعالیت لنج‌هاى تجارى و شناورهاى سنتى پدیده قاچاق است که با اصلاح تدوین آیین نامه واردات کالا مى‌توان در راستاى مقابله با پدیده قاچاق گام برداشت.

مفتح افزود: به طور حتم نصب سامانه ردیاب براى نظارت بر ترددهاى دریایى موجب نظارت بر عملکرد و فعالیت لنج هاى تجارى و شناورهاى سنتى خواهد شد، مقوله اى که به عنوان یکى از برنامه‌هاى دولت مطرح است تا بتوان بر ورود و خروج کالا در این بخش نظارت بیشترى داشت.

وى همچنین با اشاره به تکلیف سازمان بنادر و دریانوردى و گمرک جمهورى اسلامى ایران در خصوص تدوین و تصویب طرح ساماندهى بنادر کوچک، عنوان کرد: ساماندهى بنادر کوچک توسط سازمان بنادر و دریانوردى مى تواند ورود و خروج کالا از این بنادر را ساماندهى کند و مقابله هرچه بیشتر با قاچاق کالا را رقم بزند.

سخنگوى فراکسیون بنادر، دریانوردى و صنایع دریایى مجلس شوراى اسلامى در مورد نصب سامانه فنى ردیاب براى مصرف سوخت بر مبناى مسافت طى شده و نظارت بر ترددهاى دریایى، تصریح کرد: سامانه فنى ردیاب موجب افزایش نظارت بر ترددهاى دریایى و کنترل مسیر حرکت لنج‌هاى تجارى و شناورهاى سنتى خواهد شد.

وى ادامه داد: دیگر موضوع مهم مصوبه دولت نوسازى شناورهاى سنتى است که به طور حتم با افزایش ضریب ایمنى کاهش مصرف سوخت را شاهد خواهیم بود.

نظر شما