شناسهٔ خبر: 54391 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

اجرای مفاد سند برنامه استراتژیک بخش حمل‌و‌نقل در سازمان برنامه و بودجه، پنج وزارتخانه و گمرک/ قطار کربلا راه اندازی شد/ جزئیات مذاکرات وزیر راه و شهرسازی در سفر به ازبکستان

قطار برقی توسعه راه‌آهن، یکی از اولویت‌های اساسی کشور است، رکورد زنی راه آهن در حمل بار در خطوط ریلی کشور، راه اندازی قطار ۵ ستاره لوکس در مسیر اهواز- اندیمشک و ایجاد ۲ هزار فرصت شغلی با بهره برداری از بندر خشک اندیمشک سایر اخبار مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

اجرای مفاد سند برنامه استراتژیک بخش حمل‌و‌نقل در سازمان برنامه و بودجه، پنج وزارتخانه و گمرک

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به معاون رئیس جمهوری، پنج وزیر و رئیس گمرک خواستار اجرای مفاد سند برنامه استراتژیک بخش حمل‌و‌نقل در موضوعات مرتبط با حوزه وظایف و ماموریت‌های هر یک از دستگاه‌ها شد.

 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورایعالی ترابری کشور در نامه‌ای خطاب به «معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور»، «وزیر صنعت، معدن و تجارت»، «وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «وزیر جهاد کشاورزی»، «وزیر کشور»، «وزیر امور خارجه» و «رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران» نوشت: خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید مقدمات عملیاتی شدن موضوعات مرتبط با این سند با حوزه وظایف و ماموریت‌های آن دستگاه به نحو شایسته فراهم آمده و اجرایی شدن اولویت‌های مورد اشاره در این سند در برنامه‌های آتی آن دستگاه ملحوظ گردد.

توسعه راه‌آهن، یکی از اولویت‌های اساسی کشور است

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: در برنامه و لایحه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرده، توسعه راه‌آهن یکی از اولویت های اساسی کشور است.

امیری افزود: با توحه به اینکه راه آهن از زیرساخت های مهم توسعه است به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی تعریف شده و به طور قطع پروژه‌های مربوط به راهآهن که در مراجع ذیربط دولت تصویب شده، پیگیری خواهد شد.

جزئیات مذاکرات وزیر راه و شهرسازی در سفر به ازبکستان

مدیر کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به حمل‌‌ونقل ریلی جاری میان دو کشور نیز بیان داشت: سال گذشته 480 هزار تن ترانزیت ریلی و 170 حدود هزار تن مجموع واردات و صادرات ریلی بین ایران و ازبکستان انجام شد.

وی از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر برقراری پرواز مستقیم پیش از انجام سفر رئیس‌جمهور به ازبکستان خبر داد و گفت: مقرر شد هر یک از طرفین یک پرواز مستقیم در مسیر تهران-تاشکند برقرار کنند.

رکورد زنی راه آهن در حمل بار در خطوط ریلی کشور

عضو هیئت مدیره شرکت  راه آهن کشور از رکورد زنی خطوط ریلی کشور با جابجایی ۴۷ میلیون تن بار در سال ۹۶ ، در طول تاریخ فعالیت این بخش خبرداد.

رسولی با اشاره به اینکه این رکورد سال ۹۵­ نخستین­ بار با حمل ۴۰ میلیون تن در کشور زده شده است افزود: با توجه به ظرفیت­ قابل توجه راه آهن در حمل و نقل،­ در سیاستهای کلی نظام و برنامه ششم توسعه،​ دولت و مجلس به دنبال ایجاد ظرفیتهای قانونی جدیدی برای این بخش هستند تا زمینه جذب سرمایه گذاران غیر دولتی و پیش برد فعالیتهای دولتی در خطوط ریلی کشور امکان پذیر شود.

راه اندازی قطار ۵ ستاره لوکس در مسیر اهواز- اندیمشک

معاون مسافری راه آهن از راه اندازی قطار ۵ ستاره لوکس در مسیر اهواز- اندیمشک- تهران خبر داد.

میرحسن موسوی معاون مسافری راه آهن با اشاره به برنامه ریزی های سالجاری شرکت راه آهن گفت: در ۲ زمینه، اقدامات مهمی در بخش مسافری دنبال می شود که یکی از آنها ارتقا کیفیت خدمات ایستگاهی و دیگری افزایش کمیت قطارهای مسافری است. 

ایجاد ۲ هزار فرصت شغلی با بهره برداری از بندر خشک اندیمشک

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ،بهره‌برداری از بندر خشک اندیمشک را عاملی در جهت کمک به رونق اقتصادی منطقه، استان و کشور، موجی ایجاد دو هزار نفر فرصت شغلی خواهد شد.

نماینده مردم اندیشمک با اشاره به دستور وزیر راه و شهرسازی و پیگیری مدیران راه آهن برای احداث بندر خشک اندیمشک ،از اختصاص ۳۰۰ هکتار اراضی برای احداث بندر خشک در بهترین نقطه اندیمشک خبر داد و تصریح کرد: بزرگترین بندرخشک ایران، اندیمشک است و از مزایای آن نزدیکی به مرکز کشور و مرزهای بین‌الملل برای انتقال بار است که صرفه امنیتی و اقتصادی زیادی دارد. 

قطار کربلا راه اندازی شد

علی کاظمی منش از را اندازی قطار کربلا خبر داد و افزود: به منظور تسهیل در سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات و زائران عراقی به شهر‌های مقدس قم و مشهد امکان جابجایی زائران و مسافرین از طریق مرز ریلی به شلمچه فراهم شد.

وی با بیان اینکه این اقدام به دنبال حمایت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت افزود: در این رابطه تفاهم نامه ای میان شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی خراسان رضوی و شرکت مهتاب سیر جم به امضا رسید و این قطارها از ابتدای مرداد ماه سال جاری حرکت خود را به سمت کربلا آغاز می‌کنند.

نظر شما